Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 3155 ggr
amandain
6/7/18, 2:50 PM

Mildaste antiinflammatoriska medicinen?

Vilken antiinflammatorisk tablett är den mildaste och skonsammaste att ta?

Jag har orolig mage också (IBS) Alvedon räknas inte va? Jag tar aldrig några mediciner om det inte är NÖD så jg blir helt nojig när jag nu ska tvingas äta dem i 14 dagar.

Jag har inte SÅ ont så jag tycker jag klarar mig utan men sjukgymnasten säger jag måste ta maxdos i 2 veckor och jag får välja själv vilken sort men det ska vara antiinflammatoriskt.

Annons:
amandain
6/7/18, 2:53 PM
#1

Jag glömde säga att jag vill ha små tabletter också. De få gånger jag tagit en alvedon i mitt liv har jag fått kämpa med massor av fil och vatten innan jag fått iväg den

[Torahzen]
6/7/18, 3:13 PM
#2

Har du prövat antiinflammatorisk kost? Det brukar ge bättre resultat och inga biverkningar mer än att om man börjar med för mycket så kan dina symptom tillfälligt bli värre.

Ett tips är guldmjölk:  https://kurera.se/antiinflammatorisk-guldmjolk/

amandain
6/7/18, 3:19 PM
#3

#2 Tack, självklart kan man ändra i kosten men jag vet inte om jag ändå borde följa ordinationen nu. Jag har en ny tid om 2 veckor och det känns ju dumt att säga att jag struntade i tabletterna som han sa att jag MÅSTE ta.

Aleya
6/7/18, 3:20 PM
#4

Jag skulle undvika alla former av NSAID just p g a dina problem med IBS. Skulle rekommendera panodil 500 mg. Dom har en hinna för att glida lättare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

amandain
6/7/18, 3:22 PM
#5

#4 Är panodil antiinflammatorisk eller "bara" smärtstillande?

[Torahzen]
6/7/18, 3:27 PM
#6

Du avgör själv. Ta tabletterna under två veckor och känn efter. Ta guldmjölk efter det.

Annons:
Maria
6/7/18, 3:42 PM
#7

Alvedon som man löser i vatten finns ju.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
6/7/18, 3:44 PM
#8

Är paracetamol som finns i Alvedon och ett antal andra värktabletter inflammationsdämpande eller  bara smärtstillande och febernedsättande?  Det är väl paracetamol i Panodil?

Jag har lärt mig att ibuprofen som bl a finns i Ipren och Ibumentin är anti-inflammatoriskt och vid något tillfälle fått rekommendation från vården att äta maxdos Ipren i fem dagar för att motverka muskelinflammation i samband med ryggbesvär. Bra för magen är de inte.  Jag får ont i magen av dem.  

Fungerar brustabletter bättre för dig om du har svårt att svälja?

Novachan
6/7/18, 3:58 PM
#9

Alvedon innehåller paracetamol. Paracetamol har inte antiinflammatorisk effekt. Paracetamol är skonsammast för magen vid smärtbehandling men nu behöver du den antiinflammatoriska effekten så då får du helt enkelt ta det efter ordinationen. Du ska också bara ta medicinen i 14 dagar vilket gör att det är mindre risk för att du ska få några biverkningar. Så du behöver inte vara orolig!

Antar att det är meningen att du ska köpa medicinen receptfritt och då har du 3 val; ibuprofen (ex. Ipren, Ibumetin), Acetylsalicylsyra - ASA (ex. Treo, Aspirin, Bamyl), Fenazon (ex. Koffazon N - innehåller koffein också). Om jag var du (jag har också IBS) skulle jag välja ibuprofen som sägs vara snällare mot magen jämfört med de andra två alternativen. Du kan läsa kort om dem här: https://www.apoteket.se/om-apoteket/tidningen-apoteket/all-smarta-kan-lindras

Är också skonsammare för magen om du tar ibuprofen tillsammans med mat. Jag vet inte vad som räknas som stort eller litet för dig men Ibuprofen-tabletter (Ipren: 8x15mm. Ibumetin: 8,6x15,9mm) brukar vara ungefär lika stora som Alvedon-tabletter (7,7x16), fast jag upplever ibuprofen som mindre och lättare att svälja men det är ingen superskillnad för mig. Ipren har minsta storleken rent siffermässigt, men den har ingen brytskåra, det ha däremot Ibumetin. Ibuprofen ska ju sväljas så hela som möjligt (dela är okej) för att undvika brännande känsla i mun och svalg. En del tycker att kapslar generellt sätt är lättare att svälja. Finns bara ett receptfritt alternativ med ibuprofen vilket är Iprensa (10x17mm) men de är inte delbara och måste sväljas hela. Det finns flytande former också men kan bara se barndoser (vet ej hur gammal du är) men där går man egentligen efter vikten och inte åldern, om man skulle falla utanför vad som står på paketet kan en läkare eller kunnig apotekspersonal hjälpa med en med korrekt dosering (på recept finns rekommendationer av dosering för vuxna av flytande ibuprofen med samma styrka; alltså borde det gå att få en korrekt dos även på receptfria).

Vet att vissa har tränat på att svälja tabletter genom att först svälja hela kokade makaroner eller riskorn och sedan tagit fler och fler, sen har det gått bra att svälja tabletter. (Kanske också finns vissa som sväljer okokta men jag vet inte hur bra/dåligt det egentligen är)

amandain
6/7/18, 4:05 PM
#10

Det står på de flesta "ökad risk för stroke" Men visst är det efter långtidsbehandling? Eller är risken ökad efter bara 2 veckor?

[Wijnja]
6/7/18, 4:50 PM
#11

Alla medeciner har en risk jag hade en medecin som man inte fick ta om man hade astma inte fick jag problem med min astma

FataMorgana
6/7/18, 6:45 PM
#12

Ursäkta, men hur kan en sjukgymnast säga något sådant? För vad skulle du behöva det och vad säger din läkare? Det är en läkare som ska bedöma ditt behov av medicin och inte en sjukgymnast, för en sjukgymnast saknar kompetens för det. Dessutom kan ingen tvinga i dig någon medicin alls, inte ens en läkare. Om du mår dåligt i magen av mediciner så ta ett snack med läkaren i stället och fråga honom eller henne om vilken medicin som vore bäst för dig om det är så viktigt.

amandain
6/7/18, 6:52 PM
#13

#12 Pga inflammation och svullnad skulle jag ta medicin. Jag var till läkare innan jag var till sjukgymnast. Men det besöket tog max 5 min och läkaren sa bara att det är sjukgymnaster som är experter på sådant. Han sa inget om medicin och jag tänkte inte på att fråga om det.

Annons:
FataMorgana
6/7/18, 7:16 PM
#14

Det var då något nytt för mig. Nu bor jag förvisso utomlands sen många  år och här får bara läkare lägga sig i folks medicinering och ingen annan.  Får jag fråga var du har inflammation och svullnad?

parsley
6/7/18, 7:56 PM
#15

# 14 I Sverige har man delegerat en del symptom från läkare till sjukgymnast, t ex hälsporre eller problem med rygg eller höfter. Behöver man utföra ett träningsprogram med vissa rörelser för att må bättre, så har sjukgymnaster högre kompetens för det än vad läkare har, eftersom deras utbildning har en annan inriktning. De kan ge råd om receptfria läkemedel, på samma sätt som du kan få råd av personalen på apoteket om du vänder dig dit, men de skriver inte ut någon receptbelagd medicin. Ringer man till sjukvårdsrådgivningen, så kan man också få rådet att ta receptfria läkemedel.

FataMorgana
6/7/18, 9:58 PM
#16

#15

Aha, okey. Fast man måste ju även vara försiktig med receptfria mediciner. En sjukgymnast vet väl inte vilka andra mediciner någon tar, med tanke på eventuella kontraindikationer och om eventeulla allergier och oförträgligheter. Har patienten andra sjukdomar där vissa mediciner inte lämpar sig t.ex osv.  Jag förstår ju att en sjukgymnast har kunskap om träning, men hur stor kunskap har dom om mediciner och andra sjukdomar? Apotekspersonal har förstås mycket mer kunskap om mediciner, men en sjukgymnast?

Novachan
6/7/18, 10:43 PM
#17

#16 Om en sjukgymnast får ordinera vissa mediciner borde de också vara utbildade för det, men det skadar inte att extrakolla med läkare och/eller apotekspersonal. Men jag tror inte TS behöver haka upp sig så mycket angående att använda ibuprofen då det är en korttidsbehandling. Om TS dessutom behandlas med medicin mot magkatarr så är risken för biverkningar som påverkar magen ännu mindre - och risken är ändå inte så stor då det är en korttidsbehandling och även om det inte var det så är det inte alla som får biverkningar eller påverkan på magen ändå

parsley
6/8/18, 7:48 AM
#18

TS, kan Voltaren eller Diklofenak gel som man smörjer på de ställen som gör ont fungera bättre än tabletter om du har svårt att svälja och problem med magen? Ev kan man kombinera Voltaren/Diklofenak med tigerbalsam.

Honestyisdead
6/8/18, 11:48 AM
#19

#16 Här har sjukgymnasten inte sagt att ts ska äta en viss medicin utan bara vilken effekt den bör ha. Så jag förstår inte vad det är du diskuterar.

FataMorgana
6/8/18, 12:57 PM
#20

#19

Nej, men att ts måste ta det och jag visste inte att sjukgymnasterna i Sverige får göra sådana bedömningar. Här är det bara läkarna som får göra det. That´s all.

Annons:
Upp till toppen
Annons: