Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 1976 ggr
Honestyisdead
2018-03-17 20:30

Migrän på riktigt

Det är heras väninna som skriver ordagrant det hon säger. Hon kan nämligen inte skriva själv just nu men vill passa på när hon är mitt i det och lättare kan beskriva.

Hera- Jag har trott att jag haft migrän förr. Ljud och ljuskänslig och spytt nån gång.

Men idag upplever jag något mycket mycket värre. 

Det kom plötsligt, kraftig intensiv smärta som en ring från pannan, till bakhuvudet och hela vägen runt. La mig på knä ifall jag skulle svimma. Sen kom illamåendet. Kröp och tog en spann men inget ville komma ut bara rapar eftersom jag svalde luft. Smärtan var som om något skar genom huvudet. Ringde två vänner i panik  (sköterskor) Jag frågade om blödning eller propp men det trodde dom inte. Dom lovade att komma eftersom jag bor ensam  och hade panik.

Smärtan flyttade sig snart till pannområdet fast med samma kraft. 

Kompisarna kom. Dom gav mig någon klunk läsk för att försöka få ut lite maginnehålloch minska illamåendet ett tag i alla fall. Jag fick ut läsken, som tur är var magen tom på fast föda så det var luktfritt och lätt (tur i oturen)

Tyvärr har jag ingen medicin mot det här så det blev alvedon. Märker dessvärre ingen bättring av värken. Som tydligen kan vara många timmar mer än jag trodde.

Fått upp lite vätska ett par gånger när illamåendet kommer. Försöker dricka. Sval handduk över panna och ansikte.  Tyst, mörkt.

Finns det fler tips. Är helt i chock över hur fruktansvärt ont det gör och inget verkar hjälpa. Det jag haft innan är ju barnkek.

Har någon tips annat än att ligga i tystnad och mörker, en natt med detta, känns "dödlig"

Hur länge brukar er vara?

Hoppas pp snabba svar.

Kram hera

Annons:
[IdaSoren]
2018-03-17 20:39
#1

Mitt värsta anfall varade i 3 dagar, men det var extremt, vanligtvis går det över inom en timme för mig. Alltså kan migrän se ut på väldigt olika sätt, även hos en och samma person.

Har inga direkta tips att ge utöver de du har skrivit, men det som har varit avgörande för mig är att jag gick till läkare, fick en diagnos och fick ordentlig smärtstillande medicin utskriven. Nu räcker det att jag tar maxdosen direkt när jag märker de första symptomen, då hinner anfallet inte bryta ut ordentligt och det har underlättat mitt liv enormt. Jag har migrän med aura så när jag får ett anfall kan jag inte fungera i vardagen överhuvudtaget, jag måste sätta livet på paus tills det har gått över i princip. Så mitt tips framöver är att se till att få medicin!

Maria
2018-03-17 21:30
#2

Ett migränanfall är gräsligt men jag tycker att man ska söka vård första gången man råkar ut för något sådant här. Har man aldrig haft liknande innan så kan det vara bra att få det undersökt. Hoppas du kryar på dig.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
2018-03-17 21:39
#3

TRE DAGAR!!! Herreje… Så som det är nu hade 3 dagar tagit kol på mig. Nu blev jag riktigt orolig. 

Får ju inte i mig mer än nån klunk vätska i taget annars kommer det upp igen. Och bara tanken på mat får mig må illa. 

Och att ligga med denna extrema smärta flera dygn. Det skulle förstöra mig mentalt. Hur överlevde du? 😨

Problemet idag var , ingen förvarning alls. Bara pang.  Då hjälper ju inte den typen av mediciner. 

Hoppas verkligen inte detta är ännu en negativ sak jag ärver av mamma. Hon fick sina migräner av den här kalibern ungefär i denna åldern och hade det var månad pga hormoner…

Jag gråter inte ofta av smärta, men när det slog till idag grät jag så att katten gömde sig. Och han är van vid att jsg sjunger, dansar, skäller pp mig själv, blir arg osv.

Ursäkta gnället. Men tror inte ens jag hade så ont efter transplantation av käkben.

Aleya
2018-03-17 21:57
#4

Jag säger: iskall handduk i pannan och över ögonen, svalt sovrum och sova. Det är det enda som hjälper mig. Sova och kräkas bort skiten.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[IdaSoren]
2018-03-17 21:59
#5

3 dagar var ju som sagt ett extremfall och det gick i vågor under den tiden, men försvann aldrig helt. Men därav vikten av att få bra medicin utskrivet! Sedan jag började ta medicin har jag aldrig haft långvariga anfall, så jag blir aldrig orolig längre när de dyker upp, eftersom jag vet att det snart kommer gå över.

Jag har haft migrän i mer än 10 år och man lär sig känna igen sina symptom med tiden, även om de är vaga. För mig är första tecknena inget konkret egentligen, det är mer en känsla jag får inombords som säger att något är på väg. Och även om man inte hinner ta medicinen direkt så hjälper den hundra gånger bättre än alvedon och liknande även om anfallet redan pågår.

Lona
2018-03-17 22:12
#6

Krya på dig, Hera!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Ria74
2018-03-17 22:20
#7

Diklofernak 50 mg vid första symptom och svalt och mörkt är mitt enda råd. Det är vidrigt tyvärr, krya på dig.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Honestyisdead
2018-03-17 22:23
#8

Tack ska ni ha för era svar. :)

Håll tummarna nu. Har lite mindre ont så jag tänkte försöka mig på lite blåbärssoppa så jag får nån energi som är lätt att få ut om det vill ut igen! 

Vågar ingenting med bitar i för fyför när det kommer ut ur näsan. Sen spryr man igen när man ska snyta ut bitarna pga kräklukten som sitter i näsan.

Maria
2018-03-18 06:22
#9

Hoppas det är bättre idag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[rumelle]
2018-03-18 08:36
#10

Utöver vila i ett mörkt, tyst rum så är kaffe det enda som faktiskt hjälper lite för mig.

Maria
2018-03-18 08:59
#11

Jag minns mitt första migränanfall sommaren när jag var 15. Jag trodde jag skulle dö.

Jag hade haft migrän tidigare som mindre barn men det kommer jag inte ihåg själv. Mina föräldrar åkte till akuten med mig ett par gånger.

Jag blev i alla fall ordentligt utredd i 20-års åldern med prover och skallröntgen och gick på Migränkliniken i Göteborg i många år. Sedan dess har jag testat otaliga mediciner och vissa hjälper en aning som Sumatriptan.

Det är en jäkla skillnad på migrän och huvudvärk. Ibland kan man höra från folk att "jag har sån migrän idag" men ändå är de igång och håller på. Jag tvivlar inte på att de har huvudvärk men hade det varit migrän så hade de legat i sängen och mått pyton.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2018-03-18 09:05
#12

#11 usch så hemskt. Jag har haft så länge ont i skallen som jag kan minnas. Tror det började då jag var tio år. Men mitt första migränanfall tyckte jag bara var konstigt. Alla bokstäver hoppade men jag hade inte så jäkla ont i skallen. Sen gick det många år innan jag fick ett rejält anfall igen. Men nu har dom börjat komma tätare. Dock har jag bara halvsidig och första gången var det hela skallen men inte så ont. Underbart arv från föregående generationer.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2018-03-18 10:00
#13

Migrän är oftast halvsidig.

Jag har märkt genom åren att jag oftast har det på vänster sida. Kommer det på höger sida så blir anfallet inte lika illa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aleya
2018-03-18 10:20
#14

#13 och jag får bara på höger. Men blir det båda sidorna så då är det 100 gånger värre.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Maria
2018-03-18 10:23
#15

Jag  har ju en annan konstig huvudvärk blandat med dessa migränanfallen så det känns som om jag har haft fler dagar med huvudvärk i livet än utan.

Den andra huvudvärken tror man är en nervsmärta som är kvar efter min hjärntumör.

Svår att medicinera tyvärr.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aleya
2018-03-18 12:01
#16

#15 ja den rackaren. Jag har alltid en dov värk i huvudet Men har lärt mig att leva med den.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fransu
2018-03-19 12:03
#17

Hoppas du mår bra idag Hera. Lät alldeles fruktansvärt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Honestyisdead
2018-03-19 18:09
#18

Idag når jag bra. Varade till igår kväll. Hoppas jag slipper vara med om d er fler gånher!! Tack för omtanken!

Maria
2018-03-19 20:02
#19

Skönt att höra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2018-03-20 21:34
#20

#10 koffein ska hjälpa barn med tex adhd då de lugnar en överakiv hjärna så jag är ine förvånad över att det kan hjälpa en person med migrän

Annons:
Geru
2018-03-21 07:51
#21

Kan väl rekommendera att ha Naproxen hemma om det är så att man har migrän ibland. De brukar fungera. 

Eftersom migrän är en typ av "kramp" så fungerar ju även muskelavslappnande, lustigt nog.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Upp till toppen
Annons: