Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 2083 ggr
_Fisken
7/28/18, 10:12 AM

Varför äta statiner på kvällen??

Varför skrev doktorn att Simvastatinet ska tas på kvällen?
Jag glömmer av den oftast. Jag tar en blodtryckssänkande på morgonen. Vill ta Simvastatinet då också.

Annons:
Fredrik1
7/28/18, 10:24 AM
#1

"Simvastatin brukar tas på kvällen. Anledningen till denna rekommendation är att kolesterolproduktionen i kroppen främst sker under natten och att Simvastatin därför skulle få större effekt om den ges på kvällen. Det förekommer dock att läkare rekommenderar simvastatin på morgonen. Oftast har det att göra med att det ska bli enklare för patienten att komma ihåg sina tabletter vilket kan leda till bättre effekt." Källa: http://www.doktorn.com/fraga-doktorn/varför-säger-läkarna-olika-om-vilken-tid-på-dygnet-som-jag-ska-ta-mina-mediciner

 "Be kind whenever possible. It is always possible"   H.H Dalai Lama

_Fisken
7/28/18, 10:48 AM
#2

Ok. Tack. Visste inte. Men då försöker jag komma ihåg och ta den på kvällen och glömmer jag, tar jag den på morgonen. Enkelt. :-)

Maria
7/28/18, 11:08 AM
#3

Jag tar mediciner morgon middag och kväll och ställer larmet på mobilen vilket fungerar perfekt . 

Hade jag inte gjort det så hade det blivit en himla röra😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

papa-bear
7/28/18, 11:39 AM
#4

och ni mår bra av att äta statin?

_Fisken
7/28/18, 11:45 AM
#5

Den "nya bra" medicinen jag fick gav mig muskelvärk både här o där.  Begärde då Simvastatin. Den har jag ätit tidigare och gav mig lite torrhosta. Men nu har jag inga biverkningar av den. Skumt.

papa-bear
7/28/18, 2:17 PM
#6

om jag förstått saken rätt, så finns det bra och dålig kolesterol, men grejen är väl att läkare istället för att ha koll på det själva, övertygas av medicinindustrin att skriva ut recept, oavsett om det är bra eller dåligt, just på grund av att de inte vet hur de skall tolka värdena vid provtagningar.

Annons:
Maria
7/28/18, 2:19 PM
#7

#6 Klart att en läkare vet hur provsvaren ska tolkas.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

_Fisken
7/28/18, 3:53 PM
#8

Jag såg mina provsvar självt. Om gränserna och kvoten inte är felaktiga så vill då jag mena att jag behöver medicin. Däremot finns en risk att läkemedelsföretagen vill påverka gränserna så det leder till mer intäkter.

Lona
7/31/18, 12:25 AM
#9

#6, Nej, läkarna påverkas inte av vare sig läkemedelsföretagen eller Läkemedelsverket om att skriva ut mediciner, vare sig för att de får fördelar av det eller "inte har kunskapen".
Det går väldigt många skrönor och myter om det där vilket är totalt fel. Gäller för övrigt även veterinärer, det går samma rappakalja om dem…😛

    //Jobbat inom vården, med forskning och studerat farmakologi


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

_Fisken
7/31/18, 7:45 AM
#10

Du verkar insatt i just detta specifika ämne.

Lona
7/31/18, 10:39 AM
#11

#10, Vem syftar du på?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

_Fisken
7/31/18, 11:33 AM
#12

Du. Lonaa. Det verkar som du jobbar med sånt.

Upp till toppen
Annons: