Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 668 ggr
Lona
2018-05-14 22:29

Bettskena mot huvudvärk?

Jag har problem med återkommande, svår huvudvärk som ska utredas. En del av den beror sannolikt på att jag biter ihop käkarna på natten, min tandkirurg rekommenderade bettskena.
Funkar en som man formar själv, från apoteket eller liknande, lika bra som en som görs hos tandläkaren? Kan man annars få bidrag till en från tandläkaren?
Huvudvärk eller inte, jag har helt enkelt inte råd med flera tusen just nu. Blir det billigare om man går via vanlig läkare, inte tandläkaren? Tror att man kunde få det på Högkostnadsskyddet förr.
Jag skulle säkerligen även kunna få en remiss från min psykiatriker, om det kan påverka kostnaderna.
(Huvudvärken beror på andra saker också, men just käkarna är förmodligen psykiskt.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Carrosh
2018-05-20 00:32
#1

Använder en från apotek (SnoreMate), vilken jag började med av samma anledning (biter ihop käkarna samt gnisslar tänder + att jag snarkar). Sedan jag började med den så snarkar jag mindre och vaknar sällan med huvudvärk (aldrig dock pga tidigare problem, om jag inte glömt sätta i skenan då).

Tycker den funkar jättebra, har precis bytt till min andra skena (man byter den en gång om året), och det blir ju ett väldigt lågt pris om man slår ut det, jämfört med vad man får betala för både besök och själva skenan hos tandläkaren. Så det kan ju vara värt att testa iaf! 400-500 beroende på var man köper den. Köpte min på apotea och då blir det ju lite billigare. Man formar den själv, så den blir helt anpassad efter just din mun, så det är ingen såndär "one fits all"-grej.

Har aldrig provat en från tandläkaren dock, så kan inte uttala mig om de skenorna.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

Lona
2018-05-20 20:01
#2

Tack för svar! Låter bra, jag skulle ju kunna börja med en sån och testa i alla fall.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carrosh
2018-05-20 23:26
#3

#2 Hoppas det blir bra för dig! Du får gärna berätta hur det går!

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

sp0ngeb0b
2018-05-21 01:48
#4

Nu kanske inte detta hjälper dig så mycket, men jag har en från tandläkaren. Jag gick dit och sa att jag gnisslar/pressar ihop tänderna och får huvudvärk av det, och frågade om jag kunde skaffa en sån billigare skena som du pratar om. De sa förstås att den skenan man får från dem är det allra bästa men jag tror faktiskt det är sant också. Först tog de tandavtryck, och den när skenan kom fick jag prova ut den och så filade de till den så att det skulle passa mitt bett till 100%. Jag fick den dock gratis eftersom jag är tillräckligt ung fortfarande. Om du hittar ett sätt att få råd till en sådan rekommenderar jag det starkt!

Upp till toppen
Annons: