Annons:
Etiketthuskurer-egenvård
Läst 878 ggr
[SonjaG]
5/7/18, 6:49 PM

Kramp

Hej

Ibland får jag liksom kramp på sidan av halsen. Det är högt upp mellan örsnibben och bakre delen av käken. Det sträcker sej neråt en bit ca 3 cm. Det är väldigt smärtsamt och irriterande. Det kan förekomma på båda sidor, dock inte samtidigt. Ofta är det när jag ätit. Jag kan känna att det är lite svullet där. Går över efter en kvart ungefär.

Det låter nog lite flummigt men det är det inte, gör rejält ont faktiskt. Är det någon som känner igen detta och kan förklara vad det är?

Annons:
DesK
5/7/18, 7:18 PM
#1

Det kan bero på att du biter ihop käkarna när du sover. Kanske kan du få en tid hos tandläkaren för att kolla upp det.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SonjaG]
5/7/18, 7:22 PM
#2

Nej nej, aldrig när jag sover eller på morgonen.  Det är när jag ätit.

[SonjaG]
5/7/18, 7:42 PM
#3

Det har inte med käken att göra, alltså. Det är en muskel som är jättespänd.

Lona
5/7/18, 8:05 PM
#4

Ja, fast om du biter ihop eller gnisslar tänderna på natten så kan käkleden och musklerna göra ont när du tex tuggar, även om du inte har ont efter sömn.
Om du kollar på en skallbild med ben, muskler och nerver så går det viktiga tuggmuskler där. Finns även nerver där.
Det kan blir inflammation både i musklerna och nerverna vilket såklart gör ont.
Testa att flera ggr/dag göra uppmjukande övningar i både nacken, ansiktet och specifikt med käkarna. (Grimasera, gapa, rör käkarna åt olika håll, rör på huvudet och så vidare. Massera gärna försiktigt, om du känner med fingrarna i området  ungefär mellan örat, mungipan och där benet i underkäken slutar medan du rör på käkarna så känner du musklerna där.

Om det inte blir bättre, gå till vårdcentralen eller tandläkare, jag hade nog satsat på tandläkaren först faktiskt. De kan givetvis inte bara just tänder utan hela uppbyggnaden av käkpartiet (och skallen).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[SonjaG]
5/7/18, 8:30 PM
#5

Men om det vore som ni tipsar om, varför uppträder det bara några gånger per år? Och varför bara på ena sidan i taget. Det går ju över på en kvart ungefär, sen känner jag inte av det mer.

Jag tror inte på den förklaringen att det är bett-relaterat. Har aldrig slagits av tanken faktiskt. Det måste finnas en annan förklaring.

Upp till toppen
Annons: