Annons:
Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 1212 ggr
sali
2/3/18, 9:12 PM

Mag och ryggsmärta speciellt vid avföring

Fick igår kväll fruktansvärda smärtor från naveln och ner resten av magen, hela nedre delen av magen alltså, det bytte dock mellan höger och vänster sida i den värsta intensiteten. Har febergräns som går upp lite lver 38 grader ibland och känner mig allmänt hängig. Igår gjorde det så ont att jag grät i flera timmar i fosterställning och inte kunde sträcka ut benen men det lugnade ner sig tillslut, känner mig dock som uppblåst eller svullen invändigt i nedre delen av magen. Bär den värsta smärtan släppt igår så började det istället göra fruktansvärt ont både när jag kissar och bajsar, gränsfall att jag gråter när jag går på toaletten men i övrigt är det mest ömhet kan man säga men ökar när jag rör på mig.. Har hävt i mig citrobvattenboch tranbärsjuice men känns inte som det skulle vara uvi eftersom det gör obt när jag bajsar med. Kan tillägga att det även värker ganska ordentligt i ryggslutet. Någon som vet vad det kan vara ? Om det inte blir outhärdligt försöker jag avvakta tills vc öppnar på måndag, 6 mil till akutmottagningen och det är inget bra väder med mycket avåkningar och grejer här.

Annons:
Tarotstollan
2/3/18, 9:19 PM
#1

Har du opererat bort blindtarmen?
Blir det inte bättre så ring till sjukvårdsupplysningen omedelbart.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

sali
2/3/18, 9:23 PM
#2

Nej det har jag inte :/ Känns inte outhärdligt men kan inte säga att det känns bra heller.. Sitter mer hela nedre delen inte något ökat om jag trycker på höger sida..

Novachan
2/3/18, 9:24 PM
#3

Jag håller med. Du borde ringa 1177 nu och se vad de säger. Kanske du lider av något som behöver åtgärdas mer akut och då får de hämta dig med ambulans idag. Sådan smärt plus feber är något man bör söka vård för direkt.

sali
2/4/18, 1:49 PM
#4

Somnade ifrån igår med panodil i kroppen men fortsatt ont och låg feber, försökt ringa 1177 sedan klockan halv tio men det är konstant fullt..

Novachan
2/4/18, 2:19 PM
#5

Lägg på och ring 112. Har sökt runt lite på 1177 och gick in på "ont i magen hos vuxna" (då jag antar att du är vuxen) och under rubriken "När ska jag söka vård?". Det står att man ska kontakta vårdcentral eller jouröppen mottagning bl.a. om man har plötsligt mycket ont i magen. Om vårdcentral eller jouröppna mottagningen är stängda så ska man söka vård på akutmottagning.

"Blindtarmsinflammation brukar börja med att du mår illa och har dålig aptit. Du kan ha en känsla av obehag och värk mitt i magen och det känns ömt runt naveln. Efter några timmar brukar besvären ändras. Då får du i stället mycket ont till höger i nedre delen av magen. Efter något dygn kan du få feber." På Blindtarmsinflammation står det "Ring genast 112 om symtomen kommer snabbt och du blir mycket dålig." och jag tycker det stämmer in på dig. Blindtarmsinflammation ska man inte ta lätt på. Även om det inte är det tycker jag dina besvär är så pass allvarliga att du behöver söka mer akut vård.

"Så kallade njurstenar kan fastna i urinledaren och hindra urinen från att rinna förbi. Då kan du få intensiva smärtor i sidan. Smärtorna kommer och går. Det onda kan också stråla ut mot ryggen eller ljumsken. Du kan även känna en mer dov, molande värk i sidan. Ofta mår du illa och känner dig uppblåst i magen. Ibland gör det mindre ont när du rör på sig. Ibland kan du se lite blod i urinen."

Novachan
2/4/18, 2:20 PM
#6

112 kan ju också hjälpa dig att göra en bedömning om du behöver hjälp av dem.

Annons:
Maria
2/5/18, 6:22 PM
#7

Hur har det gått?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

sali
2/7/18, 12:54 PM
#8

Åkte till akuten men värdena va inte dåliga nog för att få stanna kvar så fick pka tillbaka både måndag och tisdag och dom blev liiite bättre varje gång så dom tror det är blindtarmsinflammation men att den håller på att gå tillbaka av sig självt ! Mår lite bättre idag.

Novachan
2/7/18, 1:29 PM
#9

Har aldrig hört tala om att blindtarmsinflammation skulle bli bättre av sig själv :O

Fransu
2/7/18, 2:39 PM
#10

#9 Jag har faktiskt läst någonstans att det kan självläka, om jag inte minns fel. 🤔

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

sali
2/8/18, 10:02 PM
#11

Tycker själv det låter jätte märkligt men det va enda förklaringen dom kom på, allt kläm o känn och fingrar där man inte vill ha fingrar :( visade på blindtsrmen det va det enda jag reagerade på och när dom gjorde nått med mitt ben men proverna blev bättre och bättre, är fortfarande öm men har inte så ont som främst fredagkvällen när jag hade den värsta delen som va mer konstant ! Dom sa även att ”den här gången opererar vi inte eftersom det hår åt rätt håll men får du samma smärta igen så kommer du DIREKT! ”

Aleya
2/9/18, 9:39 PM
#12

#9 ibland har man försökt behandla med antibiotika. Och det har gått tillbaka. Så det är inte första gången jag hör om detta. #11 Humm. Jag kan väl tro på blindtarmen. Men är man kvinna kan ju även chansen till cystor på äggstockarna finnas. Man gjorde inte nått ultraljud? Bara nått jag kom att tänka på.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

sali
2/9/18, 10:43 PM
#13

Nej det gjordes inte, smärtan satt för långt upp och för långt åt sidan (iaf enligt mig) för att ha med dom att göra, satt nästan vid höftbenets övre del men åt magen hållet. Inte haft feber på flera dagar nu och är knappt ens öm längre heller så känns skönt men är samtidigt orolig att drt ska komma igen :/

Annons:
Aleya
2/9/18, 11:04 PM
#14

#13 det var bara en tanke och inte en diagnos. Men jag hoppas att du slipper detta igen. Och krya på dig Men du vet ju nu vad du ska göra om det händer igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: