Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 2037 ggr
beckare
4/2/18, 3:37 PM

Äta efter operera bort gallblåsan

Hej! 
Min farfar är just nu och opererar bort gallblåsan. Är det någon här som har opererat bort gallblåsan som vet vad som känns bra att äta efter en sådan operation?
Jag bor hos honom, så hade behövt tips på mat som jag kan fixa till honom.

Annons:
Maria
4/2/18, 4:06 PM
#1

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

beckare
4/2/18, 5:35 PM
#2

#1 Tack!! :)

beckare
4/2/18, 5:36 PM
#3

Vad tror ni om det här: (eller är det för mycket fiber på en gång?) Dag 1:
 Frukost: En skiva grovt bröd med mager keso, toppad med solrosfrö Mellanmål: Sallad med riven rödbeta, lite olivolja och lite riven ingefära Lunch: Palsternacka och morot i ugn med kyckling Mellanmål:
 Havregrynsgröt med blåbär Kvällsmat: Fullkornspasta med tomatsås Dag 2: Frukost: En skiva grovt bröd med mager keso, toppad med skivade rädisor Mellanmål: Torkade frukter och en näve nötter Lunch: Lax och potatis i ugn Mellanmål:
Knäckebröd med avokadoskivor Kvällsmat: Grönsakssoppa Dag 3: Frukost: Havregrynsgröt  Mellanmål: Smoothie med mango och fiberpulver Lunch: Spenatsoppa, ägghalvor och knäckebröd Mellanmål:
‪Apelsin‬ med kokosflingor Kvällsmat: Omelett med paprika och champinjoner Mycket dricka hela tiden*

beckare
4/2/18, 5:37 PM
#4

Ojj vad rörigt det ser ut när styckeindelningen inte hängde med… Hoppas det går att läsa ändå x)

Maria
4/2/18, 5:42 PM
#5

Nu kanske han inte har så god aptit efter operationen eller också klarar han det fint. Han får nog testa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

beckare
4/2/18, 8:04 PM
#6

#5 Ja, det är sant. Får se när han kommer hem :) tack!

Annons:
[AnimeV4]
4/3/18, 4:47 PM
#7

Ex. nyponsoppa och blåbärssoppa kan vara bra om aptiten är sådär!

Åsa S
4/5/18, 8:24 AM
#8

Hoppas allt gick bra med operationen. Har själv gjort en större magoperation och allt jag fick i mig de första dagarna hemma var fruktyoghurt, juice och några av felix färdiga soppor från kyldisken och det är sånt jag vanligtvis inte äter men just då var det det enda som gick ner även om det gick väldigt sakta. Så köp det han vill ha även om han skulle vilja ha en färdigrätt istället för hemlagat maten smakar inte som den brukar när man mår dåligt.

Ytterligare tips är att hålla en bok eller katalog mot magen som stöd när man ska göra nr 2på toaletten  såsmåningom det gör inte så ont i operationssåren då.

+Har man hamnat hos en vårdinrättning som är väldigt generösa med smärtlindringstabletterna så kan man titta på vilka biverkningar de har ev. kan man må bättre om man plockar bort nått efter några dagar ifall man klarar sig utan just den smärtlindringstabletterna. Jag fick massor av de där riktigt starka iprentabletterna som man numera varnar för kan ge svåra  leverskador jag skulle ta väldigt många såna per dag + opiater. Jag hade problem med magkramper, illamående och ingen aptit och några dagar efter operationen var jag så pigg att jag kunde läsa vilka biverkningar olika mediciner hade och det var en vanlig biverkning av opiater så när jag plockade bort dem och även såg den absurda mängd iprentabletter de sagt jag skulle ta och började minska på dem med så mådde jag väldigt mycket bättre och ondare fick jag inte.

Upp till toppen
Annons: