Annons:
Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 1367 ggr
getflikkan
2018-02-09 21:19

vitamintillskott?

hej! Fråga om vitamintillskott.. Äter mestadels vegetariskt ( kött max 2 gr/månad just nu), Bregott och ost ibland (ska byta ut smörbyttan mot veganskt smör så fort den är slut). Men i övrigt nåt ägg otroligt sällan. Har både hört och läst att vegetarianer ska äta b12 tillskott.. Är det något jag kan tänkas bör ta? Och det är med Dvitamin, har läst att vi här i Sverige bör ta det under vinterhalvåret, vad säger ni om det?

Måste man ta blodprov för att visa på att man har brist på det för att "kunna" ta tillskott?

Annons:
Aleya
2018-02-09 21:35
#1

Ne du kan ta d-vitamin och b12 om du vill. Dom finns receptfritt på apoteket.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

DesK
2018-02-09 21:36
#2

D-vitamin bör vi alla ta under den mörka delen av året. Äter du mestadels vegankost är det nog bäst att du också tar B12. Dock beror allt på hur strikt du är och hur ofta du tillåter dig att äta animaliskt. Äter du mjölkprodukter? Om så är fallet, så bör du klara dig bra ändå.

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

getflikkan
2018-02-09 22:22
#3

Om man vill ta b12 tillskott, duger det att ta bvitamin som innehåller b12 då?

 Enda gångerna jag äter animaliskt är när jag blir bortbjuden vilket blir max 2 gr/månad, mjölkprodukter äter jag förtillfället bara Bregott och ost samt cremefashie (otroligt sällan), men det är max någon (3?)dag i veckan.

Aleya
2018-02-09 23:05
#4

Ne ta rent b12 skulle jag rekommendera

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

DesK
2018-02-10 01:05
#5

#3 Bregott är 80% smör och resten olja, för att få smöret bredbart.  Ost är en ren mjölkprodukt, såvida vi inte talar om någon vegetabilisk produkt. "Cremefashie" har jag aldrig hört talas om, vad är det? Något som du äter otroligt sällan, max 3 gånger i veckan. Det är väldigt ofta, enligt mig!

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

Aleya
2018-02-10 09:02
#6

#5 tror det är Creme Fraiche det syftas till.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
getflikkan
2018-02-10 15:13
#7

ja precis creme fraiche, svårt med stavningen.  alltså det äter jag kanske 1 gång/månad om inte mer sällan! var trött igår när jag skrev det där, det kanske syns då det inte blev rätt med vad jag syftade på haha.

OlgaMaria
2018-02-19 08:49
#8

Finns ju många olika b-vitamintillskott. Många är ju med olika b-vitaminer inklusive b12. Det kan du absolut ta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

getflikkan
2018-02-19 14:11
#9

tack!

Namiko
2018-02-19 17:30
#10

#8 Dom tabletter som innehåller mer vitaminer än bara B12 brukar ofta ha alldeles för lite B12 för att täcka behovet (iaf dom jag sett), så det är bättre att ta en ren B12-tablett.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Upp till toppen
Annons: