Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 2021 ggr
Maria
2018-03-08 09:13

Dåligt samvete sjukdom

Hur har ni det med jobb när ni blir sjuka. Påverkar er sjukfrånvaro arbetskamraterna så att ni får dåligt samvete?

Jag har alltid haft jobb där frånvaron har påverkat mina arbetskamrater och arbetsgruppen vilket ibland varit det jobbigaste när man behöver stanna hemma.

Nu de sista åren däremot så jobbar jag helt för mig själv och är jag hemma så blir det bara jag själv som får en större "hög" när jag kommer tillbaka till jobbet.

För mig känns detta underbart. Det räcker med att man mår dåligt man slipper tänka på att det drabbar någon annan också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
tlover
2018-03-08 09:17
#1

För mig är det mer det där hemma, att min man får dra ett större lass än vad han borde.

Men då har jag ju inga arbetskamrater heller

l'm back

[Devya]
2018-03-08 09:34
#2

Jag har alltid fått dåligt samvete om jag stannat hemma pga sjukdom. Därför brukade jag arbeta även om jag har 38 graders feber. Jag tog ibuprofen eller något liknande som tog ner febern och så jobbade jag. Förstås har jag alltid varnat om det här och även frågat om det är ok att gå till jobbet trots att jag är sjuk. Det har var aldrig några problem. De ville att jag kom fast jag var sjuk. De har alltså inte varit rädda för att bli nersmittade.

[rumelle]
2018-03-08 18:29
#3

Ja, mina kollegor får ju ringa återbud till alla patienter som har tid bokad hos mig den dagen om jag är sjuk. Så det är ju många som drabbas. Och jag får dåligt samvete för att jag är hemma. Samtidigt tycker jag det är oansvarigt att jobba med patienter när man är sjuk och riskerar att smitta dem.

Fransu
2018-03-09 12:08
#4

På mitt jobb är det bara jag som gör mina arbetsuppgifter. Så det ställer till det ordentligt om jag inte är där. Bland annat så blir varor inte skickade till kunder.  Och har jag varit borta några dagar så har jag ett berg av arbetsuppgifter när jag är tillbaka.

Jag jobbar 50% och har sjukersättning 50% på grund av en nackskada som ger mig smärtor och yrsel. Så vissa dagar kämpar jag mig igenom mina timmar på jobbet. Det händer att jag får åka hem om mina besvär blir allt för jobbiga. Men jag försöker verkligen att bita ihop och köra på, för annars vet jag ju att nästa dag så har jag bara ännu mer att göra.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Fransu
2018-03-09 14:15
#5

Glömde ju skriva att jag definitivt får dåligt samvete när jag inte är på jobbet.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Portie
2018-03-10 02:06
#6

Ja det kan ställa till det en del om man är sjuk. Dock så har arbetskamraterna förståelse för att man kan bli sjuk ibland och vi ställer alla upp för varandra. Men jag har ändå väldigt dåligt samvete när jag är hemma pga sjukdom och blir otroligt stressad utav det. Min chef har ingen förståelse när man är sjuk. Han/hon ifrågasätter ofta när man är sjuk och kan komma med kommentarer som gör att man får dåligt samvete. Var sjuk nu i veckan och när jag kom tillbaka (var borta 3 pass) så fick jag direkt höra hur "länge" jag hade varit borta. Känns otroligt jobbigt då jag fortfarande mådde kasst när jag var tillbaka. Är sjuk högst 2 gånger per år så skulle inte vilja påstå att det är ofta. I höstas när jag låg i magsjuka så fick jag en utskällning för att jag hade sjukanmält mig lagom till en natthelg. Känns faktiskt skit.

Annons:
Upp till toppen
Annons: