Annons:
Etiketthud
Läst 2970 ggr
Ellrose
2018-01-11 08:28

Rosacea

Hej. Jag har troligtvis fått rosacea, men dom vet inte än. Så jag ska hålla på med en receptfri salva i 10 dagar och sen ska jag till läkaren igen. Men jag är så torr i huden och skulle vilja kunna smörja in mig med en återfuktad eller mjukgörande kräm som gör det mindre torrt och göra det mer mjukt. Vet ni någon bra kräm som funkar bra och som ej innehåller parfym då jag är känslig mot det. Vill sen gärna ha råd och tips på hur man kan dölja det röda lite, så det inte syns och att man inte ser ut som en tomat. Jag har nästan bara runt munnen och hackan. Sen om det finns någon bra rengörings kräm/ vatten och tvål som ni tycker funkar bra. Alla tips både naturliga och och såna som finns på apotek är välkomna. Ser inte bra ut och det här hjälper inte alls.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

Annons:
kattöga
2018-01-11 08:44
#1

Kokosfett är bra för huden, mjukgörande och dess innehåll (minns inte ämnet just nu) kan dämpa o ta bort eksemutslag m m. Är också nyttigt att äta (steka i osv). Googla på kokosfett/kokosolja så hittar du mycket info om det, här t ex: Kokosfett bra för huden

Billigt kokosfett finns i livsmedelshyllorna (billigaste där smör finns, ekologiskt kokosfett brukar finnas på andra hyllor).

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Ria74
2018-01-11 11:37
#2

Jag har rosacea och la roche posay var den enda serien min hudläkare rekommenderade. Är det rosex du fått att smörja med?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

kalindas
2018-01-11 13:22
#3

Säger som #1 prova kokosolja (alltså inte silverpaketet i kyldisken). Fördelen är att den mjukgör huden naturligt. Tillsätter du fuktgivande kräm, så blir huden van att få det tillsatt och slutar då producera själv. Med Olja blir det inte så.
Ang. tvätta sig i ansiktet så räcker det gott och väl med ljummet vatten. Undvik tvål och liknande, det torkar ut huden.

/Elisa

Ria74
2018-01-11 14:13
#4

Var försiktig med olja många med diagnosen förvärras avsevärt av oljor. Använd under inga omständigheter kortison i ansiktet bara. Det är ett big nono när det gäller rosacea.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Ellrose
2018-01-11 15:14
#5

#2 jag har fått Rosazol som finns receptfritt. Men tycker att det har blivit värre med det. Har rosacea och perioral dermatit i släkten men det är kanske inte ärftligt? Tycker dock när jag har kollat på bilder att mitt ser mer ut som pd än rosacea.

Finns kokosfett på vanliga mathandel?, har någon en bild på hur det ser ut ungefär? Eller är det kokosolja man ska använda? Har läst om kokosolja, olivolja, jojoaolja mm. Men vill inte använda så mycket utan bara en naturlig olja/fett som funkar. Har svårt att gapa då det är så torrt.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

kattöga
2018-01-11 17:35
#6

#5 Kokosfett finns i livsmedelsaffärer och hälsokostbutiker bl a. Kokosfett är detsamma som kokosolja. Under ca 24 grader är det ett fast fett, ju kallare desto hårdare, den behöver inte stå i kylen, den håller bra ändå. I kylen blir den stenhård (men mjuknar snabbt t ex i handen. Men från ca 24 grader smälter det och blir till olja.

Man behöver inte använda mycket alls heller. Smörj in, och torka försiktigt av det som inte absorberats av huden efter en stund.

Här Biofoods variant.
Och Här Kung Markattas kokosfett.
Det finns fler märken. Vissa billigare och andra dyrare…
Själv använder jag en från Lidl, men har ingen bild på den.

Det spelar ingen roll om du använder med eller utan kokossmak, det är en smaksak.

Jag får eksem vid hårfästet ibland, och kokosfettet hjälper jättebra mot eksemet, det försvinner efter bara några dar.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Pzycholix
2018-01-13 10:22
#7

För mig fungerar det att köra en ansiktsmask av enbart honung två gånger i veckan och varje kväll innan jag lägger mig tar jag lite ekologisk aloe vera gel som lugnar huden. Har knappt något rött eller någon torrhet kvar.

Surpan
2018-01-14 17:13
#8

Jag älskar kokosolja till mycket men i ditt fall så skulle jag skippa det. När man ät sådär torr så behöver man både fukt och fett. Tänk dig en torr disktrasa, den suger inte upp olja så bra. Likadant är det om huden är yttorr. Jag har eksem i ansiktet och torra partier med sprickor och rödhet. Jag rekommenderar Eucerins serie för torr hy. De har även en rengöringslotion som är bra som man inte använder med vatten. De har även en kräm för att minska rödhet i ansiktet som heter AtoControl Acute Creme. Just nu använder jag annars Bioderma. De har en kräm som heter Sensibio Rich. Väldigt trevlig kräm också. Bägge serier finns på apotek och är för känslig hy. Kom ihåg att använda fuktcremer efter din salva du fått utskriven.

/Surpan

Ellrose
2018-01-17 13:58
#9

Jag har fått antibiotika utskriven för Perioral Dermatit / Rosacea som funkar på båda två. Men det som det troligtvist är PD då jag bara har runt hakan och upp till näsan. Så jag ska äta det här i 6veckor. Men ser skillnad nu efter bara några dagar. Blev dock väldigt torr så fick köpa en fet kräm för att få huden mer mjuk. och det har funkat bra. Det har blivit så bra att jag till och med orkar/ klara av att gå ut på gården mm då jag inte har velat och orkat det sen jag fick det här.

( Ellrose Hamsteruppfödning)

[Devya]
2018-01-18 11:52
#10

Jag tror att jag också har råkat ut för rosacea. Det hettade till och var varmt på kinden igår på morgonen då jag vaknade och är fortfarande kvar idag men avsevärt mindre då jag har nu som då lagt på tea tree oil hela gårdagen.

Min syster har rosacea och har haft det i många år. Det bara dök upp hel plötsligt så är lite oroligt över att det är det som har hänt mig nu också.

Vet någon om tea tree oil faktiskt hjälper mot rosacea eller inbillar jag mig själv nu? Det är nämligen inte lika rött som igår.

Anledningen till att jag tror att det är just rosacea är för att jag fick exakt alla symptom som min syster fick då det dök upp första gången för henne. Brännande kind, röd, känns lite "rough" och torr på samma gång. Huden på min kind är alltså inte alls lika mjuk som den brukar vara. Jag kan lätt jämföra med hur det känns på min vänstra kind som bara har någon liten röd fläck. Skulle först gissat på att jag hade blivit solbränd men någon sol har jag inte sett på flera veckor.

Upp till toppen
Annons: