Annons:
Etikettvåra-husdjur
Läst 1940 ggr
Klaaraa
2018-04-04 20:22

Undersökning OT

Hej,

Jag gör ett arbete i skolan och skulle uppskatta om ni svarade ärligt på en fråga:

- Skulle du kunna släppa ut en kanin i det fria om du/barnen tröttnat på den eller av andra skäl?

Motivera gärna

Annons:
vallhund
2018-04-04 20:28
#1

Självklart inte, är väl bara intelligensbefriade idioter som skulle göra något sådant.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maria
2018-04-04 20:36
#2

Jag skulle varken släppa ut en kanin eller något annat djur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

molam
2018-04-04 21:05
#3

Kommer aldrig hända, lika lite som jag kommer släppa ut nått annat djur

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Chinesecrestedlover
2018-04-04 21:08
#4

Absolut inte! Folk som släpper ut djur på det sättet ska inte ha djur överhuvudtaget (oavsett om vi pratar om kaniner, katter, sköldpaddor eller något annat).  

Jag har däremot tagit hand om kaniner som haft det ödet dvs. som blivit utsläppta (eller som varit andra generationen efter utsläppta kaniner). En av mina "hittekaniner" var skadad då hon fångades in (attackerad av en katt troligtvis) och kunde inte gå. Hon repade sig (kunde "skutta" som vanligt men satt lite snett) med hjälp av rehabilitering/gångträning. Hon levde sedan i många år i en stor bur med hage och flera burkamrater och all min kärlek och omtanke. Det hade kunnat sluta väldigt annorlunda om inte jag hade varit där och kämpat för henne. Observera att jag var tonåring (visserligen med mångårig kaninvana) och flera vuxna (på stället hon hittades och fångades in, jag hade praktik där) sa att "hon borde slängas in i en vägg", men jag tog hem henne och kämpade varje dag med att träna henne i att använda sina bakben, tills den dagen hon sprang runt som vilken kanin som helst. 

Djur är inte "slit och släng" varor. De är levande varelser och förtjänar att behandlas med respekt. Att ens köpa ett djur till ett barn (som ofta tröttnar, får andra intressen osv.) utan att som förälder ha ett eget intresse och en plan för att djuret ska stanna livet ut, förstår jag verkligen inte. Ännu värre blir det ju om man sedan bara kastar ut djuret…att inte ens se till att djuret blir väl omhändertaget av någon annan…näe usch! 

Jag fick "mitt" första djur (en sköldpadda) som tvååring… men så är mina föräldrar djurvänner och skulle aldrig bara "slänga bort" ett djur. Den sköldpaddan följde mig sedan under 21 år innan han tyvärr avled i sviterna efter en allvarlig sjukdom . Fick  första kaninen när jag var 6 år och han var min bästa vän i ca 11,5 år (han föddes förövrigt utomhus av en förrymd kanin och var en hittekanin han också…även om jag visste vem hans föräldrar var och vem ägaren var - en granne). Han hittades (av min pappa, utomhus i november) då han var runt 2 veckor och flaskmatades sen av mina föräldrar och sov i en mössa (för att få värme)😍. Vad vill jag säga med detta då? Jo att självklart finns undantag, inte alla barn kommer tröttna och det är inte alltid dumt att skaffa djur "till" barn (förutsatt att en förälder har ansvaret för djuret tills dess att barnet är moget för ansvaret eller för evigt om barnet nu skulle tröttna). 

/Chinesecrestedlover

Ary
2018-04-13 22:47
#5

En tamkanin är inte funtad för att klara sig själv ute i det vilda.

tk1971
2018-04-17 09:23
#6

Nej. Motivering? Har man tagit på sig ansvaret för ett djur så ser man till att ta det ansvaret också. Och då ingår det inte att släppa ut djuret vind för våg.

Annons:
sp0ngeb0b
2018-04-18 03:10
#7

Svarade nej. Det är extremt ansvarslöst att släppa ut en stackars liten kanin som inte vet någonting om livet som vilt djur. Har man skaffat ett djur får man banne mig se till att ta hand om det. Kan man inte ha kvar det av olika skäl får man adoptera bort det och se till att det får det bra någon annanstans. Ett levande djur är inte någon leksak som man har kvar så länge det passar en själv eller så länge det är "roligt". Jämför med att skaffa barn, du dumpar väl inte barnet i skogen så fort det blir tråkigt eller jobbigt? Nej. Du ser till att ta hand om det oavsett vad. Samma sak gäller för djur, tycker jag.

vallhund
2018-04-18 13:08
#8

#7 Dur kan man avliva om det inte går att omplacera, att jämföra med barn är absurt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

sp0ngeb0b
2018-04-18 14:07
#9

#8 Men hur absurt är det inte att avliva ett djur för att det "inte går att omplacera" då? Liksom, sorry kaninen, jag orkar inte ta hand om dig och ingen annan vill det heller så nu tar jag död på dig i stället. Jag tycker inte att det är människors val att avsluta ett djurs liv. (Det är förstås annorlunda om djuret är väldigt sjukt eller skadat, men menar en situation då djuret är friskt.)

vallhund
2018-04-19 16:01
#10

Döda djur lider inte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

sp0ngeb0b
2018-04-20 01:03
#11

#10 Inte döda människor heller.

vallhund
2018-04-20 19:12
#12

#11 Har jag påstått det?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

sp0ngeb0b
2018-04-21 05:10
#13

#12 Nej, men jag påstår det - och det är sant eller hur? Det jag menar på är om ditt argument för att avliva djur är "Döda djur lider inte." så vill jag bara meddela att döda människor inte heller lider, så då är det enligt dig fritt fram att avliva barn (eller andra människor) som man inte orkar med längre. 👍

Annons:
vallhund
2018-04-26 09:01
#14

#13 Jag leker inte med halmgubbar, du får leta upp någon annan för det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: