Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2502 ggr
Travis D
2018-07-08 23:17

Har så ont i svanskotan

Hej! Efter en olycka för en vecka sedan. (Jag hoppade med en käpphäst och på 115 landade jag på svanskotan på en sten) och det har gjort mer och mer ont och nu kan jag inte sitta.. Vi åkte in till när akuten och dom så bara att man inte gjorde något åt svanskotan och att jag skulle ta 2 smärtstillande om dagen i 2 veckor och om det inte blir bättre ska vi åka in igen. Vilket inte hjälper någonting! Det gör så himla ont.. knä inte sitta eller ligga ned i sängen.. utan att det smärtar i hela svanskotan och som om inte det suger så så dom att jag inte ska rida! Jag får inte rida på 2 veckor… så jag fär göra annat med dom men ännu värre är att dom säger att jag inte ska göra något som gör ont i svanskotan. Men jag kan inte gå på toa. Det gör JÄTTE ont när jag sätter mig ner och ska ställa mig upp Vet inte vad jag ska göra det gör så ont även fast jag tar smärtstillande.. Vad ska jag göra?

Annons:
koppargaller
2018-07-08 23:19
#1

Åk in igen.

Sindri
2018-07-08 23:32
#2

Jag smällde i svanskotan ordentligt för många år sedan. Det gjorde fruktansvärt ont -och länge. 

Gå på toa får du förstås göra, kanske du kan få hjälp av sjukgymnast att hitta rörelser och sitt- och liggställningar som inte gör så ont.

Det kommer att bli bättre, men det tar tid, du kanske inte kan rida efter två veckor, ha tålamod. Man kan ju inte direkt gipsa svanskotan även om den skulle ha en spricka.

Fick du recept på smärtstillande, eller skulle du ta vanliga receptfria? Du kan kanske få starkare, men kom ihåg att det inte är het riskfritt att äta dem.

Tyst
2018-07-09 09:32
#3

Jag ramlade av på svanskotan för typ två månader sedan och det är först nu jag har blivit bra. Jag fick en spricka.
Försök att inte sitta eller ligga om du inte absolut måste - det blir ju tryck på svanskotan och då gör det ont, den böjs lite och det kan göra läkningen långsammare.
Protein + järn = Snabbar på byggnaden av nytt skelett.
Rör på dig så mycket du kan, utan att det gör ont. Det gör att blod strömmar runt i kroppen och även det hjälper kroppen att bygga skelett och läka. Så fort du känner att en rörelse gör ont, sluta och gör något annat. Jag sprang till exempel ett 10km lopp 9 dagar efter avramlingen, och det gick bra, hade inte ont när jag sprang men fick fokusera på att springa supermjukt. Dagen efter loppet var första smärtfria toasittningen :)
Tålamod! (det svåraste) 😉

Ary
2018-07-10 10:26
#4

Vad har du för smärtstillande? Du kanske kan få något bättre..

Maria
2018-07-10 11:09
#5

Det tar tid det här med skada på svanskotan så det kan dröja länge innan besvären försvinner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

koppargaller
2018-07-10 12:46
#6

Du kan inte ens sitta o oroar dig över att inte kunna rida på två veckor? Märklig prioritering. Med största sannolikhet kommer du inte att kunna rida på många veckor, kanske månader.

Annons:
Tyst
2018-07-10 13:04
#7

#6 Typiskt hästmänniskor att oroa sig mer för hästgrejerna än det vardagliga. 😉
Jag är likadan själv, jag red till och med klart mitt ridpass efter att jag ramlat av. Det gick bra om jag stod upp i sadeln. Ett par dagar efter gick jag och röntgade mig och de konstaterade spricka i svanskotan. 
Vi hästfolk är lite sådär märkliga 😃

Travis D
2018-07-10 18:14
#8

#4 tar vanliga inte helt säker på vilka de är (Mamma tar fram dom) 

#6 oroar mig för det eftersom det är hästar och ridning som betyder mest för mig- särskilt när det är sommarlov och tanken är att rida så mycket som möjligt. Du är inte den peppande typen märker jag… Att ha häst på sommarlovet och inte få rida på 2 veckor är ganska tråkigt eftersom vi inte kan bada med dom eller rida. Helt normal prioritering för någon med häst. Vad skulle jag annars tänka på? Lyssnar mer på doktorn än på dig så kommer ignorera det du skrev om hur lång tid läkningen tar.

Ary
2018-07-10 20:06
#9

#8 Ok men det verkar inte som om det räcker så kanske du skulle föreslå att ni åker till läkaren igen eller så kanske det räcker att ringa.

koppargaller
2018-07-11 10:50
#10

#8 Ignorera bäst du vill, det lär inte hjälpa dig att kunna rida fortare, det är det din svanskota som avgör.

/Hästägare som både rider o kör 3 hästar.

Zadeira
2018-07-11 21:08
#11

Som läkaren sa, det är inte mycket att göra åt en svanskota, jag fick själv spricka i svanskotan och det var smärtstillande och sitta på kudde som gällde. Det finns speciella kuddar man kan använda sig av att sitta på som är anpassade och ska minska trycket på ex svanskotan/höfter mm. Kolla upp det.

Vad gäller läkning så kan svanskotan kännas länge (dvs du kan vara öm och kanske att det sticker till eller så länge efter), men så fort du känner att det inte smärtar konstant kan du komma igång med ditt normala liv. Börja försiktigt och känn efter så att du inte tycker det gör för ont, lite obehagskänslor kan du räkna med längre. Kan tänka mig att det tex inte är så bra att rida barbacka det första du gör.

Lyssna på läkarens råd. Om du absolut känner att smärtan blir för mycket så be dina föräldrar kontakta läkaren, då kanske du kan få andra smärtstillande.

Honestyisdead
2018-07-12 16:41
#12

Min spricka i svanskotan tog då långt längre än 2 veckor innan det hade varit tal om att rida. 

Det finn uppblåsbara sittringar som är bra när man ska sitta ner.

Travis D
2018-07-17 00:06
#13

Jag kan sätta mig ner nu men kan knappt resa mig upp. Det gör så ont att sitter jag mer än 5 min så kan jag knappt ställa mig upp.. Jag funderar på om jag måste avboka tävlingarna 26 augusti ( käppishopptävlingar 30-40 CR, 30-40 CR, 50-60 CR ,50-60 CR och 70 cm Tid) Ska sitta i en bil 6 h imorgon så vi får se hur det går.. Jag har dessutom trillat idag och skrapat upp högra benet, midjan och Armen och har fått ont i svanskotan när jag går.. Ska ju börja ta lektioner med kakan i augusti..
Hur ska allt detta gå ihop? Skulle ju rida på ängen idag men det gick inte efter att jag trillat i hagen och skrapat mig.. 
Vet inte vad jag ska göra längre.. Gör ont att gå, gå på toa, sitta, resa mig upp, rida.. Känner att jag förstört mitt sommar lov..Jag hade planerat mitt lov, jag och kakan skulle rida och bada och trava på ängen, börja ta lektioner, rida ut lång runda.. Nu är inget av det möjligt både jag och Nysve är skadade, Mammas häst och Kakans Ryttare liksom (Mamma som rider Nysve får inte rida honom och jag som rider Kakan får inte rida) Känner att jag förstört mitt lov.. Hoppade idag lite (utan häst eller något skulle bara känna om jag kunde springa m.m) kunde hoppa men landningarna gjorde ont.. Om jag inte kan hoppa utan häst hur ska jag kunna hoppa med?

Har även  känt att jag har svårt att hålla mig om jag måste gå på toa det gör jätte ont.. Åker i imorgon så hinner ju inte in till sjukan igen..

Annons:
Zadeira
2018-07-17 09:32
#14

Det kommer fler lov! Hela världen går inte under bara för att man måste vänta eller planera om. Känns säkert tråkigt, men fokusera istället på att bli frisk så att du kan börja rida igen och ta det sen därefter. Det värsta du kan göra är stressa igång dig själv, då kanske skadan går upp eller tar ännu längre tid att läka ordentligt.

Travis D
2018-07-17 10:41
#15

#14 Okej Tack för all hjälp 💗

Upp till toppen
Annons: