Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1532 ggr
gickan87
8/7/18, 5:04 PM

Kan det vara magkatarr?

Vaknade i morse av halsbränna, illamående, uppblåst mage och vattning diarré. Ibland går jag svettningar och mellan varven sån frossa så jag nästan hoppar på stället. Åt bacon och ägg igår kväll, misstänker att det blev för fett. Kan det vara magkatarr? Vad kan jag göra för att bli av med den? Både nu i det akuta skedet men också förebyggande? Har inte vågat mig på att äta något idag, vad är okej att äta nu när jag mår såhär?

MVH Erika :)

Annons:
Maria
8/7/18, 5:30 PM
#1

Du kan ju ha åkt på någon magsjuka. Man behöver inte alltid kräkas utan det kan enbart komma bakvägen.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

gickan87
8/7/18, 6:22 PM
#2

#1 Det är ingen magsjuka, blir såhär när jag äter för fet eller fel mat.
Men när jag söker på nätet om symtomen för magkatarr så stämmer dem inte riktgt, därför funderar över vad det är för något som drabbar mig emellanåt.

MVH Erika :)

emeliiiiieee
8/7/18, 6:26 PM
#3

Sådär har jag som har IBS och magkatarr. När det är som värst är det skonkost som gäller några dagar samt omeprazol och pantoprazol. Försöker undvika fet mat och dricka mycket vatten. Undviker även kolsyra. Men tycker du ska försöka få i dig vätska och skonkost(typ kokt fisk, kokt potatis)

gickan87
8/7/18, 6:45 PM
#4

#3 Ok, kanske värt att kolla upp vad det kan vara då..
Får testa det, tack för svar :)

MVH Erika :)

Maria
8/8/18, 1:41 PM
#5

#2 Ok, jag visste inte att det hände dig ofta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
8/9/18, 9:50 AM
#6

Låter som det kan vara gallan. Jag hade samma symptom innan de tog bort gallblåsan.

Skonkost är vad som gäller. Kan du dricka mjölk, så kan det fungera mot den akuta halsbrännan, annars kan du be din läkare skriva ut Omeprazol eller annat liknande preparat mot halsbränna.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Annons:
gickan87
8/9/18, 1:04 PM
#7

#6 Aj då, gallan finns i släkten och jag är överviktig.. Mjölk kan jag dricka, omeprazol äter jag redan.

MVH Erika :)

Draken
8/10/18, 5:55 AM
#8

#7 Omeprazol fungerade inte på mig, men det finns något som heter Esomeprazol, det fungerar jättebra. Mjölk kan , som sagt, hjälpa mot den akuta halsbrännan.

Jag är också överviktig, enligt min läkare så kan det påverka, men det är inte själva orsaken :)

2 av mina syskon har åt gallan, och även min ena son. Så det finns heriditet för gallan.

Jag blev opererad i Oktober ifjol och sonen i Mars i år, sonen är i stort sett helt symptomfri,  jag har fortfarande lite problem med vissa saker, men inte alls som det var innan. Jag måste vara försiktig med stark  och fet mat, även ägg, fortfarande. Innan operationen kunde jag inte äta nånting, jag levde på kokt potatis i stort sett (är allergisk mot fisk så det var ingen alternativ för mig)

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: