Annons:
Etikettpsykisk-hälsa-ohälsa
Läst 1325 ggr
[Lollo 97]
2018-04-17 15:33

Inte min kropp? Glömsk, förvirrad.

Hej! Skrev ett inlägg här för ca 2,5 år sen om att jag började känna att jag inte "befann mig i min egen kropp" och att andra levandd varelser och världen i övrigt började kännas mindre verkliga. Kort efter jag skrivit det inlägget började jag skära mig själv (hade varit nedstämd, självmordsbenägen och haft panikattacker) för att känna något och för att straffa mig själv. För ett år sedan tingade jag även en kaninunge (haft kanin i många år så ingen nyhet eller så, så tackade nej till ungen sen, men fick ändå en annan unge ur kullen) men jag började känna mig ännu mer "utanför min kropp" och levande varelser och världen började kännas ännu mer overklig jag började några månader efter detta bli förvirrad och har kallat mina bröder mamma utan att ens vetat om det utan det har kunnat ta ett par sekunder ibland minuter innan jag förstått vad jag sagt. Jag kan hämta saker och gå till platser utan att helt och hållet förstå varför eller hur, även när jag ska hämta något så kan jag få som kortslutning i hjärnan och glömmer helt vad jag ska hämta och då är det som att jag automatiskt hämtar något annat. Bara här om dagen så skulle jag göra mackor men glömde bort det och stod plötsligt med en skål i handen, kom ihåg att jag hämtat den men inte varför och var ändå fundersam över hur den hamnat där. Är även extremt trött. Orkar heller inte gå till skolan längre pga detta och koncentrationssvårigheter (går i 9:an) så mina betyg är ju sämst. Detta med dåligt minne, förvirring osv blir även bara värre och värre… Hoppas inte inlägget blev allt för rörigt, mvh en 15 årig orolig tjej.

Annons:
majlar
2018-04-17 15:35
tlover
2018-04-17 15:42
#2

Det låter lite som det skulle kunna vara utmattningssyndrom eller liknande. Har du kontaktat vården?

l'm back

Magrat
2018-04-17 15:45
#3

Jag tycker det låter lite dissociativt? Om jag var du skulle jag kontakta sjuksköterskan på skolan. Om inte annat för att du måste ha hjälp med självskadebeteendet!
Lider själv av det, och det blir bara värre och värre om man inte får hjälp med det.

Känner igen mig i mycket av det du skriver. Hoppas du får hjälp.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[Lollo 97]
2018-04-17 15:50
#4

#1 Japp, har tagit sköldskörtel prov och mamma har talat med läkaren, inga konstigheter. 

#2 Har tyvärr inte haft modet till att kontakta vården :/ Har svårt att prata med andra människor och drar mig gärna undan så att tala med läkare och/eller psykolog är inte det lättaste. 

#3 Skär mig inte lika ofta längre och har verkligen försökt sluta, men det där "begäret" finns alltid tyvärr. Ja, har också funderat lite på dissociation m.m…

vallhund
2018-04-17 15:53
#5

Du har fått bra svar ovan. I många kommuner finns ungdomsmottagningar, dit kan du också vända dig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

tlover
2018-04-17 15:53
#6

#4 Finns det nån inom vården som du kan börja ta kontakt med? Skolsköterska? Kurator? Sjuksköterska? 1177?

Bara för att ta första steget

l'm back

Annons:
Magrat
2018-04-17 16:57
#7

#4 Ett första steg är alltid svårt att ta, men jag kan lova dig att det är bättre än att fastna i skiten. Lider du faktiskt av dissociation så kan ju vården hjälpa dig. Börja med en lärare du litar på? En förälder? En skolsyster? Vem som bara du har förtroende för personen.

Det är toppen att ni har kollat så att det inte är något fysiskt!

Men jag kan ju inte sitta över ett internetforum och ge dig en diagnos, det är vårdens jobb. Däremot gärna en knuff för att kontakta dem.
Det finns hjälp att få.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Upp till toppen
Annons: