Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2262 ggr
FataMorgana
2018-07-03 12:28

Hjälp! Kristallsjuka.

På natten till måndagen vaknade jag upp av att hela rummet snurrade runt. Började må fruktansvärt illa, men  förstod genast att det måste vara kristallsjukan som jag drabbats av. Var hos läkaren som visade mig en epley manöver som jag sen skulle göra hemma för att bli kvitt yrseln, Förskte göra manövern i går, men det slutade med att allt blev mycket värre och att jag satt framför toan och kräktes. Jag har sovit i natt på enbart en sida, för på den andra sidan jag kan jag inte sova på och jag kan inte titta åt vänster heller, för då börjar allt snurra runt och jag börjar må illa igen.  Jag vet hur viktigt det skulle vara att göra den här manövern, men jag kan helt enkelt inte. Jag börjar må för dåligt av det. Sen ska jag och hälsa på min familj på lördag och måste flyga, men jag vet inte hur jag ska klara av det. Finns här någon som har varit med om samma sak och som har något tips att komma med? Hur klarar man av att göra den här manövern och utsätta sig själv för en karusell och kräkningar? Överallt läser jag hur den här manövern hjälper folk att bli friska på några dagar, men hur klarar man av det?

Annons:
Maria
2018-07-03 12:33
#1

Du kan inte besöka någon fysioterapeut som kan hjälpa dig med övningarna?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FataMorgana
2018-07-03 12:52
#2

Jag har egentligen fysioterapi för ryggen i morgon. Funderade redan på att säga upp den tiden, för jag vet inte hur jag ska klara av det, men nu när du säger det undrar jag om hon kan hjälpa mig  med övningarna. Är det något som helt vanliga fyisoterapeuter kan göra, eller är det något som det krävs någon annan sorts utbildning för? Eller vilka fysioterapeuter tänker du på? Så fort lär jag heller inte få tid hos någon annan och jag  har bara några dagar tid på mig. Jag måste bli frisk tills på lördag så att jag kan sätta mig på flyget.

Maria
2018-07-03 12:58
#3

Jag gissar de flesta fysioterapeuter har det med sig i sin utbildning så att säga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sattyg
2018-07-03 12:58
#4

Har du testat att ta postafen? Det tar ju inte bort orsaken men minskar yrseln. Jag brukar få kraftiga yrselanfall då och då och då tar postafen bort den värsta yrseln så att jag iaf kan fungera normalt igen

FataMorgana
2018-07-03 13:08
#5

#3

Det vore ju bra om det är så. I såfall går jag dit i morgon och frågar henne  om  hon kan hjälpa mig. Där på instituet finns ju ett flertal fysioteraputer så kanske någon av dem har erfarenheter med de här manövrarna om hon själv inte har det. 

#4

Nej inte just den sorten. Men jag tog just ettt piller med det verksamma ämnet Dimenhydrinat för att se om det om det hjälper. Annars ska jag se om jag hittar något med Meklozin som finns i postafen, ifall om det skulle fungera bättre. Jag bor utomlands så jag måste gå efter de verksamma ämnena. Men tack för tipset. Det kanske skulle fungera bättre.

FataMorgana
2018-10-09 12:41
#6

Det var inga kristaller, utan det handlar tydligen om migränrelaterad yrsel eller med andra ord, vestibulär migrän. Visste inte ens om att migrän kan byta kläder så där bara och övergå till yrsel. Men klart, nu när jag läser om symptomen så fattar jag ju att det är det som jag har. Tydligen är det en underskattad orsak till yrselsymptom och många läkare känner inte ens till det. Bara som tips till andra som drabbats av oförklarlig yrsel. 

https://www.yrsel.com/ywp/patientfall-13-migranrelaterad-yrsel/

Annons:
Maria
2018-10-09 18:21
#7

Vad bra att du fick en förklaring. 

Hjälper vanlig migränmedicin som Sumatriptan t.ex vid sådana här yrselanfall?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2018-10-09 18:39
#8

#6 intressant det du skriver. Jag vet att jag blir lite ostadig då jag får migrän. Eller det börjar med att jag blir "blind" då synen blir helt blixtrig, sen får jag ont bara i ena delen av huvudet och sen vågar jag knappt stiga upp ur sängen. Så jag kan relatera till att bli ostadig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

FataMorgana
2018-10-09 18:58
#9

Det vet jag faktiskt inte, men jag fick Sibelium utskrivet av neurologen som jag ska försöka med. Det tar man inte medan man har ett anfall, utan en längre tid i förebyggande syfte. Det är en calcuimkanalantagonist. Neurolgen sa att man behandlar migränrelaterad yrsel på samma sätt som vanlig huvudvärks migrän och Sumatriptan låter som triptaner  och triptaner lär också användas vid den här formen av migrän. Det är så lustigt för jag har alltid trott att jag haft  spänningshuvudvärk och inte fattat förren nu, att det var migrän, så därför har jag  aldrig tagit migränmedicin innan. Eftersom min mor ha haft ögonmigrän, borde jag ju ha kunnat räknat ut det för länge sen och kanske  besparat mig en massa lidande om jag bara hade behandlat det på rätt sätt tidigare. Men ja, jag är glad att jag äntligen fick en förklaring.

FataMorgana
2018-10-09 19:00
#10

#8

Ja alltid lär man sig något nytt. Men det är vanligt att bli ostadig när man har migrän. Jag har dock ingen migrän huvudvärk längre, utan endast yrsel, karusell, och ostadighetskänsla. Att se på något som rör sig kan också utlösa yrsel hos mig.

Upp till toppen
Annons: