Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 2290 ggr
RosaYlva
2018-02-20 20:47

Mitt val kvinna

Jag är väldigt dålig på att äta grönsaker och får säkert för lite vitaminer och mineraler. En del frukt äter jag men inte alla dar i veckan. Har kosttillskott Mitt val kvinna. Räcker en tablett eller vad tror ni om det. Det står visserligen en tablett per dag.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Annons:
parsley
2018-02-20 20:53
#1

Multivitamintabletter är lite av "hängslen och livrem" som jag ser det, något som man kan äta för säkerhets skull. Har man någon form av vitamin- eller mineralbrist så innehåller de förmodligen inte tillräckligt.

RosaYlva
2018-02-20 20:55
#2

Sant där. Vad skall jag satsa på då? 😉

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

vendelay
2018-02-20 20:58
#3

Vet du med dig att du har brist på något, eller har du haft brist på något tidigare? Annars rekommenderar jag att du går till vårdcentralen eller din husläkare och ber att få göra ett blodprov. Jag kan tänka mig att vissa kommuner (landsting?) inte går med på det, men det är värt ett försök. Om du dessutom har symptom så borde de låta dig.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Maria
2018-02-20 21:00
#4

Det bästa vore ju om man kan se till att äta bättre i kombination med vitaminerna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RosaYlva
2018-02-20 21:01
#5

#3 När jag vet inte med om jag har något brist. Kan ringa hemsjukvården och fråga om de kan ta blodprov. Men jag kanske måste ha remiss?

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

parsley
2018-02-20 21:02
#6

Det är jättesvårt att säga. Vården kan ta en del prover, men de upptäcker inte allt och går man till någon alternativmedicinare så finns det risk att de upptäcker mängder med obalanser och rekommenderar en hel påse med kosttillskott för att råda bot på dem (jag har inte testat själv, men misstänker det 🙂).

Utgå från hur du mår. Tror du själv att du har några brister, eller är det mest dåligt samvete över att du inte äter grönsaker?

Annons:
RosaYlva
2018-02-20 21:04
#7

#6 Det är mera ett dåligt samvete för att jag inte äter grönsaker.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

vendelay
2018-02-20 21:07
#8

Vanliga brister i Sverige är väl typ D-vitamin (speciellt under vintern) och i många fall B12 (nej, inte bara hos veganer). Jag vet inte riktigt vad hemsjukvården är men du kan ju alltid testa att ringa! Eller ringa Vårdguiden och fråga var du bör vända dig?

Det är en bra tanke att utgå efter ditt mående men vissa brister känner en inte av eller inte kopplar till kosten, så jag tror att det kan vara bra att bara kolla med en läkare om en har möjlighet!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

ApanAnn
2018-02-20 21:56
#9

Vårdcentralen brukar inte göra såna blodprover för någon som inte mår dåligt på något sätt eftersom det är dyrt att kolla värden på vitaminer och mineraler. Multivitaminer är ganska onödigt för de flesta om du äter hyggligt varierat och inte typ samma tre grejer år ut och år in får du i dig det mesta. Du ska absolut inte ta mer än vad det står på burken för en del av vitaminerna och mineralerna i dem går att överdosera. Gå in på livsmedelsverkets hemsida så kan du se hur mycket av varje vitamin/mineral som behövs och vad de finns i för mat.

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

vendelay
2018-02-20 22:42
#10

#9 Okej, då förstår jag. Jag behövde ärligt talat bara nämna ordet "vegan" för att alla deras varningsklockor skulle börja ringa och de bokade direkt in en tid för blodprov haha. 

Det går att betala för själv också, men vet inte riktigt var.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

RosaYlva
2018-02-21 05:16
#11

#9 Du har helt rätt i att det är dyrt och onödigt om att ta några prover om man inte känner sig sjuk å något sätt.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Namiko
2018-02-22 09:37
#12

#11 Du kan lägga in maten du äter på tex cronometer för att få en översikt på vilka vitaminer och mineraler du troligen får i dig tillräckligt av och vad du riskerar att få för lite av. Sen är det bättre att hitta mat som innehåller det du får för lite av istället för att ta tillskott (B12 och D-vitamin är dock bra att ta tillskott av ändå) då det är lättare för kroppen att tillgodogöra sig riktig mat.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[Devya]
2018-02-22 15:54
#13

Jag är jättedålig på att äta grönsaker men har kommit på ett riktigt bra sätt för mig att få i mig dem.

Numera gör jag smoothies så det blir en om dagen jag dricker vilket känns riktigt uppfriskande. Jag brukar använda min blender för att laga en smoothie gjord på yoghurt, broccoli och jordgubbar. Lägg i tillräckligt med jordgubbar så känner du inte av broccolin.

Min favoritsmoothie är antagligen den som har bananar och spenat i sig. Jättegott. Avocado, banan och spenat fungerar också riktigt bra. Blomkål och jordgubbar fungerar också helt ok. Ska imorgon testa blanda rödbetor, jordgubbar och vaniljyoghurt.

På det här viset mår jag även psykiskt bättre då jag vet att jag får i mig grönsaker. Till middagen äter jag sådana grönsaker som är lätta att få i mig, typ tomater (ingen grönsak men nåja), gurka och morötter.

Jag har också för första gången i mitt liv lagat guacamole. Det blev otroligt mumsigt. Nu måste jag bara se till att få in lite andra grönsaker för att få mer variation.

Annons:
RosaYlva
2018-02-22 16:05
#14

#13 Vad smart att göra smoothies. Spenatblad har jag i frysen. Tror du att jag kan blanda spenaten med något annat bär eller frukt. Tål inte jordgubbar. Har ingen blender  men en mixerstav, det borde ju funka det med?

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

[Devya]
2018-02-22 20:00
#15

#14 Absolut, experimentera bara eller sök upp recept på nätet. Jag har just själv lagt upp en tråd på matlust där jag ber om smoothie recept. Jag behöver lite nya recept då jag tenderar att variera mellan endast 3-5 stycken. :)

Jag vet inte hur det fungerar med mixerstav men du kan ju givetvis testa. Annars kostar inte en blender särskilt mycket, typ 200kr, det kostade nu min. Det går att hitta dem ganska billiga.

RosaYlva
2018-02-22 20:43
#16

#15 Kan testa. Skall kolla om jag hittar något gott att mixa.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Upp till toppen
Annons: