Annons:
Etikettmotion-och-rörelse
Läst 968 ggr
akvarium123
5/8/18, 7:35 PM

Ont i huvudet ibland

Hej!

Alltså detta kommer säkert vara helt normalt men tänkte bara fråga… När jag ska gå upp från sängen (alltså när jag vaknar av att ringklockan ringer). Så kan jag få en sådan himla pulserande känsla i huvudet när jag går upp. Den försvinner men det är SJUKT obehagligt.

Är ju trots allt bara 13 och har nu ont i huvudet vid sådan liten ansträngning.

Vad är det och hur kan man motverka det??

Annons:
Lona
5/8/18, 7:45 PM
#1

Har du haft det länge?
Hur länge sitter den i?
Jag tror absolut att det kan bero på din stress och ångest, det är inte alls ovanligt med huvudvärk som en reaktion på det.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

akvarium123
5/9/18, 7:47 PM
#2

Jo men den har väl suttit i ett tag nu. (2 månader kanske). När man vaknar och går upp så kan den hålla i sig i kanske 2-3 min sen så går den över. Det är ju inget som stör mig i vardagen precis men det är lite småjobbigt att få det. Men inget som stör mig sedan ju ;).

Ok. Ja den kanske har lite med det att göra. Konstigt dock att jag inte får den i skolan då eller vid andra situationer där jag stöter på något som kan påminna mig starkt.

sp0ngeb0b
5/13/18, 11:36 AM
#3

Det kan inte vara blodtrycksfall då?

Jag får det ibland när jag reser mig ur sängen på morgonen, men fick det betydligt oftare när jag var tonåring. I högstadiet fick jag det varje morgon. För mig svartnar det för ögonen (inte alltid men oftast), jag blir yr och det känns som att det pulserar i huvudet. Läste på 1177 (Länk, under rubriken "Symptom vid lågt blodtryck" och underrubriken "Blodtrycksfall"), stämde inte riktigt in på vad du beskrev men kom att tänka på det just för att du får det när du går upp ur sängen.

akvarium123
5/13/18, 12:39 PM
#4

#3 Ja det kan ju vara det. Jag är ju tonåring (född 04). Det brukar dock inte svartna så ofta för ögonen för mig. Det har hänt 2 gånger vad jag minns och det har varit när jag precis gått upp från sängen och gått på toa. En väldigt obehaglig känsla faktiskt. som du skriver det känns som om det pulserar i huvudet men jag blir inte så yr faktiskt.

sp0ngeb0b
5/14/18, 3:54 AM
#5

#4 Det kan nog upplevas olika för olika människor. Jag tycker också det är obehagligt men jag har haft det i så många år så jag är van nu. Det värsta är ju att inte se något samtidigt som det känns som att jag ska ramla för att det snurrar i huvudet, men jag vet att om jag bara står stilla går det över. Brukar hålla i något om det finns något nära, typ en hylla eller byrå eller så. Något annat som kan hjälpa om det nu är blodtrycksfall är att alltid resa sig väldigt långsamt. Typ börja med att röra på benen, armarna, huvudet. Sedan kan du resa överkroppen och hålla dig uppe med armarna, när du legat så en stund kan du testa att sätta dig upp. Sedan sätt fötterna i marken. Till sist res dig långsamt upp. Gör allting långsamt och stegvis. Menar alltså inte att du ska hålla på och resa dig i 10 min, men kanske 1-2 minuter. Jag testade det ibland i tonåren och det funkade för mig.

En annan grej du kan göra är att gå till skolsystern och fråga om det kan vara blodtrycksfall. Då kan du även få hjälp om det skulle vara något annat som faktiskt behöver behandlas.

akvarium123
5/14/18, 9:00 AM
#6

#5 Ja det är ju obehagligt, det kan man inte säga annat än! 

Ska försöka komma ihåg det när jag vaknar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: