Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 1257 ggr
angest
2018-06-15 12:25

Ska frysta importerade jordgubbar kokas?

Jag fick ett erbjudande från Coop att köpa en fp frysta jordgubbar för en krona. Och visst köpte jag en fp för det priset. Men jag ser att det står att de är från Serbien så jag undrar om man bör koka dem eller törs man tina och äta till vispad grädde?

Jag brukar inte köpa frysta bär över huvud taget utan plocka själv men när det i princip var gratis kunde jag inte låta bli.

Annons:
parsley
2018-06-15 13:25
#1

Livsmedelsverket menar att det bara är importerade hallon som behöver kokas. Övriga bär verkar vara ok att äta som de är, men är du väldigt rädd för smittor, så kanske du ska koka dina bär för säkerhets skull eller vänta ett tag med att äta upp dem och se om någon annan blir sjuk. :) Spårar man ett smittutbrott till ett visst parti med bär, så får man förhoppningsvis information om det via t ex affärens hemsida, skylt i butiken eller nyhetssändningarna.

https://fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/importerade-frysta-bar/

graleh
2018-06-27 12:16
#2

Jag kokar alltid frysta bär som inte är svenska. 

Min mamma gör det inte. 

Vet inte om det finns några risker med det. Jag vill inte få parasiter och liknande då jag haft det tidigare pga dålig mat utomlands. Så därför är jag petnoga och kokar allt.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

Upp till toppen
Annons: