Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 4170 ggr
emeliiiiieee
8/8/18, 9:12 PM

Extrem trötthet

Har sedan jag minns lidit av järnbrist och alltid varit trött men det har eskalerat senaste månaderna. Sover typ 16 timmar per dygn och orkar liksom inte göra nått för jag är för trött. Sist låg järnvärdet på 60 och dom verkar inte vilja göra nått för att höja det heller :/ Men kan det vara brist på nån vitamin eller något?

Annons:
Zadeira
8/8/18, 9:16 PM
#1

Hur länge har det varit så? Jag tänker på värmeböljan och den otroligt varma sommaren vi har haft, jag vet inte en människa som inte är lite påverkad av värmen. Själv är jag helt utmattad mest hela tiden pga värmen.

Annielle
8/8/18, 9:17 PM
#2

Jobbigt! Måste dock fråga vad du menar med järnvärde på 60? Är det ferritinvärdet? Eller vad menar du?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annielle
8/8/18, 9:21 PM
#3

De senaste månaderna har jag också varit matt, haft, yrsel, huvudvärk, kasst minne och liknande pga värmeböljan, så den senaste tiden har troligtvis inte med järnvärdet att göra.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

emeliiiiieee
8/8/18, 9:21 PM
#4

#1 ja de senaste 6-7 månaderna iallafall. Värre nu under sommaren absolut men har alltid varit lika trött :/ #2 tog ett sånt där stick i fingret som visade 60 men det kanske är blodvärdet :/

Annielle
8/8/18, 9:27 PM
#5

Hmm, om det var HB-värde/blodvärdet de tog och det visar 60 är det ju verkligen lågt, men om det inte har konstaterats järnbrist via mätning av Ferritinvärdet m.m så behöver det inte varas järnbrist, kan bero på folsyrabrist och eller B12-brist lika väl.  De måste ju kolla upp dig ordentligt och hjälpa till, om inte annat så behöver du byta vårdcentral.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

emeliiiiieee
8/8/18, 9:33 PM
#6

#5 Dom har tagit riktigt järnvärde med och fick järn intrevenöst en gång för det var för lågt. Ska be hälsocentralen ta järnvärde, folsyra och b12 igen för att se om det är brist.

Annons:
Annielle
8/8/18, 9:42 PM
#7

Bra! Ja, be dem kolla ordentligt igen.Mådde du bättre sen efter att du fick intravenöst järn?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

emeliiiiieee
8/8/18, 9:52 PM
#8

#7 Har aldrig varit så pigg nångång som efter jag fick järnet intravenöst

OlgaMaria
8/8/18, 10:27 PM
#9

Men alltså jag tycker inte det är ok att de släpper dig när du har Hb på 60. Och om de gett dig intravenöst järn tidigare så borde de hålla dig under uppsikt noga kring detta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annielle
8/10/18, 9:26 AM
#10

#7 Då lär det ju vara rätt att det är järnbrist du har, om de inte har rett ut orsaken till din järnbrist ska de även göra detta. Vanligaste för kvinnor är kraftiga menstruationer, men kan även vara att man får i sig för lite järn via kosten eller har någon mag/tarmsjukdom/blödning till exempel.

Om man inte får upp sina värden med järntabletter och eller inte tål att äta dem ska man ha rätt att få järn intravenöst och då behöver du ju få det regelbundet.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

emeliiiiieee
8/10/18, 6:21 PM
#11

#9 Jo men min hälsocentral vill inte kännas vid mig känns det som :/ Har bytt pga flytt och den senaste tog det på allvar men kan inte sitta och åka nästan 20 mil enkel resa för att besöka hälsocentralen. 

#10 Har inte mens längre, vet inte hur jag tar upp järn genom maten heller. 

Har förövrigt ätit både järntabletter(duroferon och niferex) samt tagit niferex droppar men järnet stiger inte alls :/

Tyst
8/24/18, 9:36 AM
#12

Köp järntillskott på apoteket? Börja med de vanliga tillskotten.

Är du VÄLDIGT trött kan du  köpa niferex receptfritt, jag äter niferex "på egen hand" när jag känner att järnvärdena blir lägre. Det är ju en ganska speciell trötthet man känner, så jag brukar lyssna på min kropp och känns den så där speciellt trött så tar jag två tabletter om dagen tills det känns bättre.
OBS! Detta är dock okejat med min läkare. Det är farligt att ta starka järntabletter om man inte har konstaterat behov av dem. Du behöver be din vc att få en annan läkare eller att bli remitterad någon annan stans om du inte känner att de lyssnar. Jag tänkte mest om du behövde en liten järnboost för att ens orka ta dig till läkare (så är det för mig, jag blir andfådd av att gå en kilometer till läkaren och sedan somnar jag i väntrummet för jag är så trött och missar min tid 😛).  Ta dem dock inte när det är dags för läkarbesöket - då kommer de ju få fel mätningar.

Annars - ät mycket kött, bönor, spenat mm. Inälvsmat är jättebra, och blodpudding. Ät även mer frukt - de hjälper din kropp att binda järn i kroppen.

Annielle
8/24/18, 2:22 PM
#13

#12 Du missade nog att hon har ätit Niferex och annat utan att det har fått upp järnvärdena tyvärr!😕

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Tyst
8/24/18, 2:38 PM
#14

#13 Japp det missade jag. Tack 🙂

Tråkigt! Jag vet ju hur det är iom att jag varit där och det är verkligen inte någon kul brist. Just det här att jag suttit på lättakut och vårdcentral kanske tio gånger när jag varit som sämst och att jag helt enkelt somnat och inte kunnat få min tid hos läkaren tycker jag är väldigt talande.

TS, jag läste att du inte menstruerar? Jag tänker att det då förmodligen kanske är andra brister eller problem som gör att din kropp inte tar upp järn. Då hjälper ju inte intravenöst långsiktigt.  Hur länge åt du niferex?

Tycker verkligen att läkare bör kolla upp detta mer ordentligt. Mitt enda råd är att du står på dig och är benhård även fast det inte är så lätt när man är helt dränerad.

emeliiiiieee
8/24/18, 4:55 PM
#15

#14 Ätit både duroferon och niferex iomgångar sedan jag var i 14 års åldern(23 idag). Hade väldiga problem med mensen då men nu har jag pstav så har inte det längre. 

Har lyckats få en tid för provtagning igen iallafall. ett steg framåt.

Annielle
8/24/18, 8:53 PM
#16

Vad skönt att du fått tid för provtagning i alla fall! De är ju hur som helst skyldiga att reda ut dig när de inte vet vad det beror på, har du testats för glutenintolerans till exempel? Järn intravenöst ska de ju också ge dig när det andra inte fungerar.  Du skulle behöva vända dig till någon överordnad/anmäla ärendet om du inte får den hjälp du har rätt till. Här står hur man gör:https://www.1177.se/Stockholm/Regler-och-rattigheter/Om-man-inte-ar-nojd-med-varden/

Om du själv har svårt att orka med det, hoppas jag att du har någon som kan hjälpa dig!❤️

Var dig själv, det finns redan så många andra.

emeliiiiieee
8/24/18, 11:36 PM
#17

#16 Lider av IBS och har genomgått gastroskopi, koloskopi, alla slags tester man kan göra för att utesluta andra sjukdomar i mag/tarmregionen. Gluten visade inte på nått. 

Har även fått en propp och det tror dom beror på det dåliga blodvärdet och järnet. Men det har dom inte heller kollat upp ordentligt. + att pulsen aldrig går under 120 vilket dom också tror beror på blodvärdet. 

Ska iallafall se vad dom tar för prover och hur svaren ser ut på det och vilken behandling dom sätter in. Gör dom ingenting åt det här nu så kommer jag antagligen ta tag i nån form av anmälan.

emeliiiiieee
8/31/18, 8:09 PM
#18

Provsvaren kom tillbaka idag. Fortfarande lågt järn(vet inte hur mkt), fortfarande 60 i blodvärde, brist på folsyra och b12. Läkaren ska ordinera intravenöst järn, folsyratabletter och nått mer jag inte kommer ihåg. Men inte så konstigt att jag varit så himlans trött :/

OlgaMaria
8/31/18, 9:07 PM
#19

#18 bra att du ska få intravenöst järn. Se nu till så att du hålls under uppsikt med järnet även i längden.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Huygens
9/1/18, 11:20 AM
#20

Det känns inte bra att läkarna ej undersökt orsaken till att järnbrist kvarstår trots att du tagit duroferon. Den bakomliggande orsaken tycker jag läkaren borde ta reda på.

Annons:
Maria
9/1/18, 11:31 AM
#21

#20 Jag håller med.

Går du hos en hematolog? Annars så tycker jag att du ska få remiss till hematologen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
9/1/18, 1:16 PM
#22

#20 #21 Går hos hematologen pga proppen. Men ingen som sagt nått att utreda varför järnet inte stiger.

Maria
9/1/18, 1:17 PM
#23

#22 Ta upp det med din läkare. Hen måste ju ha synpunkter och egna funderingar kring detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annielle
9/2/18, 4:12 PM
#24

Precis som jag skrev tidigare och flera håller med om, detta ska utredas och inte bara ges järninjektioner för. Orsaken ska inte ignoreras, de är skyldiga att kolla upp detta, speciellt med tanke på att du inte ens har mens.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: