Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1650 ggr
[Gnagare2]
2018-08-06 19:22

Att klaga på vården...

Har tyvärr upplevt en stor brist på min vårdcentral när jag sökte vård där nu i sommar,och tog reda på fakta hur jag kan framföra min kritik mot personalens agerande,och fått info om att jag i princip bara kan kontakta patientnämnden,så framför dom mina klagomål åt mig. 

Jag har pratat med chefen för verksamheten och hen i princip bara strödde salt i mina sår,och tyckte inte att "min upplevelse var så farlig".

Vill inte gå in på denna händelse i detalj,jag vill bara protestera mot att bli behandlad som skit när man söker vård på en VC. Ska det se ut såhär i vården i sverige år 2018?  Det är fan i mig bedrövligt,och jag är riktigt fly förbannad.

Tänkte att kanske IVO vill ta upp mitt fall,men då ska man tydligen i princip ha dött för att dom ska ta upp ens fall…..

Har alltid varit nöjd med min VC tidigare,men har nu flyttat till en annan del av landet,och har tyvärr fått uppleva ett skitbemötande på min nya VC….börjar nästan ångra att jag flyttade hit,faktiskt. Så när jag i framtiden kommer bli äldre och sjukare ska jag alltså acceptera att få usel vård på min VC? Jag vet liksom vad jag har  att vänta framöver när jag söker vård på min VC…..känns inget vidare alls,faktiskt😕😕

Vad gör man? Hur får man sin röst hörd som en utsatt patient??  Eller ska jag behöva flytta tillbaks till min gamla VC där dom bemötte en professionellt??

Fler som blivit behandlade som  skit när ni sökt vård hos er VC?? Vad gjorde ni åt det?  Blev det bra i slutänden?

Annons:
Honestyisdead
2018-08-06 19:29
#1

Vet inte vad du menar när du skriver att du blivit behandlad som skit så det är svårt att svara på.

Denna kommentar har tagits bort.
Aleya
2018-08-06 19:32
#3

Du måste först enligt nya regler ta upp detta via patientnämnden och sedan om du inte är nöjd ta det med IVO.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

molam
2018-08-06 19:32
#4

Problemet med denna sommaren är att dom har haft EXTRA mycket överbeläggningar då Sverige, och Sveriges befolkning inte är van värmen som varit

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Caeli
2018-08-06 19:57
#5

Byt vårdcentral. Man kan välja vilken vc man vill vara listad på! Och byta hur ofta man vill tills man hittar någon man trivs med.

[Gnagare2]
2018-08-06 20:06
#6

#4 Intressant att vården kan skylla på värmen…det är ju alltid bekvämt. Nu råkar det vara så att jag låg hemma och var sjuk i just denna värme och fick inte i mig varken mat eller vätska,och min VC  skickade hem mig istället för att skicka mig till akuten….det rådet var inge bra,då jag tre dagar senare hamnade inlagd på sjukhus med dropp.

Att vården är överbelastad ska väl inte hindra att man blir vidareskickad till akuten när man behöver det,kan jag tycka.

Det är inte ok att en VC skickar hem en patient som ej får i sig varken mat eller vätska i värmen.  Hade jag gjort som min VC sa,hade jag varit död nu. Då hade jag svultit ihjäl här hemma,men det kanske var det dom ville….att jag skulle avlida,då behöver dom inte jobba så mycket i värmen…

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Gnagare2]
2018-08-06 20:20
#8

#5 Önskar det vore så enkelt….Efter jag flyttade hit,har jag blivit varnad för att vården i denna del av sverige är usel och under all kritik…..blir för långt att åka till min gamla VC där jag kände mig trygg.

Som sagt,börjar nästan ångra att jag flyttade till denna del av landet,pga en usel vård….men jag visste inte att läget var så illa häruppe.

Honestyisdead
2018-08-06 20:55
#9

#7??

Maria
2018-08-06 21:02
#10

#6 Var för låg du hemma i tre dygn efter besöket på vårdcentralen när du ville till akuten? Kunde du inte åkt direkt?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Gnagare2]
2018-08-06 21:50
#11

#10  Därför att VC sa åt mig att åka hem. Jag litade på vad dom sa.Tyvärr.  Och jag "ville" inte till akuten.  Jag sökte vård hos VC för att få någon form av stöttning om vad jag skulle göra. Hade dom skickat mig till akuten,hade jag såklart åkt med en gång.

Jag var osäker på om jag behövde akutvård och konsulterade vc för att få svar. Dom skickade hem mig,och jag trodde på vad dom sa.

Nu i efterhand vet jag att jag skulle ha åkt in direkt,men som sagt,jag var så dum så jag litade på vad VC sa.

 Dessutom var jag sjuk. Man tänker inte klart när man är så sjuk. Därför sökte jag hjälp på VC. För att få bekräftelse på om jag behövde åka in  akut eller ej. Det sa dom att jag ej behövde,därför åkte jag hem och låg och kämpade i tre dagar till innan jag åkt in till akuten.

 Dessutom bor jag själv. Har ingen som tittar till mig. Därför var jag extra noga med att uppsöka VC för att få klarhet i hur jag skulle göra.

molam
2018-08-06 23:31
#12

#6 JA och dom har även sagt till tidningarna att det är så jobbigt för att PGA alla överbeläggningar blir det mer Skador vållade av doktorer, oxch det trivdes som inte alls med.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

annia1
2018-08-07 00:46
#13

Jag har väl aldrig känt att man kan klaga på vården, inte i det avseendet att det händer nåt. 

Men visst går det att skriva till IVO. Eller ringa. Det blir som tips. Och om dom ser det som tillräckligt allvarligt eller akut så skickar dom det till rätt avdelning. Vad det betyder vet jag inte, men finns som jag förstår det en chans att dom tittar på det. 

Sen går det ju att skriva till andra ställen så dom får reda på vad din vårdcentral gjort. Är det en VC som hör till landstinget så leta reda på adress till nån ansvarig politiker. Är det en privat VC så vet jag inte om landstingets politiker har nåt ansvar, men det går ju att skriva dit även om det är en privat VC.

Sen vänta till efter valet och skriv till det departementet som sjukvården hamnar under. Vet inte om det är socialdepartementet eller om det finns ett hälsodepartement. Men i och med att vi har val om bara en månad så vänta tills nästa regering kommit på plats. 

Så visst kan man klaga på vården, men tyvärr så lär ju inte just ditt "fall" leda till nån utredning. Och inget kommer hända rent praktiskt, men ansvariga inom olika områden får i alla fall veta. Kommer det in fler klagomål/tips gällande samma VC så kan det ju så småningom leda till utredningar och förändringar.

Finns ytterligare en sak du kan göra. Kontakta tidning. Endera försöka få kontakt med en journalist som skriver om dig eller skriv en  insändare.

Jag kan ju säga att jag själv kommer göra ovanstående gällande den VC jag hör till. (En privat). Och jag kommer gå tillbaka till min gamla VC som hör till landstinget, ska bara göra ett besök vid den privata först så dom får veta.

Hur långt har du till nån annan VC för det är ju inte säkert att dom är lika illa. Är det inom nån/några mils avstånd så går det ju att välja den. Sen finns det ju numera läkare på nätet. (aldrig testat så vet inte hur det funkar rent praktiskt, men vad jag vet enda som behövs är mobil eller platta med kamera) Vet dock inga specifika namn. Men även landstingen har väl numera nätdoktor. Leta på sidan för ditt landsting och se om dom har. Nätdoktorn kan ju inte ta prover, men annars ska det väl inte vara så där jättestor skillnad.

.

Annons:
[Gnagare2]
2018-08-07 06:42
#14

#13 Tack för ett långt och vettigt svar. Tyvärr får jag flytta från denna del av landet om jag ska gå tillbaks till min gamla VC,som bemötte mig professionellt.

En person lite högre upp i samhället sa till mig när jag flyttade hit att "vården i denna del av landet är usel och under all kritik". Jag trodde hen överdrev och snackade en massa strunt……oj så fel jag hade….

Nu börjar det gå upp för mig att denna person hade alldeles rätt när hen varnade mig om vården i denna del av landet.

Men nu är det för sent. Nu bor jag här….så för att "slippa" den usla vården blir jag tvingad att flytta tillbaks där jag kom ifrån…..😕 Denna usla vård verkar vara utbredd över ett så pass stort område tyvärr….har även pratat med en vän om detta tragiska ämne,och hen har samma upplevelser som jag,och hen bor en bit ifrån mig….det verkar som att folk i detta område av landet har resignerat och accepterar att bli behandlade som skit av VC….tragiskt. Mycket tragiskt.

Tack för alla tips på hur jag kan göra för att "nå fram" och framföra mitt klagomål. En del av tipsen tar jag till mig,och  kommer att använda.

Honestyisdead
2018-08-07 06:56
#15

#14 Känns väldigt överdrivet att döma ut en hel vårdcentral pga EN händelse. Ännu mer överdrivet att döma ut hela vården i den delen av landet när du varit på en central.

Faktiskt rent löjligt.

Maria
2018-08-07 09:27
#16

Jag tycker nog att du ska söka dig till en annan vårdcentral eller så kan du byta läkare för det lär ju finnas mer än en läkare på centralen och fler läkare i landstinget.

Det är svårt att bemöta dina frågor när du inte ger någon förklaring till vad som hänt.

När det t.ex kommer till uttorkning så kan det hända massor på tre dygn så du kanske inte var i akut vård när du besökte din VC men väldigt akut efter tre dagar. Det kan gå så fort faktiskt.

Du har heller inte skrivit vad det är du sökte för och vilka råd du fick innan du åkte hem.

Men självklart ska du lämna klagomål om du anser dig illa bemött.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2018-08-07 09:34
#17

Har tagit bort två helt onödiga inlägg

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

annia1
2018-08-07 14:38
#18

#14 Gnagare2 jag menade inte att du ska gå tillbaka till din gamla VC som jag kommer göra. Utan det jag skrev att du ska titta runt dig vart du har andra vårdcentraler.

Om jag tar mig som exempel. Närmaste VC ligger ca 5 km från mig (som jag kommer gå tillbaka till), sen har jag två vårdcentraler som ligger runt 2 mil härifrån (däribland den privata jag nu är listad). Sen nästa ligger ca 4 mil. Och nästa ligger ca 5 mil. 

Så titta runt dig vart du har andra vårdcentraler. Och hur mycket längre kan du tänka dig att åka. Du kan även gå till en vårdcentral som ligger i ett annat landsting så du behöver inte bara titta på det landsting som du nu hör till. Och om du bor nära norska gränsen så kika hur långt det är till en norsk vc och ev kolla upp om du kan gå där.

.

Upp till toppen
Annons: