Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2960 ggr
gunliz
5/1/18, 10:41 AM

Ont i knä? Artros?

Jag har fått ont i ett knä. Inte ständig värk i vila men jag känner av det när jag går nedför trappor och även i "vanliga" nedförsbackar utomhus. Att promenera i uppförsbackar går däremot bra. Men tex att huka ner sig så knäleden böjs kraftigt med hela kroppstyngden hamnar ovanpå knät gör SVINONT! Så det måste jag undvika helt. Ska jag plocka upp något från golvet så får jag böja ryggen och inte knät.

Det kan inte vara någon överansträngning då jag är en ganska lat person generellt. Jag springer verkligen aldrig. Jag är normalviktig. Har haft problem i 2 -3 månader nu.

Har någon känt liknande och har en idé om vad man kan göra för att det ska bli bättre? Vila? Eller försöka träna?

Hur brukar artros i knät kännas? Är det liknande mina symtom?

Annons:
DesK
5/1/18, 11:23 AM
#1

Jag har haft det så i många år nu. Simning hjälper lite, men man blir nog inte helt av med problemet. Om det är artros eller inte, vågar jag inte yttra mig om. Kan bara säga att det inte är artros i mitt fall. Jag har dåliga leder och mina knän blev riktigt dåliga när jag väntade mina barn.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

[SonjaG]
5/1/18, 11:27 AM
#2

Meniskeln! Den kan göra ont.

Carmarino
5/1/18, 12:26 PM
#3

Det liknar knäartros, men det är svårt att säga. Testa att smörja in knäna med någon inflammationshämmande salva. Går det inte över efter några veckor, boka tid hos läkare.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

CasaRamon
5/1/18, 1:57 PM
#4

Be att få en röntgen. Jag hade ont i knät i nästan 10 år. Gjorde flera ggr röntgen, fick 3 tuppkamsinjektioner + 3 kortisonsprutor. 2 titthålsoperationer gjordes i knät, men man kunde inte se att det var Artros. Då först fick jag en HÖFTRÖNTGEN som visade på kraftig Artros.  Jag hade alltså besökt olika läkare under dessa år och ingen verkade känna till, att man kan ha kraftig värk i knät vid höftproblem. Så  jag fick en ny höftled och värken i knät försvann. Tänk så mycket pengar och lidande som kunnat undvikas om läkarna hade gjort en höftröntgen redan från början.

Tant Grön
5/1/18, 5:38 PM
#5

Prova 1 tsk gurkmeja om dagen i minst 5 dagar och se om det hjälper. Man kan ta det i t.ex varm chokladmjölk eller i mat. Tycker också du skall boka tid hos läkare.

CasaRamon
5/2/18, 12:02 PM
#6

Jag känner flera personer som blivit hjälpta ( känt lindring) av Glucosamin.  Artrox är bra för lindrig artros. Finns på apotek. Man kan också testa nyponpulver.

Annons:
nypisnina
5/2/18, 3:55 PM
#7

Hur gammal är du?

gunliz
5/2/18, 6:15 PM
#8

#7   41

nypisnina
5/3/18, 11:27 AM
#9

Jag tycker att du ska försöka träna, om det är artros så hjälper det garanterat, börja lugnt och kör inte längre än till smärttröskeln. Promenader är också bra och gör sånt som verkligen känns skönt i knät. Gå i uppförsbackar kan kännas skönt och det ger god träning. Ta gärna kontakt med läkare och sjukgymnast. Jag tycker du låter lite ung för att få artros.. men konstigare saker har ju hänt så det är ju inte omöjligt. Oftast så uppkommer artros senare, men har man haft knäskador tidigare, belastat knäna fel o.s.v. så kan det förstås orsaka artros.

gunliz
5/4/18, 12:06 PM
#10

Tack för era svar.

Men jag undrar en sak om artros. Vid artros, har man då svårigheter att böja leden utan belastning  också? För jag märker ju att det inte bara är när jag har hela kroppstyngden över som det gör ont. Även om jag tex ligger ned på rygg och böjer benen upp mot kroppen och drar benen mot mig så är det omöjligt med höger ben. Det tar tvärstopp i höger knä och strålar ända ner på framsidan av benet och ner i foten. 

Jag pratar om övningen i länken nedan. Det är omöjligt att göra så med mitt högra ben. Vänster är däremot inga problem.

Jag har försökt googla om artros för att få reda på om det bara är vid belastning av en led som det gör ont att böja den eller om det även gör ont att böja utan belastning och kroppstyngd på.

https://www.google.com/search?q=ligga+p%C3%A5+rygg+och+b%C3%B6ja+benen&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiwp6SZ5uvaAhUohqYKHZBvCM0Q_AUICigB&biw=1438&bih=685#imgrc=wf5WHvmJ7auCwM:

gunliz
5/4/18, 12:18 PM
#11

Eller att bara sitta på knä. Alldeles omöjligt för mig. Jag fattar inte vad jag fått i mitt knä. Jag har ju inte gjort illa mig eller gjort något över huvud taget. Jag fick bara ont utan vidare.

https://www.google.com/search?biw=1438&bih=685&tbm=isch&sa=1&ei=KzHsWr-8OcavsAG58oPgDQ&q=sitta+p%C3%A5+kn%C3%A4&oq=sitta+p%C3%A5+kn%C3%A4&gs_l=psy-ab.3..0j0i24k1l2.423382.426776.0.427901.12.9.0.3.3.0.113.832.8j1.9.0….0…1c.1.64.psy-ab..0.12.948…0i67k1.0.KOByOb6USNc#imgrc=3vajwHPiFPYbIM:

CasaRamon
5/4/18, 12:55 PM
#12

Jag är nästan övertygad om att du har Artros, kanske början till.  Tycker att du ska be om röntgen till att börja med. Och testa Artrox  samt att du  tränar lite. Det kanske inte är så vanligt att få Artros vid så unga år men det har ju att göra med vilket jobb man haft. Som i mitt fall, är frisör ( pensionerad) men har arbetat flera år inom restaurang. Man har belastat knä, ben och höft i många år.

gunliz
5/4/18, 1:41 PM
#13

Det är så frustrerande att jag inte får någon läkartid heller. 

I telefon säger sköterskan att vid smärttillstånd som uppkommit utan någon speciell anledning då kan man gå direkt till sjukgymnast för att få träningstips, Men ska man inte ta reda på vad som är fel innan man får träningstips? Sjukgymnaster kan ju inte heller ordna remiss till röntgen. "Vi ska väl inte tro att någon röntgen ska behövas" sa sköterskan.

Annons:
nypisnina
5/4/18, 2:49 PM
#14

Jag har artros i mina knän, ingen svår men jag får inflammationer som är orsakade av artrosen bland annat, är reumatiker sedan unga år också, har artrit. Mina knän kan göra ont konstant, med eller utan belastning och även stillasittande. Finns ju de som har svårt att sova gott för att det värker på natten. Så med eller utan belastning så kan det vara artros. Jag tycker verkligen att du ska till sjukgymnasten, för oavsett vad du har så kan du testa. Och om det är artros så kommer det att hjälpa. Det är alltid bra att börja någonstans för då har också läkaren mer att gå på om det är så att det inte går över eller hjälper med sjukgymnastik.

Tant Grön
5/4/18, 3:46 PM
#15

Kan du inte söka till någon privat läkare?

gunliz
5/5/18, 12:39 PM
#16

Alltså jag måste ju bara få en tid på måndag, för nu har jag försökt att cykla lite på motionscykeln som stått oanvänd i år i källaren. I två dagar har jag cyklat 5 km i LUGN takt. men OJ vilken svullnad som uppstått. På utsidan av knäskålen är en stor bula och den känns fast och hård, inte vätskefylld.

Jag vet inte vad detta innebär men jag kan ju inte bara fortsätta träna när det gör mer ont och svullnar upp?

nypisnina
5/5/18, 12:44 PM
#17

Nä, då går det inte att träna. Fy vad jobbigt! Hoppas du får en tid på måndag.

FataMorgana
5/5/18, 12:47 PM
#18

åk til akuten om knät är svullet. Det kan vara bursit (slemsäcksinflammation). Speciellt om knät är rött och känns hett. Tror dom kollar bättre upp det där än på vårdcentralen. Min man hade bursit en gång och dom ville t.o.m gipsa och ge antibiotika.

gunliz
5/10/18, 8:52 PM
#19

Jag fick träffa en läkare till slut efter att jag ringde igen. Ja vad han gjorde var väl att titta på knät hur rörligt det var och jag fick beskriva symtom och hur/när det började. Han sa artros direkt och jag trodde han skulle skriva remiss till röntgen men det behövs inte för att ställa diagnos sa han. Måste man inte göra en röntgen för att veta?

Sen har jag en annan fråga om artros till er som har det.  

Kan man få tillbaka rörlighet som gått förlorad eller är det bara att förhindra att man blir ännu stelare/sämre? Jag tänker på det att kunna huka ner sig. Jag känner mig SÅ handikappad när jag inte kan det. Jag har trädgård jag vill kunna sköta och det känner ju på ryggen extremt att alltid böja den istället för knäna. Jag känner mig rätt deppad nu och tycker inte jag vet mer än innan läkarbesöket.

Tant Grön
5/10/18, 10:07 PM
#20

#19 Varför testar du inte gurkmeja? En burk kostar ca en tjuga. Jag odlar också och skulle inte klara mig utan den.

Annons:
gunliz
5/10/18, 10:20 PM
#21

#20 Jag köpte gurkmeja direkt så jag äter 1-2 tsk om dagen som du sa, men hittills har jag inte märkt skillnad. Det tar ju förmodligen några veckor i så fall tänker jag. 

Artrox har jag börjat med också.

Tant Grön
5/10/18, 10:45 PM
#22

#21 Hur mycket tar du? För mig hjälper det ju med en lätt rågad tesked. Annars sägs det att man skall ta en matsked. Vet flera också som blivit hjälpta av nyponpulver. Kan nämna att båda dessa är något blodförtunnande och inte så bra om man äter något blodförtunnande läkemedel.

CasaRamon
5/11/18, 10:12 AM
#23

#19

Jag klarade mej ganska bra dom första åren med Artrox. Men därefter blev det ohållbart. Många värktabletter i stället. 

Det är inte alltid man kan se på röntgen ifall det är artros, så det var nog därför du inte fick någon remiss. 

Man kan jämföra artros med ett rostigt gångjärn som måste smörjas för att fungera. Det funkar några år med Artrox i dom flesta fall, men till slut behövs en ny knäled. I mitt fall en ny höftled. Om jag minns rätt, så tog det någon månad innan man känner skillnad med Artrox. Min man har knäproblem och tar Artrox bara ibland. Kan göra uppehåll. Han har haft dessa problem i minst 10 år. Så det är olika från fall till fall.

Carmarino
5/11/18, 10:37 AM
#24

Använder glucosamin. Eftersom det är rätt dyrt att köpa i hälsokostbutiker så använder jag det här istället. Visserligen står det att det är till häst och hund, men det funkar lika bra för människor. Ett kilo varar jättelänge, eftersom man bara ska ta 1 gram (= ett kryddmått) per 15 kg kroppsvikt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Namiko
5/11/18, 11:20 AM
#25

#21 Gurkmeja bör tas tillsammans med svartpeppar för att få full effekt av den. Det är inte alls lika effektivt utan.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

CasaRamon
5/11/18, 1:08 PM
#26

#24

Artrox är glucosamin och köps numera på apotek. Förr kunde man köpa det i hälsokosthandeln men sen tog apoteken över. Blir lite billigare om det beställs av Apotea.se eller annan näthandel.

Absolut värt att testa. Jag känner många som blivit hjälpta eller fått lindring.

Carmarino
5/11/18, 1:40 PM
#27

#26 Förvisso, men Artrox är fortfarande dyrare än att köpa Emin Glucosamin på t.ex. Granngården. (Det finns även på Gekås, och där är det ännu billigare än på Granngården.)

Jag brukar blanda ut det i yoghurten på morgonen. Det smakar nästan ingenting, möjligen lite salt bara.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Magi-cat
5/11/18, 2:07 PM
#28

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Carmarino
5/11/18, 3:42 PM
#29

Det kan man säkert, men det är nog inget man måste göra.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
5/11/18, 3:48 PM
#30

#29 Så bra. 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gunliz
5/12/18, 5:36 PM
#31

Sedan måste jag säga att gurkmeja nog är den vidrigaste kryddan jag någonsin smakat.  Jag kanske har fel på smaklökarna säkert. Men då gäller det mannen också för jag blandade gurkmeja i en sås till fisk och han tyckte det var ett dåligt recept jag hittat haha. Nu blandar jag gurkmejan i ett glas vatten bara och tvingar i mig snabbt medan jag håller för näsan. Men spya har jag fått upp i halsen mer än en gång. Trots att jag försökt med att blanda i kryddor jag tycker om. Som t.ex kanel kardemumma. Men smaken av gurkmeja tar över allt.

Carmarino
5/12/18, 5:48 PM
#32

#31 Trodde jag var den enda som tyckte det. 😃

Har alltid hört att gurkmeja inte smakar något, utan bara ger färg om man inte vill använda saffran i matlagning och bakning, plus att det är jättenyttigt. Försökte ta det i morgonyoghurten, men det var nog det äckligaste jag smakat någon gång.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
5/12/18, 10:25 PM
#33

Fast blandar man gurkmeja med annan kryddstark mat så drunknar den tycker jag men ensam så smakar den inte gott.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tant Grön
5/12/18, 11:09 PM
#34

#31 Har det inte hjälpt något än, så kanske det ändå inte funkar för dig. För mig hjälper det inom några dagar. Gillar inte heller smaken. Blandar i lite havremjölk och sväljer snabbt. Annars är det mest drickbart i varm choklad eller indisk mat, tycker jag.

Annons:
Magi-cat
5/13/18, 7:13 AM
#35

Det finns även tabletter med gurkmeja, om man vill prova det men absolut inte kan fördra smaken.🙂

 Numera har jag gurkmeja i nästan all mat. Om inte annat är det så härligt med den gula färgen! Är det dessutom nyttigt så vänjer man sig snart med den lite bittra smaken, tycker jag.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

nypisnina
5/13/18, 11:36 AM
#36

Golden milk hjälper mycket med, det är rätt gott och man får i sig gurkmeja på ett bra sätt. När mina leder svullnade upp mycket så hjälpte golden milk på bara några timmar.
https://recept.mabra.com/golden-milk/

Tant Grön
5/13/18, 3:54 PM
#37

#35 Inte bra att ta gurkmeja hela tiden, har jag hört. Fast är nog inte så farligt om du bara har lite i maten. Tabletter får man vara försiktig med, de kan vara för starka. Läste om att det gett leverskador.

gunliz
5/13/18, 9:16 PM
#38

Jaså är det inte bra att äta gurkmeja varje dag. Det hade jag ingen aning om. Jag trodde tvärtom att man bör äta det varje dag livet ut helst för att få ut maximalt av dess nyttigheter..

Magi-cat
5/13/18, 9:34 PM
#39

#38 Som kosttillskott i ren form är det kanske inget man ska äta varje dag. Som krydda i mat är det nog lugnt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tant Grön
5/18/18, 9:06 PM
#40

#38 Jag brukar ta en kur på ca. 2 veckor. Det funkar för mig, men vet dem som håller på längre och tar en matsked om dagen.

Hur har det gått med ditt knä, är du bättre? Kom på att något som kan hjälpa är hästliniment. Man smörjer på 2 - 3 ggr om dagen i några dagar. Det jag provat heter  Liniment blue och innehåller arnika, en gammal läkeört som användes förr bl.a. mot vrickningar och stukningar. https://timotejandersen.se/ridsport-hast/biofarmab/liniment-blue-1-liter/?option=295817&gclid=EAIaIQobChMIqIPxwfmP2wIVwtmyCh006ghwEAQYASABEgJOo_D_BwE

Finns också andra märken, men en del innehåller mycket kemikalier och ingen arnika.

gunliz
5/19/18, 2:28 PM
#41

#40 Nej jag är inte bättre. Läkaren sa att jag skulle fortsätta gå promenader och cykla även om det är ont och leden svullen. Så det har jag gjort. 

Och ätit upp en hel kryddburk gurkmeja. Läste att ingefära är bra för leder så det äter jag mycket av.  Tar som sagt Artrox, och någon har tipsat mig om Lyprinol som ett väldigt bra preparat så det har jag också börjat med.

Jag börjar fundera på om jag verkligen kan ha artros. Nu sa ju läkaren det men grejen är den att jag får så otäcka hugg i knät vid promenader. Bara från ingenstans hugger det till så plötsligt, riktigt ont! Utan att jag gjort någon konstig vridning med benet eller så. Jag törs ju inte ta i ordentligt när jag bara väntar på nästa "hugg"  Och på natten om jag råkar böja benet lite för mycket (behövs inte mycket alls) så får jag sådan värk i underbenet och foten och det kan hålla i sig i timmar vilket gör att min sömn blivit drastiskt försämrad.

Men visst kan jag testa linimentet och se vad som händer.

På onsdag ska jag till sjukgymnast, får se vad han har att komma med.

Annons:
Tant Grön
5/19/18, 4:27 PM
#42

#41 Liniment blue kan finnas i större affärer som har lite hästsortiment. Tyckte den jag länkade till var lite dyr. En liten flaska räcker i evighet.

gunliz
5/19/18, 6:40 PM
#43

#42 Du vet inte om Granngården har någon "godkänd" Ja vet inte om det här är något helt annat?

https://www.granngarden.se/liniment-emin-blue-lotion/p/1231643

Jag bor nära Granngården annars.

Carmarino
5/19/18, 6:47 PM
#44

#43 Den här är bra och väldigt dryg. Min massör säger att det är en av de bästa.
https://www.granngarden.se/liniment-trikem-radital-gel-250-ml/p/1195334

Finns även tunnflytande. Den är billigare men lite svårare att smörja in.
https://www.granngarden.se/liniment-trikem-radital/p/1053433


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tant Grön
5/19/18, 10:24 PM
#45

#43 Vet inte, jag har bara provat Liniment blue. Kanske har dom olika märken på Granngården så du kan välja. Den som Camario tipsar om verkar också bra. Men jag gillar att Liniment blue innehåller arnika. Har provat tigerbalsam o.d. och de hjälper ingenting för mig.

Magi-cat
5/20/18, 7:51 AM
#46

#45 Instämmer i att Liniment blue är bra! Använde den till "allt" förr med gott resultat, nu ska jag bestämt skaffa en igen! Doftar gott också, vill jag minnas…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

gunliz
5/23/18, 10:40 AM
#47

Man blir ju verkligen helt snurrig av att alla säger så olika saker beroende på vem man går till. 

jag harprecis kommit hem från sjukgymnasten där jag trodde jag skulle få träningstips osv. Men nej han blev för det första ganska upprörd över att en röntgen inte var gjord och inte ens en remiss skriven. Han sa att han absolut inte ville uppmana mig att cykla eller gå promenad med de smärtor jag har. Inte förrän han fått se en röntgenbild. Han kontaktade då den läkare jag träffade tidigare och mer eller mindre krävde en remiss. 

Sjukgymnasten trodde vidare att det inte rörde sig om artros för "då skulle du ju ha det i båda knäna"  Möjligtvis så var menisken skadad trodde han

Men man kan väl absolut ha artros i bara ett knä. Hur kan en sjukgymnast påstå annat. Och jag var också "alldeles för ung för artros"

Där har jag också läst om personer under 40 som drabbas så det stämmer ju inte heller.

Ja ja. Jag kan inte göra mer än vänta på röntgen nu då, med uppmaning att belasta knät så lite som möjligt till dess.

Magi-cat
5/23/18, 11:27 AM
#48

#47  I det län där jag bor finns det "artrosskola" där man får lära sig om artros och få träningstips.
Röntgen görs inte i första hand, utan patienten ska först och främst träna, efter en utvärdering av sjukgymnasten. Efter en tids träning görs en ny utvärdering.
Att gå promenader anses utmärkt och stärkande, även om det gör ont. Det man inte ska göra är att springa och hoppa, då det ökar belastningen i onödan utan att ge någon ökad styrka. Men promenader anses som sagt bra. Även cykling är "tillåten".

Givetvis kan man ha artros bara i ett knä! Ibland uppkommer artros med smärta pga en skada och då är det ju helt naturligt att just det knäet drabbas.
Även yngre personer kan vara drabbade av artros, även om det är ovanligare än hos äldre att det ger besvär.

Om din sjukgymnast efter sin undersökning misstänker t.ex. en meniskskada, blir förstås bedömningen en annan.
Bra att det görs röntgen i så fall, så du får rätt åtgärder!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
gunliz
5/23/18, 6:19 PM
#49

Får jag fråga hur Artrosskola fungerar? Åker man iväg i några veckor ett gäng som på en "skola" där man tränar ihop osv en längre tid eller är det en teoretisk utbildning man går på sin närmaste vårdcentral? Och sedan får man träna på egen hand?

Jag kan bara hitta Artrosskola i större städer längre söderut. Själv bor jag på mindre ort i norra Sverige.

Magi-cat
5/23/18, 6:27 PM
#50

#49 Nej riktigt så ambitiöst "skola" är det inte, 🙂 utan 2-3 träffar som tar ca 1,5 timme varje gång där sjukgymnast/arbetsterapeut lär ut om vad artros är, vilket forskningsläget är, förloppet, orsaker och framtiden med behandling och träning.
Sedan tränar man antingen på egen hand i hemmet eller enskilt eller i grupp på vårdcentralen.
Det här är ganska nytt (?) så det kanske inte finns på alla orter.

(En väninna till mig har gått och hon tyckte det var ganska bra.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: