Annons:
Etiketthud
Läst 2279 ggr
Råttälskaren4ever
2018-06-17 23:20

Prickar på kroppen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hejsan! Jag är en tjej på 14 år som har haft samma prickar på kroppen sen jag var 8år. Från början tänkte man att det skulle försvinna med åldern, men de har inte riktigt försvunnit.  Har gått till doktorn och frågat vad det är och hur man ska få bort det. Hon gav en salva/kräm men det har inte hjälpt. Prickarna är små och röda. Och de sitter på hela benen och hela armarna. och det börjar sprida sig mot brösten. Och om man trycker på det så kommer det ut en liten vit gegga. (se bild på prickarna) Jag vet inte riktigt vad det är så det jag undrar är: vad är det för ngt? Och hur får jag bort prickarna?

Annons:
Novachan
2018-06-18 00:42
#1

Vad fick du för salva/kräm?

Råttälskaren4ever
2018-06-18 01:30
#2

#1 cano derm och fenuril

[HundochKatt]
2018-06-18 01:49
#3

Förmodligen är det keratosis pilaris. En av mina söner hade det och har kvar en del. 

Peelingkräm kan vara till hjälp i kombination med bodylotion eller liknande ex. fenuril . Man ska inte heller klämma på de där plitorna.

Råttälskaren4ever
2018-06-18 02:03
#4

#3 hur långt tid kommer det ta tills det försvinner? Skämms verkligen över de när jag bär klänning, shorts eller en t-shirt..

Maria
2018-06-18 06:22
#5

Jag håller med om att det låter och ser ut som Keratotis Pilaris. Det är svårt att bli av med utan man får snarare behandla hela tiden. Det kan bli bättre av sig själv men kan också vara kvar.

Du får googla runt och försöka hitta någon behandling som passar dig och din hud.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
2018-06-18 10:33
#6

Har massvis på armarna. Peelar och smörjer hela tiden och mitt har blivit bättre men inte försvunnit. Nu har jag dock lärt mig leva med det och skäms inte längre

Annons:
OlgaMaria
2018-06-18 13:57
#7

Den typen av prickar kan bero på allergier, eller bara att man inte mår bra av viss typ av mat. Har sett många människor som blivit av med sådant när de ändrat sin kost. Jag hade också fullt med sådana prickar på mina överarmar när jag var yngre men har inga kvar idag då jag äter bättre. 

Du har ju en hel del så tycker de borde kolla upp gluten- och mjölk-allergi åtminstone, plus en del annat.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2018-06-18 15:02
#8

Om det nu är keratosis pilaris så kan man trösta sig med att det kanske går över när man blir vuxen. Vad jag vet så finns det inga belägg för att kosten kan påverka KP. Däremot är det aldrig fel att äta en nyttig kost.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
2018-06-18 19:26
#9

Orsaken är inte känd men man vet att det ofta förekommer tillsammans med andra inflammatoriska sjukdomar som tex allergier, och man kan se att huden är inflammerad vid KP. Jag läste nu att brist på vitamin A och essentiella fettsyror kan förvärra tillståndet. 

Tillskott av Omega 3 kan nog vara bra!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
2018-06-18 19:34
#10

Huden behöver inte vara inflammerad vid KP.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[HundochKatt]
2018-06-19 00:01
#11

#4 Det kanske inte försvinner helt och hållet, men det kan bli mycket bättre om du regelbundet använder peelingkräm och smörjer ordentligt varje dag, när du duschat/badat. Och nej, du ska inte skämmas, men jag förstår att det är jobbigt i din ålder. 

Min son var aldrig noga med smörjningen och peeling var väl inte intressant för han var ju kille.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: