Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1125 ggr
[Blue_Lugia]
3/12/18, 12:29 PM

Mår konstigt

2-tiden i natt vaknade jag av ett tryck över bröstet och diffusa smärtor. Hjärtat liksom körde varannan slag och ibland tre slag sen uppehåll och så höll det på en stund. Jag tänkte direkt att "Nu har jag kört slut på mig igen" eftersom jag för några år sen var inne i en svår period och dessutom stresssde och pressade mig själv att jag blev helt slut och började få konstiga hjärtslag. Därför tänkte jag att det är psykiskt, men eftersom smärtan och trycket ökade när jag var upp och gick blev jag såklart orolig. Fick ta djupa andetag för varje rörelse, för det kändes som att syret inte räckte till vad jag än skulle göra. Dessutom högg det i vänster arm och käke men det var en diffus smärta. Själva bröstsmärtan satt för övrigt också på vänster sida. För tre år sen gjorde jag ett antal EKG, arbets EKG och även ultraljudsundersökning för att utesluta hjärtproblem, och ingenting sjukligt kunde upptäckas. I stället fick jag utskrivet en Betablockerare (kommer inte ihåg namnet på läkemedlet) som jag skulle ta en tid och hjärtat började slå normalt igen vilket kändes skönt. Dessutom blev jag sjukskriven och det gjorde att jag kunde återhämta mig och må mycket bättre så därför bedömde läkarna att allt handlade om stress och oro. Nu börjar det komma liknande grejer igen, och så länge jag sitter lugnt och stilla så är allt fine. Men ökar jag tempot när jag går ute så kommer trycket, extraslag och smärtan tillbaka. Ibland går jag fort för att jag helt enkelt gillar att ha ett ökat promenadtempo, inte alltid för att jag har bråttom någonstans. Fick stå och flämta i kassan när jag skulle handla och kassörskan såg livrädd ut som om jag skulle få en hjärtinfarkt…. Mycket kan ju hända på 3 år, jag kan ju inte utesluta att det är från hjärtat, men jag skulle gissa att det är psykiskt. Har ingen Ångestdiagnos så vill helst inte använda det ordet då jag inte vet vad det är även om jag tror att jag håller på att köra in mig själv i väggen… Får försöka sova lite, vaknade ju som sagt klockan 02.04 så jag kanske mår bättre efter lite vila. Nej, jag har inte problem med sömnen i vanliga fall. Blir det väldigt mycket sämre så får jag kontakta läkare. Jag hoppas som sagt att det "bara" är ångest/stress även om det är jobbigt det också. Tror ni jag har rätt, eller borde jag åka in och undersöka mig?

Annons:
Maria
3/12/18, 1:24 PM
#1

Jag tycker du ska kontakta din läkare.

Det är helt orimligt att gissa på om det är stressrelaterat eller  annan påverkan på ditt hjärta utan undersökning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Blue_Lugia]
3/13/18, 10:52 AM
#2

Jag mår redan bättre. Lite omtöcknad och trött, men trycket är borta och jag kan gå normalt igen. Igår kändes det som att jag skulle dö av utmattning…. Kanske klokt att boka tid för att utesluta fysiska orsaker även om jag känner igen mycket från sist jag var inne i en sån här stressperiod. Annars får dom väl hänvisa mig någon annanstans. :/

Upp till toppen
Annons: