Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 786 ggr
Sugar Mist
2018-07-09 16:10

Matproblem och yrsel

Hej! Jag börjar med att säga att jag ska in till vårdcentralen men vill kolla lite om det är någon som varit med om liknande. Jag har under ungefär ett års tid haft jätteproblem med att äta, jag har inte kunnat äta mig mätt utan att må väldigt, väldigt illa. Nu, under det senaste halvåret, har jag inte kunnat äta speciellt stora portuoner alls utan att börja hulka av illamående, men jag har fortfarande varit väldigt hungrig och det resulterade i att jag i princip kastade i mig maten, och i och med det blev jag bara mer illamående. Nu spydde jag nästan efter en halv cheeseburgare på donken, där jag verkligen tänkte på att inte hetsäta, och jag blir så frustrerad Jag vill verkligen äta, för jag orkar ingenting annars, men jag vill inte spy. Jag har tappat ungefär 14-15kg på 1 år. Jag har också det senaste fått jättestora problem att vara ute i stora samlingar, tänk typ matbutik, uteserveringar, parkeringar, då jag blir tr, uppfattar allt mycket mer och känns som att hjärnan stänger av och jag blir svimfärdig, för ett år sedan svimmade jag i en ica-kö liksom.. Jag vet inte vad jag ska göra.. Jag har aldrig haft riktigt såhär allvarliga problem i sociala sammanhang, jag har trivts som fisken i vattnet med att jobba i större djurbutiker och aldrig haft några sådana känslor där. Men nu sitter jag liksom i bilen och väntar på att mamma ska handla klart, för jag hann bara in i förbutiken innan det svartnade för ögonen.. Vad är det för fel på mig?

-

Annons:
Greta G
2018-07-09 16:21
#1

Låter lite som utmattningssyndrom, har med problem med att äta, har dock ibs med och mkt ljud, stora folksamlingar mm… Är du pigg i övrigt eller är du trött hela tiden och kan inte vila bort tröttheten?

Mooniq
2018-07-12 17:32
#2

Bra att du ska till vårdcentralen - det kan ju vara nånting som du behöver hjälp med. Be dem även ta allergitester - det kan ju vara så att du reagerar på nåt du äter som gör att du mår illa,  gluten, mejerier, smakförstärkare etc. Kanske bra om du har en liten mat-dagbok och du bokför vad du äter, när du äter och hur fort du mår illa/dåligt. 

Jag har IBS och det finns mycket jag numera låter bli och mår riktigt bra i kroppen. Jag äter tex inte spannmål i min vardag -men vid enstaka tillfällen på kalas kan jag ta nån kaka/tårtbit, jag vet då att IBS'en startar med ett vrål, men jag väljer mina "krig" och när jag själv förstår vad som händer så blir jag inte lika rädd/orolig när min kropp reagerar negativt.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

graleh
2018-07-23 22:10
#3

Jag hade samma. Jag gick ner 18 kg på ett halvår. Läkarna gjorde ingenting. De utredde och hade sig men visste ingenting. Jag har dock på tok för lågt kortisol och en något trött sköldkörtel men läkarna är så okunniga så de gör inget. Jag har fått truga i mig mat själv. Locka och pocka med glass, grädde, pannkakor etc. för att få igång aptiten och koppla mat till något trevligt. 

Jag kraschade för ett år sedan och då började detta. 
Läkarna ville dock ge mig antidepressiva för att jag skulle öka i aptit men jag blev riktigt sjuk på dem.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Sugar Mist
2018-07-23 22:43
#4

#1 Både och, men misstänker att piggheten beror på att jag är väldigt impulsiv som person och får mani-perioder där jag bara kör gärnet, sen andra dagar så kan jag sova 20h i streck pga. utmattad. 

#2 Inga matallergier, har prövat att utesluta socker, gluten, laktos, halvfabrikat/helfabrikat och ingenting hjälper. 
Mår lika illa över att äta cheeseburgare som lite isbergssallad, och illamåendet kommer efter 4-5 tuggor, snabbare om jag sitter bland folk.  

#3 Ja mig vill dom inte ens utreda, jag fick åka in akut inatt för att jag hade jättesvårt att andas men dom på akuten skickade hem mig med en remiss till psykiatrin eftersom vårdcentralen och sjukhuset inte anser att det är något fysiskt utan psykiskt och därför inte vill boka någon tid, det enda dom gjorde var att kolla med stetoskop hur hjärtat och lungorna va, att jag höll på att ramla omkull pga. yrsel mellan väntrummet och undersökningsrummet var no biggie liksom.
Att jag är hungrig, vill äta och tvångsmatar mig själv men att det ändå kommer upp lika fort igen- det är psykiskt? 

Är så less och känner mig så värdelös och dumförklarad.

-

Maria
2018-07-24 06:57
#5

Det är ändå bra att du har fått en remiss till psykiatrin. 

Mycket av det du berättar pekar ju på att det kan vara något psykiskt och psyket kan spela kroppen stora spratt.

Hoppas att allting löser sig för dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: