Annons:
Etikettkost-och-recept
Läst 1337 ggr
Dibiy
2/27/18, 2:03 PM

Sluta äta socker

Hej. Är en tjej på 15 år. Normalviktig. Funderar på att sluta äta socker pågrund av dåliga tänder och onödigt fett på fel ställen.. Vill inte gå ner i vikt. Bara leva ett ett hälsosamt friskt liv. 1. Spelar det roll om man äter lite ibland eller inget alls? (bortsett från mat) 2. Kan man äta sockerfritt godis? 3. Om man har dubbelhaka pågrund av högt sockerintag, försvinner den? Och hur lång tid tar det innan resultat? Finns det några fler fördelar med att sluta?

Annons:
Zpookey
2/27/18, 2:07 PM
#1

Rent tandmässigt så skulle jag ju säga att det är bättre att äta upp godiset på en gång och inte sitta och småäta under en längre period. Tar du t ex 3 bitar godis men låter det gå en halvtimme mellan bitarna så är det sämre för tänderna än att ta 20 bitar på en och samma gång.

[AnimeV4]
2/27/18, 2:11 PM
#2

Sen när vi pratar tänder så ska man vänta i 1 timme innan man borstar efter man ätit eller druckit något sött. Tror det var på nyheterna jag såg det i samband med att de pratade om att ungdomars tänder blir mycket sämre för att emaljen bryts ner då de dricker så mycket dricka!

Maria
2/27/18, 2:18 PM
#3

Vill du sluta äta godis så sluta med alla sorter. Även sockerfria. Du skriver att du har normalvikt men dubbelhaka??? I så fall så beror det knappast på socker gissar jag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sindri
2/27/18, 2:59 PM
#4

Om du har svårt att sluta med socker så kan det vara dumt att äta någon gång ibland, för det kan göra att du inte kan sluta.

Sockerfria produkter i handeln innehåller ofta ämnen som är lika skadliga (eller mer) som socker, fast på andra sätt.

Prova stället att äta t ex lite vispad grädde med hallon, smakar sött och gott, men har inte samma följder som socker.

Om dubbelhakan är på grund av sockret så borde den försvinna om du slutar med sockret. 
Om du är rädd om din kropp och vill att den skall må bra så försök att lära dig så mycket som möjligt om näringsämnen , sömn, träning och motion.

sp0ngeb0b
3/3/18, 6:46 AM
#5

För min egen del går det bra att äta socker ibland även om jag egentligen vill sluta helt för hälsans skull. Oftast väljer jag bättre alternativ till snacks, typ frukt, grönt, en kopp te, grönsaker med hummus är också förvånansvärt bra alternativ. Eller bara grönsaker. Om jag känner mig ambitiös eller rik händer det att jag bakar eller köper rawfoodkakor. Men ibland köper jag vanligt godis/annat för att jag är väldigt sugen eller om det är något special occasion, men jag försöker begränsa det till väl utvalda tillfällen. För mig fungerar det, men inte för alla. Tror i alla fall inte att det påverkar hälsan jättemycket att bara äta det någon gång då och då. Åtminstone är det ju bättre än att äta det varje dag.

Upp till toppen
Annons: