Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 5760 ggr
yolanda1
5/7/18, 12:20 AM

Pendlande kroppstemperatur

Är det verkligen normalt att ens kroppstemperatur pendlar med ca 1,5 grader flera gånger per dag? Det går även väldigt snabbt, ibland på 10 min..

Annons:
Maria
5/7/18, 6:14 AM
#1

Vad är det för temp du mäter med? Varför tar du tempen så ofta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

OlgaMaria
5/7/18, 8:39 AM
#2

Tempen ska stiga i samband med måltid t ex. I samband med ägglossning och mens kan tempen variera kraftigare än annars.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

yolanda1
5/7/18, 10:47 AM
#3

mäter med muntemp. Mår inte så bra och ena stunden sitter jag och fryser och nästan stund så svettas jag, så då har jag tagit tempen för att se var den ligger.

Min läkare har sagt att jag ska kolla den några gånger under dagen..

yolanda1
5/7/18, 10:48 AM
#4

#2 ok så då är det normalt med så stora svängningar?

OlgaMaria
5/7/18, 11:06 AM
#5

Det kan vara normalt men det kan också vara tecken på att något inte står rätt till. Vad brukar din temp stå på - som lägst och som högst?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Maria
5/7/18, 11:06 AM
#6

Muntemp kan ju vara ganska vanskligt att lita på ibland då mycket kan påverka. Det säkraste resultatet ger en rektaltemp.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
yolanda1
5/7/18, 11:32 AM
#7

#5 brukar ha 36,2 i normaltemp och 36,8 vid ägglossning..

nu skiftar det mellan 36,0 till 37,5 och ibland är det bara 10 min emellan..

OlgaMaria
5/7/18, 11:35 AM
#8

#7 När det går 10 min emellan, kan det då ha att göra med att du har ätit eller ansträngt dig?

Dina värden rör sig ju ändå inom ett normalintervall så det är ju positivt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Surpan
5/7/18, 2:46 PM
#9

Antagligen har det med att du mäter i munnen att göra. Det är inte ett säkert sätt att mäta på och det är lätt att göra fel.

/Surpan

yolanda1
5/10/18, 9:40 AM
#10

#8 ibland har jag ätit eller solat, men ibland har jag bara suttit i soffan så det är väldigt olika.. Men har tagit tempen varje morgon och nu är den på 37, innan har den alltid varit 36,2..  muntempen har ju alltid stämt innan. Har även en till temp som jag har dubbelkollat med ibland och får samma resultat.

yolanda1
5/10/18, 9:41 AM
#11

Även om det kan bli missvisande på muntemp borde man väl få en lägre temperatur med den och inte en högre, eller?

Maria
5/10/18, 9:54 AM
#12

Det beror ju alldeles på. Om man ätit eller druckit innan och hur den hamnar i munnen så att säga. Det kan variera en del.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: