Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 3112 ggr
Pooka
3/29/18, 1:36 PM

hur många timmars mellanrum mellan tabletter

hej var hos doktorn igår och fick penicillintabletter utskrivna som jag ska ta 3 gånger om dagen i en vecka…glömde dock fråga hur många timmars mellanrum det ska vara mellan tabletterna ^^;

Annons:
thmz
3/29/18, 1:38 PM
#1

8, 14, 20 låter rimligt om man ska ta 3 om dagen. 

Har läkaren inte skrivit ut det på förpackningen? Alt. kolla på fass om det finns riktlinjer där.

beem
3/29/18, 1:39 PM
#2

Per dag = per dygn. Du ska räkna ut det på 1 dygn dvs var 8:e timme.

Scrolla ner till "följ angiven dosering"

https://www.fass.se/LIF/menydokument?userType=2&menyrubrikId=154


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Pooka
3/29/18, 1:47 PM
#3

#1 nej står inget specifierat på receptet… fick tex även en penicillin salva som jag ska använda 2 gånger om dagen och på den stpr det inte ens nör jag ska sluta använda salvan…

[AnimeV4]
3/29/18, 1:51 PM
#4

Vilken dålig läkare! Du kan fråga apotekspersonalen. När jag tagit penicillin har jag tagit det med ett jämnt mellanrum. Glöm ej att ta det tillsammans med mat!

Kanske du hittar något på FASS också?

ApanAnn
3/29/18, 2:14 PM
#5

Vissa tabletter ska tas med mat, andra utan. Vilken sort fick du? Det är oftast inte supernoga så länge doseringstillfällena är någorlunda jämnt utspridda. Om du t.ex sover längre än I timmar måste du inte ställa klockan för att ta tabletterna med prick 8 timmar mellan.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Pooka
3/29/18, 4:29 PM
#6

#5 Heracillin. Fick se nu att man ska ta den mellan måltiderna men antar att det inte är super noga

Annons:
Pooka
3/29/18, 4:33 PM
#7

#4 Han sa säkert muntligt hur man skulle göra men jag var i lite små shock/deppig just då så det gick inte riktigt in i skallen på mig ^^;

 Kan dock hålla med om att han borde ha skrivit bättre info på receptet…

ApanAnn
3/29/18, 11:46 PM
#8

En timme före eller ungefär två timmar efter mat är bäst för den sorten. Om du tagit någon eller några doser med mat är det ingen panik, men var noga från och med nu. Tre om dan, någorlunda jämnt utspritt och inte med mat så funkar det bäst!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

ApanAnn
3/29/18, 11:47 PM
#9

Vilken salva fick du? Behandlingstid är olika för olika sorter.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: