Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 1784 ggr
alonely
2018-01-29 13:47

Gråstarr-operation någon?

Hej, jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att ha gjort en gråstarr-operation och hur det blir efteråt med synen. Det är min mamma som nu efter många års velande fått en kallelse för operation av ena ögat.

Men det är så många som säger så olika saker. Mamma har ett par väninnor som opererats för starr och dom säger att resultatet blir helt fantastiskt. Man får så mycket bättre syn efteråt. Så dom pushar på mamma att hon absolut borde göra det också.

Å andra sidan har min svärmor opererat ena ögat i oktober i höstas och hon är jättemissnöjd med hur det blivit. Hon ser mycket sämre på nära håll än innan och hon sitter konstant med ett förstoringsglas med lampa vid köksbordet när hon ska läsa dagstidningen. Hon som älskade att läsa böcker tidigare menar att hon inte längre kan göra det. Jag frågade om hon kunde skaffa läsglasögon men det skulle inte fungera för henne hade optikern sagt. Varför visste inte svärmor. Men när hon gjorde operationen så hade hon fått välja om de skulle operera in en lins som gör att hon ser bra på antingen nära eller långt håll. Så då valde hon att se bra på långt håll. Vilket tydligen nu gjort att allt på nära håll blir suddigt.

När mamma berättar för sina väninnor detta så är dom helt oförstående. Dom menar att man naturligtvis får bättre syn både på nära och långt håll efter operationen.

Mamma har såklart pratat med sin ögonläkare men hon menar att hon inte blev mycket klokare av det. Läkaren hade enligt mamma sagt att hon förmodligen skulle se lite bättre efteråt men att har man otur kan det ju bli sämre också.

Minst sagt förvirrande alltihop men vet ni om det verkligen funkar så att man får välja om man vill få bättre syn på antingen nära eller långt håll?

Annons:
Aleya
2018-01-29 13:52
#1

Fråga även inne på synskadade ifokus

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[Jimmy.L]
2018-01-29 13:58
#2

Båda mina föräldrar har haft grå starr, min mamma hade kraftig och såg inte mycket innan hon genomförde operation, hon ser bra idag. min pappa genomförde sista operation strax efter jul nu och är nöjd med att se bättre.

annia1
2018-01-29 15:11
#3

Det är normalt för alla när man blir äldre att man blir att se sämre och då kan behöva tex läsglasögon. Så så är det för rätt många.

När det gäller gråstarr så har jag opererats för det. Det normala är att man sätter in en lins så att man endera ser bra på nära håll eller långt håll, ja man brukar få välja. Så normalt sett så måste man sen skaffa glasögon för att se bra på det andra hållet. För en del räcker det med läsglasögon om man valt långt håll.

När det gäller det där att se bra både på nära och långt håll. Numera finns det en lins som har båda, det är samma princip som progressiva glas där glasen är slipade olika. Men den sortens lins är dyrare och dom brukar inte sätta in den i första hand. Vet inte om det finns andra nackdelar med att ha sån lins än bara kostnaden. Och vill man ha sån så kan man få bekosta en del av kostnaden själv, beroende på vilket landsting man hör till. Men man bör diskutera ordentligt med sin ögonläkare om den sortens lins verkligen passar en.

För de flesta som genomgår operation så går det bra och man ser bra direkt efter operation. Man kan se lite färger eller vad jag ska kalla det direkt efter operation, men det brukar ge med sig efter några timmar.

Så vänninorna till mamma har rätt på sätt och vis att det finns linser som kan ge bra syn på både nära och långt håll, men det är inte den sortens lins som dom sätter in i första hand utan det är endera för långt håll eller för nära. Och sen får man skaffa glasögon för det andra.

Läkaren har rätt i att det finns några personer som inte blir riktigt hjälpta, men de flesta får bättre syn till och med säga bra syn.

Din svärmor borde kontakta en ögonläkare och fråga varför hon inte kan använda läsglasögon för jag tycker det låter konstigt. En ögonläkare kan ge bättre svar än en optiker.

.

ApanAnn
2018-02-10 14:08
#4

Jag opererade ena ögat för några år sedan eftersom jag fått starr pga kortisonögondroppar, och jag har pratat med väldigt många som opererat sig för starr. Det här blir lite långt, men jag måsteförklara lite hur ögat fungerar först Vid starr är ögats lins grumlig och kommer till slut att bli helt ogenomskinlig. Då blir man blind. Eftersom försämringen sker långsamt är det inte säkert att din mamma inser riktigt hur dåligt hon ser just nu. En vanlig ögonlins kan ändra form när vi använder speciella muskler i ögat. Det gör att vi kan ställa om mellan att se på långt håll och på nära håll. Med åldern blir linsen lite stelare och därför behöver många läsglasögon om de blir tillräckligt gamla. Den konstgjorda linsen som sätts in i ögat vid starroperation kan inte ändra form så den är permanent ”inställd” att se bäst på ett visst avstånd. Det finns high-tech linser som är ”inslipade” för flera avstånd, typ som progressiva glasögon, och det går även att välja en lins som ska ersätta glasögon om den som ska opereras redan ser dåligt. Jag kunde inte välja en sån lins eftersom mitt öga inte är fullt friskt. Ögonläkaren valde en välbeprövad sort för säkerhets skull. Jag kan alltså inte fokusera som förut, men ser mycket skarpare än jag gjorde med starr. Eftersom bara ett öga är opererat är det inte ett problem för mig. Det friska ögat kompenserar. Jag har även lite olika glasögon att ta till. Ett par till vardags och ett par om jag vill se jättebra på nära håll. Det som kommer bli bättre: - Synen blir mindre suddig - Färger blir klarare och vitt blir vitare - Din mamma kommer inte att bli blind av starr Det som kan bli sämre: - Hon kan inte fokusera på samma sätt, dvs på vissa avstånd kan synen bli suddigare även om färgerna är klara. - När allt är färdigläkt kommer hon att behöva nya glasögon - Som med alla operationer finns en pytteliten risk att något går fel och det inte blir helt bra. - Det kan bli något som heter efterstarr i ögat. Det tas i såna fall bort med en laseroperation som är mindre omfattande än en starroperation. Det är en rutinoperation numera. Ögat är enkelt att bedöva med ögondroppar så själva operationen gör inte ont (dropparna svider lite). Det behövs ingen sövning, bara lite lugnande, och hon kan gå hem samma dag. Ögat kan vara ömt efteråt. De allra, allra flesta jag pratat med är jätteglada att de opererat sina ögon!

Tant är ingen ålder, det är en livsstil!

Upp till toppen
Annons: