Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1172 ggr
emeliiiiieee
2018-07-30 20:07

Gbp

Har bestämt mig för en remiss till kirugen för en gbp. Har googlat en hel del och vissa landsting har bmi 40 och vissa 35. Hur ska man veta vad som gäller i mitt landsting? Min övervikt har gett mig depression och en lungemboli och har jättesvårt att gå ner i vikt trots bra mat, motion och allt sådan. Har även varit till flertalet dietister för råd.

Annons:
Maria
2018-07-30 20:17
#1

Är det en egenremiss du tänker skriva?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
2018-07-30 20:56
#2

#1 Vet inte om det går att skriva en egenremiss, annars hade jag nog tänkt att höra av mig till läkare som får skriva.

Draken
2018-07-31 11:12
#3

Om du går in på ditt landstings hemsida, så brukar det stå vilket BMI som  gäller :)

Man kan skriva egenremiss om det mesta, är dock osäker på hur det fungerar med just kirurgi. Jag jobbar inom RVN, och våran kirurgklinik tror jag inte tar emot egenremisser om kirurgi, de har inmte gjort det tidigare i varje fall.

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

Maria
2018-07-31 13:27
#4

Hoppas du är medveten om att det är en ganska lång resa oftast om man inte gör det privat.

Oftast så går ju remissen inte direkt till kirurgen utan man gör en utredning innan om jag fattat saken rätt.

Det finns ju viktoperation iFokus också. Där borde man veta en massa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
2018-07-31 14:52
#5

#4 Absolut, det är en lång resa. Det är jag medveten om. Ska fråga inne på viktoperation med! Tack

[Devya]
2018-08-01 17:55
#6

Du måste dock ändå hitta en lösning om varken kostförändring eller motion fungerar för dig. Efter en gbp går du upp i vikt igen om du inte förändrar din kost och inför motion in i dina rutiner. Så om du inte nu kan få det att fungera alls så är väl risken för att operationen kommer att vara meningslös om du inte hittar orsaken till viktökningen. Vill verkligen inte vara en party pooper här men det måste kännas ännu värre sen om det ändå inte ger dig ett långvarigt resultat.

Annons:
emeliiiiieee
2018-08-01 20:36
#7

#6 håller på blir utredd för PCO. Läkaren på gyn sa att det kan ställa till det med vikten

Upp till toppen
Annons: