Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 817 ggr
Jungfru82
3/11/18, 9:29 AM

B vitamin

I grunden har jag en bokstavsdiagnos och äter concerta/voxra sedan har jag D-vitaminen Divisun utskrivet och så tar jag berroca men jag har en trötthet i kroppen jobbar inom restaurang och trivs väldigt bra. Men jag har mensen från helvete och funderar på om det är det som kan göra min trötthet? Har testat blutsaft och vet att man kan testa b-vitamin . Tror ni att b-vitaminen kan hjälpa mig? Kan man köpa vanlig b-vitamin receptfritt utan att träffa läkare? Vet att det även finns b12 vilket är bäst? B12 måste det skrivas ut av läkare? Tacksam för hjälp

Annons:
vallhund
3/11/18, 9:48 AM
#1

Berocca är B vitaminer. B12 är receptfritt, men blir billigare om man har recept. Tröttheten får du ta upp med din läkare, den kan bero på järnbrist, prova t ex Duroferon.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Ary
3/11/18, 12:47 PM
#2

Jag tycker också att du ska gå till läkaren och ta blodprov. Det gjorde jag efter att jag under en lång period blivit tröttare och tröttare. Nu har jag recept på B12, B6, Folsyra och järn och ska följas upp med blodprov. På så sätt vet du ju hur låga värden på vitaminer du eventuellt har och om du kommer upp på normala värden och att proverna i övrigt är bra. 🙂

Maria
3/11/18, 3:16 PM
#3

Om man inte är säker på vad eller om man har någon brist så kan ju ett multivitamin vara bra för då får man i sig lite av varje. Det finns kombinationer med mineraler i också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Namiko
3/11/18, 5:07 PM
#4

Har du problem med riklig mens och trötthet så bör du kolla upp om du har järnbrist. Vilken Divisun tar du? Jag hittade två varianter, en på 800IE och en på 2000IE, har du den lägre dosen så kan du fortfarande ha brist på D-vitamin om du tar en tablett om dagen.

Alla B-vitaminer går att få tag på receptfritt, antingen en tablett med lite av alla (B-komplex) eller enskilda. B12-brist är vanligare än man tror även om man äter animalier och multivitamin samt B-komplex brukar ha alldeles för lite B12, så det är bäst att ta en enskild tablett med B12. Det går inte att överdosera B12 så det behöver du inte oroa dig över om du vill äta nån annan tablett som innehåller det med.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

vallhund
3/11/18, 5:18 PM
#5

Hoppsan hejsan!

Har man bröstcancer i släkten är det inte en bra idé att käka vissa B vitaminer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: