Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 955 ggr
millan21
5/14/18, 9:19 AM

Olika läkare jämt?

När ni går till hälsocentralen får ni också olika läkare jämt då eller får ni gå till samma? Jag trodde att systemet var omgjort så att man numera hade "sin" läkare men så är det ju verkligen inte här i alla fall. Nu har jag ju ingen allvarlig sjukdom som kräver att jag ska gå ofta till läkare, det kanske bara är de som har kroniska sjukdomar och liknande som får en och samma läkare. Men tex när jag sökte för magproblem då var det en läkare som remitterade en gastroskopi sedan skulle jag få ett återbesök sa han. När jag blev kallad till återbesöket var det en annan. Han skrev ut medicin jag skulle äta i 3 veckor sedan skulle jag på återbesök igen. Och då var det en tredje läkare. Och han verkade inte veta alls vad det gällde. Han blev förvånad när jag sa att jag gjort en gastro redan. Han trodde att jag SKULLE göra en gastroskopi.

Detsamma har gällt när jag sökt för en armbåge och lite andra "smågrejer" Olika varje gång.

Ja, nu är ju ingen skada skedd men det hade varit trevligt om man faktiskt visste vem man skulle till och att det inte alltid är olika.

Är det samma för er?

Annons:
OlgaMaria
5/14/18, 10:06 AM
#1

Det är oftast så på hälsocentraler även för många som har kroniska sjukdomar. Det är verkligen illa.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Wijnja]
5/14/18, 10:10 AM
#2

Går på gastromottagningen det räcker för min del

Lona
5/14/18, 10:19 AM
#3

Vårdcentralerna är ofta överhopade med jobb och får klämma in patienter på de tider som finns. Dessutom har de i många fall stor omsättning vad gäller läkare och AT-läkare som gör sin praktik och sedan fortsätter vidare. Det där med att ha en "egen", fast läkare funkar inte längre på många ställen - man får vara glad att öht få en tid.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
5/14/18, 10:25 AM
#4

Jag har haft samma husläkare i över 15 år som nu har slutat😕 så jag måste söka till min vårdcentral. Då är jag beredd på att det blir olika varje gång.

Däremot på neurologen där jag är patient har jag samma läkare sedan flera år tillbaka.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Novachan
5/14/18, 11:13 AM
#5

Vet je om det fungerar så på alla vårdcentralen (samt vårdenheter) men min uppfattning är att man faktiskt har en ordinarie läkare men att det är inte alltid man är medveten om att man har det och vem det är, beroende på ens problem och om den läkaren har med tillgängliga tider så kan man träffa en massa andra läkare istället för dem personen + att den personen kanske slutar jobba där och då tar någon ny person över den rollen - det är inget som vården meddelar; vem som är ens ordinarie eller om det är en ny person som har tagit över rollen. Man kan också be om att få träffa sin ordinarie läkare när man bokar ny tid för vård, men då kan man behöva vänta längre

Fransu
5/14/18, 2:34 PM
#6

Jag flyttade till en annan kommun förra sommaren och sedan dess har jag uppsökt vårdcentralen 3 gånger, olika läkare varje gång.

Där jag bodde innan hade jag en och samma läkare i alla år jag bodde där. Förutom vid "akuttider" (exempelvis vid borreliautslag, uvi osv), då var det olika läkare.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Scorpio97
5/14/18, 3:17 PM
#7

När jag var hos vårdcentral senast var det för acne, då hade jag tur och fick samma läkare fem av sex gånger. Men det var alltså ren tur och absolut ingen garanti eller så. 

Nu är väl detta inte helt relevant eftersom tråden handlar om vårdcentral. Men när jag var yngre gick jag på barnavdelningen på sjukhuset pga kronisk huvudvärk. Där hade jag på pappret en ordinarie läkare. Men det märktes inte i praktiken för att läkare slutade, var inhyrda under en kort tid, flyttade, jobbade på flera avledningar, inte hade tider osv så jag fick ändå ny läkare hela tiden. Drygt 20 olika läkare på fem-sex år. Varje gång jag bytte läkare fick jag upprepa mina symptom och historia, vilka tester som hade gjorts, vad tidigare läkare hade för teorier, vilka tester jag hade blivit lovad osv. Med vissa läkare fick jag upprepa allt varje gång jag var där trots att jag hade träffat den läkaren tidigare. Det bör ju ha stått i min journal eftersom alla läkare antecknade medan jag pratade men tydligen hade ingen tid att läsa den innan mina besök, så jag satt snällt och upprepade allt varje gång istället (trots att det ofta tog majoriteten av tiden). 

Nu har jag dock inte varit till läkare på flera år samt flyttat, så jag vet inte vad som gäller för mig just nu. Men jag skulle se det som lyx om jag får träffa samma läkare varje gång eller ens en majoritet av gångerna utan att behöva vänta ett år på en tid.


//Jessie

gunliz
5/14/18, 4:12 PM
#8

Det är olika hela tiden. Trots att denna vårdcentral faktiskt skrutit med att man får ha samma läkare. De ska ha ett system där alla födda mellan den 1:a-10:e ska ha en läkare, och de födda mellan 11:e till 20:e har en läkare och de födda 21:a -31:a en.

Det lät ju jättebra så det var därför jag bytte till denna vårdcentral men det funkade två första gångerna jag var där som jag fick gå till den som hade hand om mitt födelsedatum. Sedan har det varit massor av olika så jag vet inte vad som hänt.

emeliiiiieee
5/14/18, 8:07 PM
#9

På min vårdcentral har jag alltid samma läkare. Utom om man går på drop in. Då får man ta den som har tid :)

[Wijnja]
5/15/18, 9:14 AM
#10

Har samma läkare har precis byt läkare på vc annars går jag på gastromottagningen där jag har samma läkare

Upp till toppen
Annons: