Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 950 ggr
Frida76johansson
12/31/17, 11:36 AM

Illamående hela tiden!

För 3 år sen började jag må illa. Slutade i samma veva med p-piller för vi ville ha barn. Hade uteslutit laktos i 7 år. Illamåendet kom och gick utan nåt speciellt mönster. Genomgick gastroskopi (för andra gången), koloskopi, ultraljud av magen, skiktröntgen och en annan röntgen som kollar hur fort magsäcken tömmer sej. Allt visade att allt var i sin ordning. Gjorde även odling på blid och urin. Allt var bra. Ändå mådde jag skit. Började utesluta gluten. Magen lugnade sej, men mådde fortfarande illa. Kunde va yr, få ont i huvet och hade en punkt i magen som gjorde ont. I november 2016 blev jag gravid och fick en son i juli. Trodde kroppen skulle läka sej själv under graviditeten, men det gjorde den inte. Nu är sonen 5 mån och jag mår illa i princip varje dag. Ibland ont på punkten i magen. Ibland jätteyr. Trött. Hade jag inte haft mens och testat negativt på graviditetstest så hade jag trott jag var gravid igen. Vem ska jag vända mej till? Har testat TCM och homeopati. Är strikt med vad jag äter och undviker även soja. Går i taket eller kryper ur skinnet om jag inte får bukt på detta. Har fått ondasetron och även testat primperan. Har varit hos många läkare och de är villiga att förnya receptet. Det finns ju inga fel! Snälla, hjälp mej…!

Annons:
Annette
12/31/17, 11:38 AM
#1

Uteslut jäst.

Frida76johansson
12/31/17, 12:02 PM
#2

Ska försöka med det. Är det bättre med bikarbonat och bakpulver i bröd?

Novachan
12/31/17, 12:05 PM
#3

Har du börjat med p-piller igen? Tänker om avslutandet av p-piller kanske rubbade hormonbalasen i kroppen eller något i den stilen.

Frida76johansson
12/31/17, 12:21 PM
#4

Har varit inne på det också. Kan det bli nån rubbning i kroppen om man slutar? Har gjort uppehåll tidigare, men inte mått dåligt då…

Novachan
12/31/17, 1:12 PM
#5

Vet ej och forskning vet eller inte allt. Alla människokroppar är ju unika och kan reagera/fungera olika. Du säger att du har gjort uppehåll men de kanske var tillräckligt korta för att kroppen inte skulle reagera dåligt, och du började ju som sagt med dem igen. Och så kanske din kropp kunde kompensera under uppehållen för att du var yngre - vem vet liksom. Det skadar ju inte att testa att börja med p-piller igen och se hur du mår - är iaf vad jag skulle göra.

Frida76johansson
12/31/17, 3:00 PM
#6

Precis. Ok. Ja det kan ju vara värt ett försök. Måste bara bestämma om vi vill ha syskon till sonen då… 😉

Annons:
Novachan
12/31/17, 3:06 PM
#7

Om det ska vara snart så ja, men det är ju bara att sluta med p-pillrena om ni bestämmer er för att skaffa fler barn i framtiden.

Fransu
12/31/17, 3:23 PM
#8

Känslig fråga kanske, men hur mår du psykiskt? Jag lider ofta av illamående i samband med ångest, stress och oro.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Frida76johansson
1/1/18, 10:31 AM
#9

Det ligger ju nåt i det du skriver, Fransu. Jag går ju hemma nu och är mammaledig, men har viss oro över att min mormor håller på att gå ifrån jordelivet. Känner mej jättelessen och vill inte hälsa på henne och då får jag ångest över att jag inte hälsar på henne. Tänker så klart mycket på detta, men detta fanns ju inte när jag började må dåligt för 3 år sen. Jag kan va i affären och handla och helt plötsligt må jättelilla. Då har jag ingen ångest eller oro. Eller bara sitta i soffan eller laga mat och så helt plötsligt blir jag illamående och bland yr. Har funderat på om det kan va nåt med blodomloppet och hjärtat. Är inte så säker på att det är nåt med maten längre.

Fransu
1/1/18, 10:56 AM
#10

Nej, då låter det ju inte heller som ett psykiskt problem.

Lider verkligen med dig. Illamående är oerhört påfrestande att dras med. Hoppas någon kan hjälpa dig att reda ut vad det beror på och att det går att bota.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

OlgaMaria
1/1/18, 6:45 PM
#11

Har du prövat probiotika?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Frida76johansson
1/2/18, 11:51 AM
#12

Nej. Googlade lite om det nu och det kan ju hjälpa till på många olika sätt. Värt att testa! Tack, OlgaMaria!

Upp till toppen
Annons: