Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 2413 ggr
Greta G
2018-07-07 13:51

Kan man få probiotika på recept?

Hej, 

har läst om probiotika och dess läkande effekter på magen vid ibs som jag har. Det är dock enbart bra produkter som hjälper, sådana från många olika stammar och de tillskotten kostar ca 3-400 kr per månad och det har ju som sjukskriven inte råd med just nu så jag undrar om någon vet om man kan få det på recept? Har 75% rabatt på min medicin, eller sånt kanske inte gäller på högkostnadskort? Det är trist att man måste vara frisk och ha råd för att kunna hålla sig frisk.

Annons:
[Wijnja]
2018-07-07 14:01
#1

Ingår ej i recept receptfritt tyvärr

Greta G
2018-07-07 14:13
#2

Okej tack för svar!

Pyttelite
2018-07-07 14:17
#3

Du kan få receptfritt på ordination, prata med din läkare.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Greta G
2018-07-07 14:33
#4

Okej, vad innebär det? :)

Pyttelite
2018-07-07 14:39
#5

Om din läkare anser att du behöver receptfri medicin kan även det skrivas ut på recept och hamna på högkostnadskortet. Så var det tidigare men det kan ha ändrats.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Greta G
2018-07-07 14:44
#6

Tack! värt att höra efter i alla fall!

Annons:
Pyttelite
2018-07-07 14:53
#7

Absolut!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2018-07-07 14:54
#8

Här finns lite information - det gäller främst större förpackningar:

https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Att-kopa-lakemedel/Med-eller-utan-recept/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ApanAnn
2018-07-07 15:11
#9

Nej, det är inte läkaren som bestämmer om det ska gå på högkostnadsskyddet eller inte, det är TLV (tlv.se). Även om en läkare skulke skriva ”med förmån” på receptet går det inte in som förmån i apotekens system. Kosttillskott är inte rabattberättigat, och det finns inga läkemedel med probiotika eftersom ingen verkar vilja göra de studier som krävs för att få det godkänt. Eller så visar studierna som gjorts inte tillräckligt bra resultat.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Maria
2018-07-07 15:26
#10

Det råder väl lite delade meningar om just effekten av probiotika. Här kommer en bra länk.

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=14091

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2018-07-07 15:34
#11

Det finns en produkt som innehåller probiotika som är receptbelagd och innefattas av försäkringen. Om det fungerar för dig vet jag naturligtvis inte men jag tycker ändå att du ska prata med din läkare. Det framgår i FASS om läkemedlet har subvention eller inte. https://www.fass.se/m/produkt/19950621000058/public/tabproduct


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ApanAnn
2018-07-07 15:38
#12

Det preparatet skrivs inte ut hur som helst, bara till de som har diarré från antibiotika eller speciella tarminfektioner.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Pyttelite
2018-07-07 15:44
#13

#9 Jo, läkaren kan bestämma att skriva ut läkemedel i större förpackningar som då kan vara subventionerade. Det framgår i FASS vilka subventioner ett läkemedel har och ibland är det subventionerat i större förpackningar eller till vissa patientgrupper.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Pyttelite
2018-07-07 15:51
#14

#12 Det är läkaren som bestämmer inte vi.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


ApanAnn
2018-07-07 16:03
#15

#13 Det jag menar är att om det står att det inte kan skrivas med förmån i Fass, så kan inte läkaren bestämma något annat. Även om vissa läkare tror det. Jag vet att det kan skilja i förmån mellan olika storlekar på läkemedel, men det ändrar inte på faktumet att trådstartaren troligtvis inte kan få sin probiotika med förmån på recept. #14 Förvisso, men det är inte så troligt att en läkare skulle skriva ut det till någon som kommer och ber om probiotika. Läkare får skriva saker ”off label”, dvs för andra saker än som står i SPCn, men landstinget och verksamhetschefer på vårdcentraler följer upp vad som skrivs ut så börjar nån skriva konstigheter kan de få problem. ”Kunden har alltid rätt”, men den betalande kunden när det gäller läkemedel med rabatt är i slutändan landstinget, så står det mellan ”skriva ut det patienten vill ha” eller ”inte få skäll av landstinget” är valet enkelt.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Pyttelite
2018-07-07 16:20
#16

#15 Jo jag förstår vad du menar. Försökte bara säga att även receptfria läkemedel kan subventioneras i bl.a. storpack enligt FASS men man är också i händerna på läkarens goda vilja. Om TS har diagnosticerad IBS är det föreslagna läkemedlet inte ovanligt. I Finland tror jag dessutom att det är receptfritt så bäst är att prata alternativa behandlingsformer med den behandlande läkaren.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Greta G
2018-07-07 17:07
#17

Tack för alla svar, får väl höra med läkare. Tack för länken men artikeln är 8 år gammal, läste att nyare forskning har kommit fram till att det har mer effekt än man tidigare trodde :)

Maria
2018-07-07 17:14
#18

#17 Ah intressant. Du får gärna länka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Greta G
2018-07-08 11:48
#19

#18 Läste en artikel när jag var hos tandläkaren så har dessvärre ingen länk, men där stod det att flera studier i senare tids forskning har kommit fram till eller stödjer det faktum att probiotika kan förbättra IBS symtomen generellt och därav jag ville testa.

Maria
2018-07-08 11:49
#20

#19 OK, jag ska försöka leta själv😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
koppargaller
2018-07-10 12:49
#21

Finns väl fekalier man kan få i kapselform?

Greta G
2018-07-10 13:29
#22

Är det samma som probiotika? ja det är kapselform jag pratar om men frågan är om jag kan få det på recept.

Maria
2018-07-10 13:43
#23

#22 Det är frystorkad "skit"😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Greta G
2018-07-10 14:40
#24

#23, det avstår jag gärna från!!!😃

koppargaller
2018-07-10 15:02
#25

#24 Varför? Jag har för mig att man även kan få det transplanterat, tror att man för in det i magsäcken via gastroskopi, men är faktiskt inte säker på det.

Maria
2018-07-10 15:33
#26

Här står lite om fekal transplantation

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fekal_transplantation

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Greta G
2018-07-10 15:51
#27

ja jag har hört om det, och skulle kunna tänka mig en transplantation mer än att äta…bajs. 😮

Annons:
parsley
2018-07-13 09:36
#28

Probiotika är dyrt, speciellt om man ska ha en sort med många stammar.  Är du hjälpt av att äta naturlig probiotika i form av opastöriserad surkål eller andra mjölksyrade grönsaker? En påse surkål från mataffärens grönsakskyl kostar drygt 15 kr och räcker kanske 2 veckor.  Man kan också mjölksyra eller fermentera andra grönsaker. Googla så tror jag du hittar en del recept.  Probiotikan kan kompletteras med prebiotika, som blir mat åt tarmbakterierna. Enklast är att ta lite potatismjöl och röra ut det med kallt vatten. Börja med 1 tsk och öka vid behov.

Tibetansk kefir som man gör själv med hjälp av speciella gryn och mjölk och/eller grädde sägs vara bra för magen och innehålla upp mot 50 olika bakteriestammar.  Efter vad jag läst så ska den kunna användas av personer med IBS.  Googla och se om du hittar någon säljare på nätet. Det ska finnas en facebookgrupp också som heter Tibetansk kefir utdelning av gryn eller något liknande, men jag är inte med i den.

OlgaMaria
2018-07-13 10:50
#29

De som marknadsför de dyrare preparaten skriver ju självklart att man måste ta deras och att man måste ha många stammar osv. Men det är lite individuellt vad som behövs och en del stammar säljs bara av enskilda producenter pga patent. T ex biogaias produkter som är väldigt bra tycker jag men innehåller bara EN stam, men en väldigt viktig och lättupptaglig sådan. Sen innehåller surkål och andra syrade grönsaker många stammar som lätt tas upp av kroppen. Om du kan lära dig syra själv kan du tjäna mycket pengar samt få en riktig toppenprodukt!! Annars ska man köpa syrade grönsaker av bra kvalitet som bara innehåller salt och som stått kylt i butik.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Greta G
2018-07-13 11:47
#30

Vad jag läste kan sådan med bara en stam snarare försämra för oss med ibs, utan det krävs att det ska vara många stammar för att det ska göra någon märkbar skillnad på allmäntillståndet. Har celiaki och får kan inte äta laktos . Kål är ju annars en sak som jag inte bör äta när man har ibs då det gasbildande. Enligt foodmap som är det enda som någorlunda fungerat är ju VÄLDIGT mkt mat borttagen för det gör ibs värre, så det är lite ett moment 22. hade ju varit skönt att kunna ta en tablett för jag har med både utmattningssyndrom och ibs inte mycket energi till att laga ens vanlig mat till mig. Men tack för tipsen! Kanske finns ork någon dag att sätta sig in det.

OlgaMaria
2018-07-13 13:11
#31

#30 Beror helt på vilken stam man tillför och vilken effekt den har. Alla stammar fungerar olika och tas upp olika lätt. Ett preparat med många stammar kan marknadsföras utifrån att den har många stammar, men flertalet av dem kanske inte ens ger någon effekt eftersom de konkurreras ut av de andra samt inte är lättupptagliga. Kan vara mycket effektivare att tillsätta EN stam ifall det är en som man behöver och som ger rätt effekt för individen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2018-07-13 13:21
#32

Läste mig nu till att Lactobacillus plantarum har visat sig hjälpa bra vid IBS. Hittade dessutom ett väldigt billigt preparat på topformula som innehåller den stammen plus några till, och den har också fått väldigt bra omdömen där. https://www.topformula.com/se/probiotic-plus-topformula-1?gclid=EAIaIQobChMI492CrPqb3AIVTWUZCh2DUQ70EAQYAyABEgINkfD_BwE

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

parsley
2018-07-13 16:00
#33

#29 Är du intresserad av syra själv så kolla om du kan hitta några recept på mjölksyrat som stämmer överens med de FODMAPS du kan äta. Tänk på att välja grönsaker i säsong och gärna ekologiska om det är möjligt. Chansen att lyckas med syrningen är lite bättre för ekologiska grönsaker, men det kan gå med konventionellt odlade också.

parsley
2018-07-15 17:58
#34

Jag fick höra talas om det här företaget via en grupp på Facebook. Det är svenskt och säljer kosttillskott till låga priser direkt från tillverkare till kund. Top Formula heter det. Någon som känner till företaget? Har de bra produkter så är de betydligt billigare än mer kända märken och återförsäljare.

https://www.topformula.com/se/

Annons:
OlgaMaria
2018-07-15 19:43
#35

#34 Jag brukar handla en del därifrån :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: