Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 693 ggr
Jungfru82
7/9/18, 9:06 PM

Åksjuka

En konstig sak som uppkommer ibland och oftast på sommaren. Jag har inte körkort men resten av min familj har. För någon vecka sedan åkte jag bil till Ullared gick hur bra som helst..idag var det Astrid Lindgrens värld och när vi åkt en halvtimma börjar jag känna som sura uppstötningar och kallsvettas och blir illamående så jag försöker dricka lite ramlösa men det lättar när jag är framme och går ut ur bilen. Men varför blir det så att ibland går det hur enkelt som helst att åka bil och ibland blir jag jättedålig. Innan jag gick på semester så höll jag på att få stressmage, dålig på att dricka, älskar att bada och är jämnt under vatten och får vatten i öronen..kan detta ha med varandra att göra tror ni? Någon som har tips och råd hur jag undviker åksjuka blir så dålig tacksam för råd😁

Annons:
sp0ngeb0b
7/9/18, 10:50 PM
#1

Jag kan må illa när jag åker bil om jag ätit dåligt. Samma sak med typ flygplan, karuseller osv - jag måste äta en ordentlig måltid, helst inte skräpmat utan hälsosam mat, innan jag sätter mig och åker någonstans. Sen ha med snacks osv. Alla är ju olika men det skulle ju kunna vara en anledning.

Fransu
7/10/18, 8:52 AM
#2

Jag blir också åksjuk ibland. Sätter jag mig i en bil när jag precis ätit och det är slingriga vägar blir det tufft. Då kan jag till och med åksjuk när jag kör själv. Så jag ska helst inte åka/köra bil när jag precis ätit.

Jag kan absolut inte sitta och läsa när jag åker bil, då kommer illamåendet direkt. Jag måste sitta och titta ut och följa vägen.

Det påverkar också hur föraren av bilen kör. Är det mycket häftiga inbromsningar och g-krafter i kurvor blir jag dålig. Är det mjukare körning så går det mycket bättre.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

koppargaller
7/10/18, 3:05 PM
#3

Prova Postafen, finns receptfritt på apotek.

Jungfru82
7/10/18, 3:29 PM
#4

Men är det inte konstigt att ibland märker jag inte av det alls och ibland kommer det på nästan en gång jag sätter mig i en bil

Zadeira
7/11/18, 9:11 PM
#5

Det kan bero på hur du sovit, ätit, druckit, vad det är för väder, om du har nån infektion/förkylning i kroppen och en massa andra saker som skiljer från dag till dag. Det är inte alls ovanligt att man är känslig vissa dagar och andra inte. Försök hitta den gemensamma nämnaren så kanske du kan undvika det.

Sindri
7/11/18, 11:35 PM
#6

Alltid sitta i framsätet, alltid titta ut på vägen och landskapet. Våra kroppar är inte skapta för att röra sig fort utan att jobba själva, det blir lite förvirring i hjärnan.

Annars är Postafen väldigt bra, har inga biverkningar förutom lite dåsighet för en del, men då kan man ju sitta bak och ta en tupplur.

Annons:
Upp till toppen
Annons: