Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1910 ggr
millan21
4/23/18, 4:43 PM

Dålig av möglig mat?

Kan man bli dålig av att äta mögliga mejeriprodukter? Om man ätit en hel måltid och fått i sig mer än bara någon tugga? Jag hade en öppnad turkisk yoghurt i kylen och bäst före datumet hade passerats för en dryg vecka sedan, men jag såg inget konstigt i byttan så jag använde det i maten. Sen märke jag att det smakade lite underligt av maten men jag åt ändå och tänkte inte så mycket på det.

Efteråt kom jag på att smaka en sked direkt ur byttan och det smakade mögel så jag kastade det.  Är det risk att få magsjuka nu efter att ätit en gratäng med möglig turkisk yoghurt i? Jag mår inte illa, men kanske ska man försöka framkalla kräkning?

Hoppas det är okej att fråga här, det verkar vara så låg aktivitet på matforumen.

Annons:
MonicaLagerquist
4/23/18, 4:57 PM
#1

Nej det är ingen fara.

Är den dålig så att den är farlig så kommer din kropp att göra sig av med den.

Stolt ägare till fem La permer

[Devya]
4/23/18, 5:00 PM
#2

Du kan få diarré eller börja spy. Din kropp ser nog till att skydda sig. :)

Calcifer
4/23/18, 5:24 PM
#3

Någon långtidseffekt har det ju inte, men som de andra säger kommer din kropp vilja göra sig av med den och då kan det bli spy eller diarré, men det är ju inte farligt bara hemskt otrevligt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Åsa S
4/23/18, 6:29 PM
#4

Turkisk och grekisk yoghurt använder jag ofta i flera veckor efter att bäst föredatum passerat den blir lite mer smakrik ju äldre den blir men det är inte mögel utan de naturliga bakterierna som sätter en mer mogen smak ungefär som när ost lagras, den brukar inte börja mögla förrän efter flera veckor.

MonicaLagerquist
4/23/18, 7:20 PM
#5

Slarvar man och använder smutsiga redskap i hinken kan det bli mögel på kanten. Jag brukar ta bort möglet och använda den ändå.

Stolt ägare till fem La permer

millan21
4/23/18, 7:43 PM
#6

Precis det var det som var efter kanten som smakade dåligt, fast naturligtvis använder jag en ren sked att ta med.

Ja ja. I vilket fall mår jag bra och jag tror inget händer.

Annons:
M
2/16/21, 12:45 AM
#7

Turkisk Yoghurt är homogeniserad därav orsaken till laktosintolerans . Man tål helt enkelt inte homogeniserade produkter. En katt som fick ladugårdsmjölk mådde bättre än den fick vanlig mjölk då fick den tarmproblem.

Det är homogeniserad som är boven.

Köp ej homogeniserade produkter som lantmjölk

Maria
2/23/21, 2:45 PM
#8

När min farfar och farsa var på sjön förr så fick de ofta mögligt bröd. Det var bara att knacka brödet i durken eller liknande och äta.
Inte ett rekommendera förstås men ingen dog😊

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Pyttelite
2/23/21, 2:55 PM
#9

#8: Lever dom fortfarande. 😁


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Maria
2/23/21, 3:02 PM
#10

Haha nej men farfar blev 96 och farsan 90.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: