Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1203 ggr
millan21
5/25/18, 1:13 PM

Extra salt i värmen?

Många säger att man ska äta extra salt i värmen men kan det verkligen vara nödvändigt när man ju saltar maten?  Jag vet flera som dricker saltvatten varje morgon men räcker verkligen inte det salt man får i sig via maten?

Annons:
Gronstedt
5/25/18, 1:34 PM
#1

Det beror väl helt på hur mycket man saltar maten och hur mycket man svettas.

Maria
5/25/18, 1:40 PM
#2

Lagom av allt är oftast bäst.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
5/25/18, 1:46 PM
#3

Gammalt gott knep om man känner sig lite svimfärdig i värmen…

edit: måste tillägga att det då inte handlar om att "salta extra på maten" eller så, utan några korn på tungan vid akuta tillfällen…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Scorpio97
5/25/18, 1:54 PM
#4

Jag dricker väldigt mycket extra för att det är ett enkelt sätt att kyla ner mig samtidigt som jag svettas väldigt mycket, så min vätske-/saltbalans blir fel om jag inte tar extra salt. Så jag behöver det absolut. Om jag inte tar extra salt får jag huvudvärk, känner mig trött och irriterad, eller så får jag blodtrycksfall/svimmar.

Men det måste inte betyda att du behöver extra salt. Det beror på hur mycket du dricker, svettas och hur mycket salt du får i dig genom maten. Om du mår bra så behöver du nog inte tänka på det, men känner du dig någon gång svimfärdig så kan det ju vara värt att testa ett glas saltvatten :)


//Jessie

nypisnina
5/25/18, 3:54 PM
#5

Under riktigt varma svettiga dagar så är det inte fel att ta en resorb eller två för att återställa vätskebalansen.

OlgaMaria
5/25/18, 5:23 PM
#6

Oftast vet kroppen vad den behöver så lyssna på kropp och tunga. Tungan är ju väldigt finstämd när det gäller salt - salt kan vara otroligt gott men också otroligt äckligt om det blir för mycket. Troligen beror det på att kroppen och tungan vet hur mycket som behövs i kroppen här och nu. Är du sugen på något salt? Ja, då behövs nog lite extra salt. Annars kanske inte. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: