Annons:
Etiketthud
Läst 2241 ggr
Dushess
3/16/18, 11:56 PM

Kan man ta bort platta födelsemärken?

Kan man ta bort platta födelsemärken?

Annons:
Honestyisdead
3/17/18, 12:14 AM
#1

Ja

Honestyisdead
3/17/18, 2:24 AM
#2

Men det kostar ganska mycket om det bara är för utseendets skull.

Maria
3/17/18, 8:03 AM
#3

När jag var tonåring så tog jag bort ett platt födelsemärke som satt vid tinningen ungefär. Det var mörkt och ganska stort. Ungefär en centimeter ovalt.

Jag fick det genom vanliga vården och jag kan inte minnas att man tog något prov eller misstänkte något så kanske det handlade om storleken?

Annars kan du som Hera skriver söka privat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
3/17/18, 9:22 AM
#4

Okey. Min bror fick inte ta bort hos vanliga vården eftersom det räknades som skönhetsfel. Han fick betala 3000kr något för 2 st

Maria
3/17/18, 10:01 AM
#5

#4 Det var ju så längesedan och jag gissar att det även skiljer mellan olika landsting.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Dushess
3/17/18, 3:15 PM
#6

Ok, men blir nåt fult ärr?

Annons:
Maria
3/17/18, 3:32 PM
#7

Det beror på så mycket. Storleken på födelsemärket, placeringen, läkningen osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
3/17/18, 10:44 PM
#8

#3 Tror iboch för sig att man fortfarande kan få stora synliga borttagna hos vc om dom ses som missprydande.

Men sådana som är små och inte kan räknas som väldigt missprydande får man bekosta själv.

Om.jag inte har helt fel för mig.

Sattyg
3/18/18, 4:30 PM
#9

Min vårdcentral tar bort födelsemärken som sitter illa till eller dom som riskerar att vara maligna. Men inte om dom sitter i ansiktet dock. Jag har tagit bort ett märke på ryggen på vc och ett i ansiktet på privat klinik, det sistnämnda fick jag betala 3000kr för. Eftersom du har ett platt födelsemärke är det inte säkert att det behöver skäras bort, numer finns ju laser, frysning osv.

ApanAnn
3/29/18, 2:25 PM
#10

Det har blivit andra rekommendationer på senare år. Tidigare skar de bort lite vad som helst och skickade på koll för att se om det var malignt. Nu kollas det först. Om hudläkare bedömer att det inte är ett farligt födelsemärke får man betala själv för borttagning. Att ra bort födelsemärken lämnar ärr. Hur stora och hur fula beror på var det sitter och hur skicklig personen är som tar bort det. Mina borttagna märken har ganska synliga ärr men det var en allmänläkare som tog bort dem och fokus var kanske inte på att tråckla ihop snyggt. Räkna med att det blir ett ärr.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: