Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 505 ggr
[SonjaG]
3/23/18, 11:25 AM

Vårdcentralen

Är det nån här som har koll på bestämmelserna ang val av husläkare?

När min dr som jag haft i många år gick i pension blev jag tilldelad en annan dr på vårdcentralen. Det är inge fel på hen, men jag reagerar på principen.

Jag blev inte ens tillfrågad. De svarade bara att vi gör så här, placerar patienter hos en dr på VC som har "plats". Hur tänker ni om detta?

Annons:
Maria
3/23/18, 11:40 AM
#1

Jag och min man är i samma situation då vår husläkare också stängt sin mottagning. Vi har däremot inte blivit vidarebefordrade och min man som behövde nya recept på sin blodtrycksmedicin fick ta nya prover och så att säga börja om. Jag hade önskat mig i din situation för då har med all säkerhet dina journaler också skickats vidare. Jag har en ganska omfattande sjukhistoria med olika diagnoser och medicinering så jag hade verkligen önskat att det hade placerats hos någon annan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[HundochKatt]
3/23/18, 11:58 AM
#2

Förr vet jag att man kunde byta husläkare bara den hade plats för fler patienter. 

Men det är svårare nu fick jag erfara för några år sedan då jag ville byta. Jag fick inte välja husläkare som man kunde tidigare och då struntade jag i att byta för jag ville ha en speciell läkare och de andra kände jag inte till. 

Vet dock inte hur det ser ut idag på den fronten.

Maria
3/23/18, 12:04 PM
#3

Jag tror det varierar mellan olika landsting. Viktigast för mig är i allafall att min journal hänger med och jag ska försöka kolla upp var den kan finnas nu.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
3/23/18, 12:23 PM
#4

Det är på samma VC, så journalerna finns där i datan. Den är stor med många läkare så jag hade gärna valt en annan. Men denna funkar oxå, inget större fel.

Det är därför jag undrar om man inte borde få att ord med i saken. Nu när det finns många att välja på, menar jag.

Det låter inte så bra, Maria. Hoppas det löser sej.

Jag ska inte gnälla mer, nu när jag hör hur ni har det.

Maria
3/23/18, 12:44 PM
#5

Mitt jobb är att leta uppgifter i journaler och vet hur tungjobbat sådant här kan vara. Jag har tillgång till journaler i mitt landsting men ligger de utanför så blir det krångligare och man får ha extra behörighet. Självklart, efter som journaler är känsliga uppgifter men samtidigt så viktig information.

Dessutom så har ju inte de stora sjukhusen och vårdcentralerna samma journalsystem så man kan ha sina uppgifter lite här och där.

Jag personligen hade tyckt att det vore bättre med ett sammanhängande journalsystem i hela landet även om det kanske strider mot det fria valet?

#4 Har du ingen möjlighet att byta? Har du frågat?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
3/23/18, 1:01 PM
#6

Menar du dr eller VC? Dr fanns ingen som hade "plats" sa man. Undrar det…

Vårdcentral blir ju extra krångligt, men har tänkt tanken. Jag avvaktar och ser hur det funkar med den nya.

På min VC kan man gå in på sjukhusens journaler. Åtminstone har min dr gått in på KS och kollat på mej. Verkar gå utmärkt.

Annons:
Maria
3/23/18, 1:03 PM
#7

#6 Jag menade doktor  men ser att du skrivit att det var platsbrist.

Så praktiskt att det funkar så hos dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
3/23/18, 1:12 PM
#8

Här verkar man inte ha nån husläkare jag bytte vårdcentral till en som har drop in varje morgon. Vid varje läkares namn finns 10 nummerlappar och varje läkare har en egen färg så man kan bara välja vilken läkare man tar nummerlappar hos. jag brukar inte bry mig om vilken läkare jag får så jag brukar bara ta nån som har låga nummer för då slipper man sitta och vänta så länge

Maria
3/23/18, 1:13 PM
#9

Tänk så olika det är.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SonjaG]
3/23/18, 1:28 PM
#10

Vi har oxå den servicen, att komma på morgonen (varje dag i veckan) och ta en kölapp. till sin dr.

Ja, vården är inte jämlik över Sverige. Min VC får ofta bra betyg när det görs såna utvärderingar. Jag ska inte klaga, men ändå…. Man vill ju själv kunna bestämma en sån viktig sak som vilken läkare man ska gå till.

Upp till toppen
Annons: