Alternativ medicin

Vad är det för fel på mig?

2018-02-13 22:46 #0 av: matildamaria

Hej, har länge lidit av svår akne och den har gått både upp och ner under åren. Men just nu är den olidlig och gör extremt ont, men vill helst inte äta starka mediciner igen. Vad är det för fel på mig? Obalans i kroppen? 

Hjälp...

Anmäl
2018-02-13 22:53 #1 av: Zepp

Hur gammal är du?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2018-02-13 22:58 #2 av: PuffBuck

Kanske du hittar något här? https://www.1177.se/Varmland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Akne/

Jag har precis avslutat en kur med den starkaste medicinen, men har börjat få tillbaka bölder redan. Suck.. Min acne är ärftlig.

Tyvärr kanske du måste medicinera för att bli kvitt acnen. Jag hade väldigt få och jämförelsevis behagliga biverkningar även av den starkaste medicinen. Då hade jag ändå en hel del bölder, väldigt ont och fula ärr.

Anmäl
2018-03-21 21:13 #3 av: matildamaria

Tack för tipset, men har redan ätit den allra starkaste medicinen just för acne i fler än 3 omgångar... Samt de mindre starka fler gånger ändå.. Inget hjälper långsiktigt.

Anmäl
2018-03-21 21:14 #4 av: matildamaria

Jag är 23.

Anmäl
2018-03-21 23:00 #5 av: PuffBuck

Du menar alltså Roaccutan (numera Isotretinoin)?

  • Vilken dos?
  • Hur lång behandlingstid?
  • Hur trappades det ner?
  • Fick du krämen Differin? Den behöver vissa använda i flera år, enligt min hudläkare.
Anmäl
2018-03-23 07:41 #6 av: Geru

Hur ser din vardag ut med motion, kost, stress, pms och så vidare?

Anmäl
2018-03-23 10:00 #7 av: matildamaria

Ja precis Roaccutan, det var ju längesedan nu så kommer inte ihåg dos osv men vet att jag fick det mesta och högsta man kunde få då. Åt det i nästan ett år har jag för mig eftersom det inte är bra att äta på sommaren. Men jag fick dessutom alla hemska biverkningar, så det gör mig väldigt osugen på att göra om det.. Fick massa olika krämer utskrivna också men det var ingenting som funkade till min hy, är jättekänslig och torr så hade väldigt svårt att använda det. Trappade både upp och ned dosen i början och slut av medicineringen.

Har fått Epiduo utskrivet av läkaren men den gör mig så extremt uttorkad att jag helst inte använder den, så det är lite svårt just nu då ansiktet både kliar och gör ont samtidigt :(

Anmäl
2018-03-23 10:04 #8 av: matildamaria

Jag motionerar regelbundet nu. Jag har varit sjukskriven med depression och panikångest från januari 2017-december2017. Så jag har precis börjat komma igång igen och pluggar just nu på högskolan och det är jätteroligt. Men i och med att jag sedan i höstas börjat må bättre så har jag också kämpat med att orka göra saker och komma tillbaka till en vardag. Så jag måste ju säga att stressen finns, trots att jag är snäll mot mig själv och tar det lugnt när jag känner att jag behöver det.

Slutade äta p-piller i augusti förra året för att jag inte mådde bra psykiskt av dem. Pms osv har varit helt lite upp och ner, min cykel har inte riktigt hittat tillbaka än. Har inte haft mens på över 100 dagar haha.. (Inte gravid) 

Anmäl
2018-03-23 12:55 #9 av: Geru

#8 Depression och liknande kan ställa till det med rutiner och så med, när det kommer till typ rengöring av ansiktet och så, har något sånt skett?
Äter du några mediciner för depression eller panikångest?
P-piller har jag hört kan ställa till det med acne, men jag vet inte säkert där.

Anmäl
2018-03-23 15:03 #10 av: PuffBuck

#7 Okej, då förstår jag! Fy vad töligt det måste vara för digLedsenHar man inte rätt till bekostade hudbehandlingar via landstinget, tro? Såhär ska du ju inte behöva ha det.

Anmäl
2018-03-27 10:40 #11 av: tk1971

Det var ju synd att du inte tål p-piller, för jag och många med mig har bra erfarenhet av dem när det gäller akne. Jag fick jätteakne av en p-stav, och särskilt mycket i käkvinklarna vilket brukar känneteckna hormonell akne. P-staven åkte ut efter nästan 3 år, och jag gick över till östrogendominerade p-piller och aknen försvann.

P-piller finns ju med olika hormonprofil, det kanske var en gestagendominerad sort du åt?

Anmäl
2018-03-27 21:11 #12 av: matildamaria

#9 Har haft både depression och panikångest som jag blev sjukskriven för i januari förra året till december. Men trots det har jag alltid varit bra på ansiktsvården då jag haft såpass grova problem, det går liksom av rutin. Visst blev det inte lika bra rutin som önskat men det dög.
Däremot var det först nu när jag mår bra igen som acnen kom igen! Har trappat ner på medicineringen men äter fortfarande, dock väldigt liten dos. P-piller hjälpte mig när jag var 13 och 7 år fram i princip, fick just en sort som ska vara bra för acne. Jag slutade äta dem nu i augusti för de fick mig att må dåligt..

Anmäl
2018-03-27 21:14 #13 av: matildamaria

#10 Ja det är inte lätt, börjar bli out of control, gör ont att gapa osv för det är så rött och inflammerat och kliar..
Det kanske är något jag ska kolla upp faktiskt, det var en idé!
Tack för stödet:)

Anmäl
2018-03-27 21:16 #14 av: PuffBuck

#13 Jag vet precis vad du menar. Svår acne är helt förjävligt alltså! Hoppas att ditt landsting erbjuder ett sådant bidrag, för jag har inte hört så mycket om det.

Håll oss gärna uppdaterade!Glad

Anmäl
2018-03-27 21:19 #15 av: matildamaria

#11
Ja det blev ju bättre men vill inte hålla på och manipulera kroppen med menacykel osv längre... Mm testade också p-stav bland annat men acnen kom alltid tillbaka så återgick till p-piller varje gång...

Det var gestagen och östrogen, ett kombinationspreparat står det på FASS.?

Anmäl
2018-03-28 18:45 #16 av: Geru

#12 Vad är det för medicin du trappar ner på för medicin?

Anmäl
2018-04-02 16:52 #17 av: matildamaria

#16 Den heter Venlafaxin, antidepressiva.

Anmäl
2018-04-08 09:51 #18 av: OlgaMaria

Hur ser kosten ut?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2018-04-13 11:09 #19 av: Tant Grön

Dricker du mycket mjölk? Jag hade finnar långt upp i åren och de försvann inte förrän  jag slutade med mjölken.

Anmäl
2018-05-25 09:19 #20 av: matildamaria

#18
Jag är och har varit vegan i snart två år. Men hade en depression förra året och då klarade jag knappt av att köpa mat eller laga så har inte haft bästa kosten under den perioden...

Anmäl
2018-05-25 09:20 #21 av: matildamaria

#19
Jag är vegan så mjölk är inget jag dricker, äter inget alls från djur. Men det har inte gjort någon skillnad...

Anmäl
2018-05-25 09:53 #22 av: Tant Grön

Kan det bero på hormoner? Kanske får du i dig mycket växtöstrogen, fytoöstrogener? Bara en tanke, kanske vet någon mer om detta?
Här är en lista på växter som innehåller mycket fytoöstrogen:

Vad är några östrogen-rika livsmedel?

Soja produkter: sojabönor, sojamjölk, soja yoghurt, Tofu

Seeds: lin frön, sesamfrön

Nötter: Pistachios, valnötter, jordnötter

Torkad frukt: torkade aprikoser, datum, torkade plommon

Grönsaker: alfalfagroddar, Moong böngroddar, gröna bönor

Frukt: persikor, jordgubbar

Baljväxter: Vita bönor, svarta bönor

Drycker: Rött vin

Örter: Vitlök

Korn: Multigrain bröd

http://se.hair-action.com/halsa-och-valmaende/topp-20-ostrogenrika-livsmedel-du-bor-inkludera-i-din-kost/

Anmäl
2018-06-18 13:32 #23 av: Maria-Gerbiler

Känner igen mig mycket i din historia. Har också mått dåligt, vilket har gått ut över matvanorna och gett sämre hy. Jag skulle starkt rekommendera denna spellista med superbra tips att testa:  https://www.youtube.com/watch?v=6thRgbJiZtg&list=PLwtVGCigu7oCHCeS4WgiTOxcCHfZmCBRK

Jag tycker att videoklippen har fungerat bra för mig och hyn har fått en fin lyster igen. Är också vegan.

Hoppas att det löser sig. :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.