Annons:
Etikettvikt
Läst 1670 ggr
Jenna74
2018-07-12 09:34

Överviktig dotter

Jag har ett stort problem och vänder mig nu till er för råd. Jag har en dotter som är 15 år gammal, hon har goda vänner och trivs bra i skolan. Problemet ligger i att hon under hela sitt liv varit överviktig och jag är rädd att det ska påverka hennes hälsa då hon på senare tid gått upp ännu mer. Vi har nästan aldrig onyttig mat hemma som kakor, godis, vitt bröd etc. Men om vi har strösocker hemma så bakar hon, om det finns kakor kvar från ett kalas äter hon upp hela paketet när ingen är hemma, finns det hamburgare i frysen kvar från helgen eller något extra gott bröd så äter hon upp allt på samma gång. Hon småäter mycket när hon är ensam hemma, hon är kräsen och vi lagar alltid nyttig mat (exempelvis grillat kött med sallad och halloumiost) så äter hon endast en stor bit halloumi och kanske lite fetaost ur salladen. Min äldre son ser ofta på hennes sociala medier att hon lägger upp bilder på när hon äter pizza, massvis av godis/chips med vänner och även köper glass eller godis dagligen. Detta är något som inte jag kan kontrollera då hon trots allt är såpass "gammal" och jag kan inte styra över vad hon äter när hon är med vänner eller i skolan. Problemet ligger i att hon vägrar göra något åt sin situation och när jag pratat med henne om hälsoaspekter (efter läkarbesök där de sagt att hennes BMI är för högt) har hon bara svarat att hon är helt nöjd med sig själv och att hon trivs i sin kropp. Jag vet inte om hon själv inser hur stor hon är då hon ofta bär magtröjor och tighta kläder. Hon verkar totalt obrydd om sin vikt och det gör mig orolig. Jag har tänkt att om jag inte kan få henne att ändra sin kost så kanske hon iallafall kan börja med någon aktivitet som sport eller dans. Men när jag kommer med det förslaget så vill hon inte ägna sig åt något alls, det hon helst gör är att vara hemma och äta framför teven. Tar gärna emot alla råd ni har angående detta, vill bara hitta en lösning eller på något sätt få henne att förstå riskerna och göra henne motiverad. Mvh

Annons:
Mooniq
2018-07-12 09:41
#1

Din dotter är sockerberoende. Läs på om sockerberoende och bli kunnig, sen kan du lägga upp en strategi men du måste få med dig din dotter i detta. Finns mycket föreläsningar och bra böcker. Läs på om  sockerberoende, fetma, diabetes, högt blodtryck och vilka följder det kan ge - det är en dyster bild men förståelsen måste skapas. 

Alla kolhydrater bildas till enkla sockerkedjor i matsmältningen, blodsockret går upp, kroppen frisätter insulin som är det mest fettinlagrande hormon vi har, blodsockret går ner till normalnivå och i hjärnan tänds en stor röd lampa som säger - blodsockerfall - vi behöver mer kolhydrater… och så äter man gärna mer - gärna snabba kolhydrater och det hela blir ett moment 22, en evig spiral. Jag är sockerberoende och önskar jag hade denna kunskapen redan för 35 år sen. 

Jag äter idag en mix av stenålderskost och lchf -mina no-no livsmedel är: spannmål, socker, majs, mejerier, frukt, potatis, ris & pasta. jag äter mycket grönsaker, proteinkällor - fisk, kyckling, kött, ägg, skaldjur, har lagt om matlagningen åt asiatiskt håll med kokosmjölk och i affären finns färdiga burkar Mrs Cheng grytbaser som bara är att lägga till kött, kyckling eller fisk. Enkel matlagning som jag serverar med kokta / wokade grönsaker. 

adlibris har många bra böcker, tex:

https://www.adlibris.com/se/sok?q=sockerbomben

https://www.adlibris.com/se/sok?q=ann+fernholm

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

OlgaMaria
2018-07-12 09:55
#2

Det är inte enkelt med tanke på all sockrig mat barn exponeras för och när de dessutom har egna pengar samt kompisar som bjuder. Det blir helt klart ett svårt sockerberoende. Hur är tandhälsan? Du får nog helt enkelt försöka prata med henne mer… förklara att det inte handlar om hur man ser ut - att hon är jättefin - men att man riskerar att bli sjuk av att äta mycket socker och av övervikt. I bästa fall kan sommaren vara ett bra tillfälle att hitta nya vanor eftersom ni kanske umgås mer, men ofta blir det mer glass och fika mm för alla familjer under sommaren. Om ni spenderar mer tid nu tillsammans men också bestämmer er som familj att ha en sockerfri sommar så skulle ni kunna skapa en ny vana.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

parsley
2018-07-12 10:14
#3

LCHF-ingenjören bloggar om sockerberoende. Hon var överviktig under sin uppväxt och äter numera LCHF, samtidigt som hon jobbar mentalt med sitt sockerberoende.  http://lchfingenjoren.se

På bloggen skriver hon om lite av varje förutom sockerberoende  och hon uppdaterar nästan dagligen, så det kanske känns mer strukturerat att läsa en bok. Just nu äter hon extremvariant av LCHF som kallas carnivore, som jag personligen inte är särskilt bekväm med.

Tyst
2018-07-13 09:24
#4

Själv hade jag inte mixtrat riktigt så mycket med maten som de andra svarat på tråden. Tro det eller ej så växer ju dottern fortfarande.
Det behöver inte heller vara att hon är sockerberoende, det kan även vara att hon har någon brist om det är så att hon inte äter så varierat när hon äter riktig mat. Eller så är det genetiskt, eller så är det fel på någon körtel… det är omöjligt att säga.

Sedan låter det som att hon precis som jag är lite motvalls (mamma säger ät inte socker du blir tjock, jag måste göra tvärtom)
Även jag var motståndare till motion när jag var 15, jag åt alldeles för mycket socker, och jag spelade mest datorspel. 
I mitt fall var även jag nöjd med min situation och min kropp, jag hade inga som helst planer på att ändra något. 
Min vändning kom när jag insåg att det finns jätteroliga saker att göra där ute, jag skaffade kompisar som drog med mig ut på saker. Man måste liksom vara motiverad till att göra alla de där sakerna som anses vara nyttiga i dagens samhälle, om man är helt tillfreds med sitt liv vill man ju så klart inte ändra något.

Jag äter fortfarande alldeles för mycket socker, jag sitter och spelar för länge för ofta i bland, jag minskar ibland på mina riktiga måltider för att få plats med att äta en hel chokladkaka, Jag har järnbrist, Jag äter för lite protein i förhållande till min livsstil, jag äter alldeles för ofta bara en macka eller yoghurt till lunch och middag. 
Men jag är normalviktig och normalmuskulös nu, jag får magrutor om jag håller en bra kost i två tre veckor, har synligt musklade ben, orkar hur mycket som helst.
Skillnaden är att min mamma på ett sätt som inte blev krystat puttade mig mot att läsa lite om brister i kroppen (eftersom jag hade vitaminbrister) och vad man kan göra åt det. Vilket jag gjorde, och då kom jag automatiskt in på det där med mat och hur mat fungerar vad som innehåller vad etc. Så nu vet jag ju om hur jag egentligen borde göra - men det är ju mitt val att inte göra det.
Pappa lyckades på något sätt få igång mig med löpning, en av mina mest hatade aktiviteter, och nu älskar jag det och springer 3-4 gånger i veckan. För att bli bättre på löpningen måste jag styrketräna lite, och på den vägen är det. 
Hitta din dotters motivation och led henne mjukt in på en bättre väg.

OlgaMaria
2018-07-13 09:51
#5

En växande kropp behöver inte socker. Socker är inget som behövs och inget som hjälper för att komma till rätta med olika brister. Men det kan vara en jättebra idé att ta en multivitamin för olika brister kan verkligen öka på aptiten och sockersuget.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Tyst
2018-07-13 10:08
#6

Det har jag inte sagt heller?

Vissa brister eller knasigheter med bukspottskörtlar mm kan leda till att man får ett enormt sockersug. Därför tycker jag att det är jättedumt att köra den attityd som finns mest i vårt samhälle "höhö vad dålig karaktär och disciplin den personen har som bara äter socker" istället för att kanske i första hand kolla upp det fysiska, sedan det psykiska ifall att personen äter dåligt för att den mår dåligt, och i sista hand upplysa om att socker är dåligt (jag tycker inte det) och att man borde köra ditten och dutten dieter.
Det är liksom bakvänt hela grejen.

Annons:
Sattyg
2018-07-13 10:18
#7

Man får ju inte heller glömma att tjejen är ju 15 år och hon kan bestämma i mångt och mycket själv vad hon stoppar i sig så det kan bli svårt att övertyga henne om en lchflivstil. Om hon inte vill börja på någon fritidsaktivitet så kanske ni som hel familj kan bli mer aktiva? T.ex simma nån gång i veckan, sticka ut på långa vandringsturer, paddla kanot…

ApanAnn
2018-07-14 00:26
#8

Tvinga på en LCHF-diet, eller vilken diet som helst, på en 15-åring låter som ett bra recept för ätstörningar. Visst, då blir hon kanske smalare, men sjukare! Jag gick från mullig till smal som en pinne i tonåren pga en kronisk sjukdom. Har aldrig varit normsmalare än när jag var jätttesjuk och 16 år… Att börja säga att den eller den maten är farlig/giftig/beroendeframkallande det är verkligen ohälsosamt! Fortsätt ge henne bra och näringsriktiga alternativ hemma, men pusha inte på för mycket. Om hon aldrig får viss typ av mat hemma så är det väl klart att hon passar på när hon inte är hemma. Fokusera på näring och inte på viktnedgång om hon inte äter allsidigt. Vissa kroppar är inte byggda för att vara smala, men enligt det här smalfixerade samhället är det bättre att vara smal och sjuk än frisk och överviktig. Det låter BRA att skitsamhället inge lyckats indoktrinera och trycka ned henne till att hata sin kropp (ännu?) Snälla, ställ dig på din dotters sida och ta hand om hennes mentala välmående i första hand. Det har aldrig någonsin funkat att skamma någon till hållbar viktnedgång. Var glad att hon trivs i sin kropp! När hon inte gör det blir det farligt. PS. BMI är inget bra mått på vad som är hälsosamt, det är tänkt som ett statistikverktyg för större populationer och rätt värdelöst på individnivå

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: