Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 1482 ggr
emeliiiiieee
5/24/18, 12:10 AM

Spasmofen

Någon som tagit spasmofen? Fått det utskrivet men är livrädd för allt som har med morfin att göra dessutom livrädd för att bli illamående

Annons:
[annajohannas]3
5/24/18, 12:14 AM
#1

Har haft den mot gallproblem. Man kan reagera olika, men jag blev mest torr i munnen, trött, yr. Att vara rädd förr att det är morfinklassat, behöver du inte vara. Så länge som man tar den dosen som läkaren rekommenderat, och inte överdoserar, och bara tar när man har ont, är det ingen fara att bli beroende av. Faran är när man t ex tänker: jag tar en i fall jag skulle få ont. Så du kan lugnt ta din medicin.

emeliiiiieee
5/24/18, 3:32 AM
#2

#1 tänker såklart bara ta när jag har ont. Fick en spasmofen injektion idag och gud så skönt det var när smärtan lättade

Aleya
5/24/18, 7:20 AM
#3

Har fått det någon gång. Bra när man känner att man har ont i gallan. Och som med all medicin ska man bara ta det då man har behov och inte utöver.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
5/24/18, 7:40 AM
#4

Fick du det utskrivet när du var på akuten? Ingen fara, du ska ju bara ta det vid behov.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
5/24/18, 5:14 PM
#5

#4 Ja det fick jag. 

Är också livrädd för suppositorium. Finns det likvärdig medicin som inte tas i stjärten? Måste ringa hc imorgon för jag kommer inte få i mig dom.

Maria
5/24/18, 5:26 PM
#6

Varför är du rädd för suppar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
emeliiiiieee
5/24/18, 5:33 PM
#7

Klarar inte av dom bara. Får sån panik att jag bara ligger och gråter.

emeliiiiieee
5/25/18, 10:30 AM
#8

Hälsocentralen rekommenderar naproxen… Trots eliquis.. Fick inte ens komma dit så läkaren kunde bilda sig en uppfattning.

Geru
5/25/18, 1:11 PM
#9

#8 Rådfråga läkare kring det där med Naproxen när du tar en blodförtunnande. Ibland går det, men beror lite på varför man tar blodförtunnande och styrka.
Anti-inflammatorisk som fungerar tillsammans med blodförtunnande är Paracetamol, alltså alvedon. Detta finns i tabletterform tillsammans med koedin, som har namnet Citadon, vilket fungerar som smärtstillande med då.

Opioider kan vara beroende framkallande, men bara om dom används regelbundet och då under en eller två veckor. Det finns annars inte några större risker med dom, så länge man följer angiven dos.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

emeliiiiieee
5/25/18, 1:17 PM
#10

#9 Citodon har jag tagit en hel del pga smärta då det är det enda som funkar med mina blodförtunnande. 

Ska till läkaren vid 15 då smärtan är en 10/10 idag. Får se om jag får nått annat.

gudilondon
6/3/18, 5:59 PM
#11

Spasmofen är ett morfinpreparat. Man kan reagera olika på detta. Jag fick Spasmofen en gång för länge sedan och blev trött av dem. Fick stolpiller. 

Jag har gallstenar och vet vad jag får ont av och rättar min kost efter detta.

Citodon är bra mot smärta men det är svårt att ge några råd om man inte vet något om din sjukdomshistoria. Citodon kan man ta max 4x2 tabletter om dagen, det är absolut max-dos!

Upp till toppen
Annons: