Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1720 ggr
sp0ngeb0b
4/14/18, 9:46 AM

Ont/obehag i hålfoten

Okej, så jag har fått en lite smått skum åkomma.

Det är säkert andra som känner igen sig. Under lång tid (åtminstone typ 8 år) har jag ibland känt att det blir spänt/drar i senan mellan hälen och trampdynan, alltså typ i hålfoten. Det har varit så att det kommer under tiden jag går, mitt i ett steg, det gör inte ont utan känns bara obehagligt, men nästan som att om jag fortsätter gå "som vanligt" kommer senan gå av. Då har jag bara låtit bli att böja på foten ett tag och sen har det försvunnit. Detta har inte alls hänt ofta, kanske ett par ggr per år upp till max nån gång i månaden. Gått lite i perioder liksom.

Tills nu. Nu har jag gått tre heldagar och det har känts likadant hela dagarna. Det blev värre idag då jag jobbade sju timmar som servitris, nu känns det nästan lite krampaktigt i foten. Det är värst när jag går utan skor, känns alltså inte lika mycket med inneskor eller vanliga skor. Känns allra minst i mina gympaskor/löparskor som jag oftast har på mig när jag är ute. 

Det som gäller för att undvika "smärtan"/obehaget är alltså att inte böja på tårna, utan gå med hela foten rak. Alternativt ha på mig skor. Har testat att stretcha och massera men ingenting hjälper. Om detta blir värre kommer jag nog inte kunna jobba. 

Någon som vet vad det kan bero på? Behöver all hjälp jag kan få 😭

Annons:
Maria
4/14/18, 10:31 AM
#1

Du kanske skulle behöva riktiga utprovade hålfotsinlägg eftersom du har ett jobb där du går mycket.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sp0ngeb0b
4/15/18, 12:08 PM
#3

#1 Tack för tipset, det ska jag prova med.

#2 Tack, ska läsa igenom det igen lite mer noga. Det konstiga är bara att det stod att det oftast kommer av att man arbetar stående, och ja det makes sense eftersom jag nyligen börjat som servitris och står upp ännu mer under passen än vad jag gjorde på förra jobbet (brevbärare), dock hade jag inte alls jobbat mycket när jag började få ont. När det började hade jag haft två lugna lediga heldagar, innan dess två dagar med 4 resp 2 timmars jobb, och innan dess över en vecka utan jobb. Men kan ju förstås bero på det ändå.

tk1971
4/17/18, 9:21 AM
#4

Gillar du att gå i platta skor? Då kanske du har drabbats av "Conversesjukan": https://naprapat.net/conversesjukan/

Gronstedt
4/17/18, 2:32 PM
#5

Hade den känslan ofta som yngre, läste då att man kan träna genom att "krama" med tårna (som när man knyter handen, fast med tårna, om du förstår). Började göra det ett antal gånger om dagen och har inte upplevt känslan sedan dess (tiotals år).

EDIT: Det står om det i länken ovan: "Att träna muskulaturen med regelbunden fotgymnastik kan också vara en god idé. Det kan man göra genom att böja och knipa med tårna eller flytta ett litet föremål med tårna. Att stärka de små musklerna är viktigt för att foten ska orka med de belastningar som den varje dag utsätts för."

sp0ngeb0b
4/18/18, 3:06 AM
#6

#4 Nej jag har faktiskt inga platta skor. Hade ett par vans som jag brukade använda när jag bodde i Sverige men hade alltid extra sulor i för att få mer dämpning och bättre form. Men använde alltid gympaskor på jobbet t.ex. När jag flyttade utomlands tog jag bara med gympaskorna. Alltså det är löparskor tror jag, eller något liknande. Bra dämpning och inte alls platta. Så jag har bara använt sådana skor de senaste 4 månaderna. Även mina inneskor har en bra sula som är formad efter foten.

#5 Oj vad spännande. Det måste jag prova. Tack för tipset!

Förresten så provade jag att köpa hålfotsinlägg som #1 tipsade om. Vet inte hur man fixar utprovade inlägg här (bor som sagt inte i Sverige) så jag tänkte att jag kunde testa och köpa i affären och se hur det känns. Men jag vet inte, det känns som att de är alldeles för stora, de trycker jättemycket och känns nästan som att jag får blåmärken av dem. Det kanske är för mycket att ha inlägg i skor som redan har lite upphöjning vid hålfoten?

Annons:
Maria
4/18/18, 6:07 AM
#7

#6 De hålfotsinlägg jag menade ska provas ut efter din egen fot.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: