Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1108 ggr
Masspic
2018-03-28 23:22

Värk i höften / ljumsken ?

Jag är 30 år, kvinna, och har sedan 4 veckor tillbaka börjat få värk i höger höft, in mot ljumsken. Det känns verkligen som det är vid "gångjärnet" eller vad man ska säga, dock mer muskulärt / led än själva benet. Det började med stelhet och värk efter långa stunder av sittande, knappt så jag kunde få låret rakt, jag behv´övde vara försiktig. Nu har jag det efter bara någon minuts sittande och även när jag ligger (sover/vilar) och ska gå upp. Kan även känna ömmande när jag vilar.

När jag reser mig och ska gå så är jag väldigt stel och det värker men inte som en strålande smärta utan "bara" värk. Oftast släpper stelheten/värken efter några minuters rörelse. Men när jag till exempel tog en timmes promenad häromdagen så började det värka mot slutet av promenaden.

Min fundering är, vad kan detta vara? 

Jag är inte en aktiv person så det är inte någon "idrottsskada".  Däremot har jag fleråriga problem med värk i ländrygg och sedan ett år tillbaka värk i övre rygg. Vet ej om det kan höra till.

Men höften…. jag är väl lite för ung för att det ska börja strula där :(

Annons:
Lia
2018-03-29 01:43
#1

Jag har verkligen exakt samma, på pricken… Sen november. Också ont i ländrygg, 24 år. Reumatologen sa bara att det är jobbigt medan det gör ont, men jag ska få röntga ryggen i april i alla fall. Hoppas du får svar, jag undrar också. Sjukgymnastik vore nog bra, men det är svårt att ta sig i kragen och beställa tid av någon anledning.

Maria
2018-03-29 07:03
#2

Jag tycker du ska besöka din vårdcentral En röntgen är ju aldrig fel. Om inte, så för att utesluta problem med höftleden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ApanAnn
2018-03-29 14:18
#3

Jag var 12 när höfterna började strula, så det finns inget direkt bäst före datum. Sök för det! Det skulle kunna vara något reumatiskt som spökar. När du säger rygg och höfter tänker jag ankolyserande spondylit, men det kan vara lite vad som helst. Till vårdcentralen för att kolla om du har någon inflammation i kroppen är ett bra första steg oavsett vad det är!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: