Annons:
Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 2015 ggr
RosaYlva
2/20/18, 8:24 PM

Sluta röka

Hej.

För 127 dagar sen slutade jag snusa och nu för 8 dagar sen så slutade jag röka. Har försökt många gånger men nu hoppas jag på att det skall funka. Använde mig av nikotintuggummi fram tills i måndags. Trodde inte de hjälpte så mycket utan att det bara var att jag hade något i munnen. Men några timmar efter sista NT så fick jag abstinens vilket jag inte känt av innan. Så NT funkade verkligen. Numera tuggar jag vanliga sockerfria tuggummin.

Hur gjorde ni när ni slutade röka/snusa?

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Annons:
Maria
2/20/18, 8:32 PM
#1

Jag slutade röka 2011 men jag har fortsatt snusa då jag inte tror det är lika farligt. Dessutom är det den enda last jag har och den vill jag behålla ett tag till.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

emeliiiiieee
2/20/18, 8:42 PM
#2

följer denna tråden då jag också behöver tips på hur man slutar röka.

Calcifer
2/20/18, 8:46 PM
#3

Det jag fått lära mig är att man ska tänka "nu tar jag ett uppehåll ifrån x" istället för "jag ska sluta med x". Mest för att då kan man lättare förlåta sig själv om man ramlar tillbaka, och tänka "ajdå, detta uppehåll höll i sig i sex veckor, men nu tar jag uppehåll igen!"Annars är det så lätt att man tänker att man inte "lyckades" sluta, och då kan man lika gärna fortsätta för man "kan" ändå inte lyckas. Man slipper alltså känslan av misslyckande. 

Det fungerade jättebra för mig när jag hade ett uppehåll. Var rökfri i ungefär ett år, ersatte det inte med något eller använde några specifika knep, utan tänkte just att nu gör jag ett uppehåll. Nu röker jag igen, men jag känner inte någon skam eller att jag är dålig för att jag misslyckats. Jag känner mig istället stolt över att jag hade ett så långt uppehåll, och när jag känner mig redo ska jag försöka mig på ett nytt uppehåll, som kanske håller en vecka, ett år, eller resten av livet. Det får vi se!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

RosaYlva
2/20/18, 8:51 PM
#4

#3 Jag skulle skämmas jättemycket om jag började igen vilket jag gjort många gånger. Knappt våga säga till någon när jag börjat igen. Allra mest sköms jag inför min mamma, vet inte varför men det är nog för att hon säger vad hon tycker och tänker och är lite dömmande.

#2 Kul.🙂

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Calcifer
2/20/18, 8:54 PM
#5

#4 Skäms absolut inte! Alltså, sluta röka är svårt. Det är inte bara nikotinet, utan hela vanan. En dels dagar figurerar ju totalt kring de olika rökpauserna de tar. Alla vanor är svåra att ändra och det kan ta tid! För en del går det på en gång, andra faller tillbaka massor med gånger, och andra slutar försöka. Jag tycker man ska tänka positivt kring varje dag man lyckas klara sig utan, och tänka "äsch då" de dagar man fuskar.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2/20/18, 8:58 PM
#6

Jag tror att alla fungerar olika när det kommer till beroende. Det gäller att hitta sitt eget sätt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
RosaYlva
2/20/18, 8:59 PM
#7

#5 Jo vissa situationer är svårare att bryta som efter en måltid då det är som starkast. Och som du skriver att det sociala med allt det här blir "lidande". Numera brukar jag säga till mig själv att jag inte har råd att röka. Har knappt ätit något vettigt på väldigt länge då jag köpt cigaretter i första hand. Nu vill jag satsa på hälsan.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Calcifer
2/20/18, 9:09 PM
#8

#7 Låter jättebra! Hitta det som fungerar bäst för dig. Jag vet en del som varje gång de ville köpa ett paket cigg satte sig ner och skrev en lista över saker de kunde och borde och ville köpa för den slanten istället. Eller de som räknade ut hur mycket pengar de rökte för per månad, och sen räknade ut t:ex hur mycket de skulle spara på ett år och sen bestämde vad de skulle unna sig efter ett rökfritt år. Hade en bekant som åkte till Spanien på semester med sin väninna efter ett rökfritt år - då hade hon sparat alla pengar som brukade gå till cigg och lagt dem mot resan istället och ja, efter ett år så hade hon ju råd. Det var en metod som fungerade för henne.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

RosaYlva
2/20/18, 9:24 PM
#9

Som mest har jag lyckats i 2,5 månad så det är lite stolt över. Får hoppas på att jag klarar längre denna gång.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Calcifer
2/20/18, 11:27 PM
#10

#9 Det är ju jättebra! :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

nypisnina
2/21/18, 12:08 AM
#11

Jag tycker tvärtom att det är skamligt när man inte klarar det. Att säga att man inte kan eller att man inte har lyckats betyder bara att man inte har viljan till 100%. Har man vilja så klarar man allt. Det finns sluta röka linjer, kbt, nikotinsubstitut, man kan söka hjälp genom vården - allt för att man ska räddas från att bli dödssjuk. Allvarligt talat så förstår jag inte att det fortfarande finns människor som röker när man vet hur äckligt och farligt det är. Suga i sig dyrt gift. Skada människor runtomkring sig. Åldras i förtid. Bli ful och lukta illa. Bli sjuk i alla möjliga livshotande sjukdomar… 
Att sluta röka är det bästa jag någonsin har gjort och jag önskar att man förbjöd de där äckliga cancerpinnarna.

Calcifer
2/21/18, 1:03 AM
#12

#11 Och jag tycker det är jättefult att döma ut människor sådär. Och onödigt dessutom.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

nypisnina
2/21/18, 1:49 AM
#13

#12 Jag anser att man dömer ut sig själv om man röker. Är man inte viktigare för sig själv än så!?

Annons:
Calcifer
2/21/18, 1:52 AM
#14

#13 Människor börjar röka av olika anledningar, det är jäkligt onödigt att få dem att känna sig dumma eller värdelösa pga det. För övrigt gör folk jättemycket saker generellt som är dåligt för både dem själva och andra, men vissa saker verkar vara bättre att klanka ner på folk för än andra.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

nypisnina
2/21/18, 1:58 AM
#15

#14 Det finns absolut ingen bra anledning att börja röka. Att känna sig dum när man röker är helt rätt för det är j*kligt dumt. Jag har själv varit där, jag anser att jag var totalt puckad under alla de åren som jag rökte och jag skäms över att jag gjorde så mot min kropp. Det är bara att hoppas att jag inte får lida av att jag har rökt senare i livet. Rökning är en sak att klanka ner på, det är inte bra för någon. Och det värsta är att det är helt lagligt.

Calcifer
2/21/18, 2:05 AM
#16

#15 Men att slänga skit på någon som försöker sluta röka med orden att alla kan och det finns inga ursäkter kan ha EXAKT raka motsatsen av effekt av vad du försöker göra. Man försöker sluta, men faller tillbaka, och istället för att få stöd får man en jäkla massa skit som gör att man känner "jaha, jag måste ju vara en totalt värdelös människa för jag kan inte nåt som alla andra kan". Tror du man slutar röka då, eller tror du man känner sig för jävla värdelös för att ens våga prova igen?

Bättre att stötta och peppa och ge tips och råd än att hacka på dem. Och det är INTE skamligt att inte klara av det. ALLA fungerar vi olika, för en del kan det ta åratal innan de lyckas sluta helt. Ska de då känna sig värdelösa i flera år istället för att se det som att de åtminstone inte ger upp utan fortsätter försöka? Känner man sig värdelös och skamfylld blir det bara svårare.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

nypisnina
2/21/18, 2:17 AM
#17

#16 Vem har jag slängt skit på!? Alla kan sluta röka. Om man har viljan så går det. Utan tvivel.  Mitt uppsåt är bara att säga min åsikt om saken. Ledsen om jag fick dig att känna dig värdelös, det var inte min avsikt, men du kan sluta om du verkligen vill. Du är inte värdelös. Det finns de som fortfarande röker trots att de har förlorat både armar och ben p.g.a. sin rökning, du är inte den enda som inte lyckas, och ingen är värdelös för det. Men jag är helt övertygad om att man måste vilja till 100%, man måste bestämma sig hur och när man ska sluta och redan innan vara beredd på att göra de uppoffringar som behövs för att göra det.

RosaYlva
2/28/18, 8:24 PM
#18

Nu är det 16 dagar sen stoppet och kom på nu att jaga inte tänkt på cigaretter över huvud taget. Najs. 😃

Det här går nog vägen.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Maria
2/28/18, 8:58 PM
#19

#18 Grattis. Det låter ju jättebra. Tänk vad pengar du sparat plus hälsan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RosaYlva
3/1/18, 6:37 AM
#20

#19 Ja jag kan slösa pengarna på mina dvärghamstrar och köpa garn.

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Annons:
nypisnina
3/2/18, 10:19 PM
#21

#20 Bra idé. Själv hade jag råd med en häst till när jag slutade, inte köpa alltså, men att ha den vilket ju inte är särskilt billigt. 👍

Carrosh
3/2/18, 10:45 PM
#22

Jag slutade snusa på studs samma dag jag plussade på mitt grav.-test. Hade försökt ett par gånger innan, men inte känt riktigt att jag ville och klarade det - jag hade helt enkelt ingen anledning stark och motiverande nog för att sluta. Jag tog inte till något annat - det funkar inte för mig att byta ett beroende mot ett annat. Jag slutade tvärt och motiverade mig med att jag har ett liv i magen som kan fara riktigt illa av att jag fortsätter. Jag var också förberedd redan innan på att den dagen jag plussar på ett test är slutdatum för allt nikotin - så jag var mentalt beredd på det redan.

Jag säger inte att du ska bli gravid utan att du kanske behöver hitta det som motiverar dig tillräckligt för att sluta. Det kan vara vad som helst - något i pengaväg som du vill mer än att lägga pengar på nikotin eller något starkt hälsoskäl (du vill vara frisk nog att göra det eller det eller det). Det är inte helt lätt, viljan finns inte alltid där.

Sluta inte om du inte har motivation nog utan när du har vilja nog. Viljan kan man alltid jobba med - man kan rada upp för- och nackdelar eller mål med rök-/snusstoppet osv. Så länge man hela tiden jobbar med viljan och dessutom uppmärksammar framstegen man gör så inbillar jag iaf mig att det blir/går lättare.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

RosaYlva
3/3/18, 8:10 AM
#23

Nu har jag inte rökt på 19 dagar och det känns toppen. Viljan fanns med mig hela vägen. 😃

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Maria
3/3/18, 9:31 AM
#24

Heja dig🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

RosaYlva
3/3/18, 9:35 AM
#25

#24 tack. 😃

Bästaste hälsningar. Hjärta

 RosaYlvas personliga blogg

Upp till toppen
Annons: