Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1305 ggr
Nellyh
2018-08-03 16:54

Ont under revbenet

Har pratat med både vc och 1177 och båda säger samma sak, att jag hostat sönder en muskel under revbenet. Har sedan söndags haft rethosta och några dagar senare så började jag få ont under högra revben. De gör väldigt ont att röra sig o vissa positioner tex böja sig, sträcka på mig och när ja hostar. Hostan är bättre nu iaf men känns som att smärtan blir värre :( kan ibland inte ens röra där (spec efter hostat). Är de så när man har en muskelbristning? Hur lång tid tar de o läka?

Annons:
Scorpio97
2018-08-03 17:32
#1

Jag hade något liknande i höstas. Jag hade hostat kraftigt i över en månad när jag fick ont i höger sida vid dom nedersta revebenen. Gick aldrig och undersökte det men 1177 trodde att jag hade skadat antingen muskeln eller själva revbenet. Tog närmare två månader innan det försvann helt. Min hosta fortsatte dock i ca en månad efter att jag först fick smärtan, så förmodligen kunde inte det läka pga att hostan fortsatte irritera området.

Kände av smärtan hela tiden men det blev värre om jag sträckte på mig, gjorde vissa rörelser osv. För mig gick det bättre om jag "höll emot" med händerna när jag hostade. Annars var det direkt plågsamt att hosta och att nysa var ännu värre.


//Jessie

Maria
2018-08-03 18:22
#2

Det kan ta ett bra tag innan det läker ordentligt men du ska givetvis söka vård igen om det inte skata blir bättre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Draken
2018-08-04 10:05
#3

Muskelbristningar gör fruktansvärt ont. Och det kan ta uppemot 6 veckor innan det läker helt.

Försök röra dig så mycket som du kan inom smärtgränsen. Ta alvedon vid behov. Blir du stillasittande, så kan det bli värre, muskeln kan då stelna i fel position.

Krya på dig.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Upp till toppen
Annons: