Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2842 ggr
DoktorVinter
2017-12-25 01:12

Råd om långvarig hosta

Hallå hallå. Jag har nu varit sjuk/hostat i över en månad. Jag vet att skrev om det på Instagram den 5 december, att jag var väldigt sjuk. Men då hade det blivit riktigt för jäkligt så tror jag var lite sjuk ett tag innan. Hur som helst - jag hostar såpass mycket att jag idag faktiskt kräktes av det. Riktigt jobbigt och läskigt. Just nu har jag ett skov med hostningar och är så trött.. Man får ju grym huvudvärk av det också! Jag var i väg till min vårdcentral (en privat klinik) där jag gjorde blodprov och sen lyssnade läkaren på lungorna medan jag hostade. Väldigt basic undersökning. Jag fick inte heller reda på resultatet av blodprovet, men antar att det var väldigt normalt då.. Han skrev i alla fall ut Cocillana åt mig som jag tar typ varje dag. Verkar inte hjälpa så mycket dock.. Min fråga är nu: hur länge skulle ni vänta innan ni uppsökte vårdcentralen igen? Jag är en sån där person som kan vänta lite väl länge med att gå till läkaren alternativt ringa ambulans haha. Min mamma, som jag växte upp med, har lärt mig att jag överdriver rätt mycket, så brukar aldrig ta sånt här på allvar. Sorry för långt inlägg! Vad skulle ni göra i min situation?

Annons:
2Sirius
2017-12-25 01:35
#1

1-2 veckor kanske. Har du börjat med någon medicin, eller ändrat något annat sista tiden? Får själv sådan hosta utav Lamotrigin, som jag behöver för att fungera…

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
2017-12-25 06:22
#2

Jag tycker att du ska uppsöka vårdcentralen igen och förklara att du inte blir bättre utan snarare sämre.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

DoktorVinter
2017-12-26 11:46
#3

#1  Jag tar också Lamotrigin! Gud vad konstigt. Men jag har tagit det i över 1.5 år eller nåt, och det är först nu i december som det började. Men kanske påverkar när man väl blivit sjuk också? Jag tar 100 mg om dagen. 

#2 Tack för tipset. Är jag inte bättre  i slutet av veckan åker jag dit igen.

2Sirius
2017-12-26 14:57
#4

#3 Jag började med Lamotrigin i December för några år sedan (tror att det var 2011 eller 2012), i Mars hade jag trappat upp till 300 mg/dag, i Juni/Juli, så började jag reflektera kring, varför jag hade kväljningar, hur länge som jag haft det, och kom fram till att det var medicinen. Det krävdes över 200-250 mg för att jag skulle få Verkning och Bi-verkning, som proporttionelt följdes åt hur jag än delade upp dosen under dagen, ju mindre Bi-verkningar jag fick, desto mindre önskad effekt fick jag… "Hygroton" (Hygropax), är en (blodtrycksmedicin) som också hjälper mot en Neurologisk sjukdom " Hyper Kalemisk Periodisk Paralys ", som jag har. Fick insikt med tiden att den förvärrade kväljningarna. Varpå jag tillfälligt gått över till Energidryck, (men det är en annan historia). I dagsläget så får jag ligga lite flytande på en dos mellan 50-100 mg Lamotrigin, där 50-75 mg är för lite för att jag ska komma igång som jag ska, och 75-100 mg ger för grava kväljningar. Detta gör att jag får kompleter med oftast en mindre mängd alkohol för att få vissa saker gjorda. Självklart så är det ingen bra kombination, och inte hållbar i längden, varpå jag desperat söker efter alternativa medicineringar, som för närvarande tycks ha stagnerat. Det verkar uppenbarligen, som att det finns en tendens till att man blir känsligare med tiden mot Lamotrigin. Fick prova " Primperan ", som är mot illamående, men den slog ut " Lamotriginen ", i det närmaste lutar det åt att jag ska få prova Någon/Några, som man får mot illamående vid Cancerbehandling, det finns också någon som man kan få vid illamående under graviditet. " Kväljningar " ingår under rubriseringen Illamående/Kräkningar. Jag har frågat flera olika läkare, ifall det kan tänkas finns något befintligt problem som förvärras av Lamotriginen. Men det övergripande svaret är Nej. Jag är Diagnostiserad med ADD och Autism… Obekräftad Bi-polär, och funderingar kring ev. Schizofreni… 😕 Om jag INTE tar Lamotrigin, blir jag väldigt apatisk, och har mycket svårt att få något gjort. Det spelar då också mindre roll ifall jag använder mig utav Alkohol, då jag oftast hur mycket jag än dricker har svårt för att få något gjort ändå.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

DoktorVinter
2017-12-26 15:26
#5

#4 Oj, det var mycket information att ta in på samma gång! Har ADHD vilket gör mig väldigt okoncentrerad tyvärr. Men jag uppfattar det som att du tror att det kan vara så att min hosta härstammar från min Lamotrigin? Kan kanske vara det. Men är väl ändå konstigt om det tar så lång tid för biverkningen att komma? Jag skulle gärna sluta med medicinen även om den tydligen hjälper mig. Jag är gärna helt medicinfri, förutom Concerta som jag så gärna vill börja ta igen. Fick sluta ta den pga högt blodtryck, men som nu är sänkt en hel del till en normalnivå. 

Det låter jobbigt det du går igenom i alla fall, hoppas det blir bra för dig (och mig)!

2Sirius
2017-12-26 17:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Kan ju också nämna att jag fick Voxra istället för Venlafaxin, som jag hade först. Voxran BOSTADE verkligen Lamotriginen, men som jag läste i en annan tråd, så var Voxran mer effektfull i början även hos mig, den börjar bli mer verkningslös nu, trotts att även jag går på Maxdosen, som generellt anses vara 450 mg. I Mars gick jag ifrån den då mer verkningslösa dosen 200 mg, direkt till 300mg av Lamotrigin. Det är möjligt att kväljningarna var lindrigare i början och senare förvärrades, varför jag inte reflekterade över det tidigare vet jag inte, jag kanske var så upptagen med att vara aktiv så att jag inte la märke till det… 😀 #5 Jo, det var min tanke att kväljningarna för din del kom ifrån Lamotriginen. Vad jag också iaktagit är att, med tiden så har önskad effekt av Lamotriginen minskat i förhollande till kväljningarna. Har haft funderingar på ifall det kan vara Primperanen, eller möjligen ADHD-medicinerna, Ritalin/Elvanse som jag också har provat efter Primperanen, som skulle kunna vara orsak till det. Men det kanske är så att Bi-verkningen (kväljningar) förvärras med tiden. Kanske är det också att ju högre dos man tar ju fortare blir man känsligare. När jag började med Lamotrigin, så var det inga problem att ta 100-150 mg. Men tar jag 75 eller 100 mg varje dag, i 1-3 dagar, så kommer kväljningarna direkt. Andra Bi-verkningar jag fått är Hosta och Ömma Stela muskler, framför allt i höger nackmuskel som är fäst på baksidan av skallbenet, och löper ner till framsidan halsen, där den är fäst i höjd med Sköldkörtelen, Adamsäpplet och en del av svaljet där det återfinns endel utav kväljningsreflexen. Både Conserta, Ritalin och Elvanse som då är ADHD-mediciner, kan höja blodtrycket. Vet inte hur det är med " Stratera " i det avséndet, men om du skulle prova den, tänk på att det kan ta lite tid innan den börjar verka. Strateran ska ju också hjälpa en igång, jag har provat den, men möjligen så gav jag den inte tillräkligt med tid för att verka. Har själv provat de 4 ovannämnda utan något höjt blodtryck, hade dock inte Lamotrigin samtidigt som någon av dem, vet inte ifall det kan ha någon betydelse. Tack, jo det har visst varit kämpigt emellanåt, samtidigt som varje erfarenhet, gör det möjligare att hitta en bra lösning. Kan man nu dela med sig av sina erfarenheter, och kanske kan hjälpa någon annan också, så känns det lite som att "man har inte lidigt i onödan." ☺ Hoppas verkligen att du hittar en bra lösning för din del också. --------------------------------------------------------------------------------------- Har du provat kompleterande näringsämnen? Vitaminer: B (över lag), främst B3, B6, C Mineraler: Magnesium, Zink Fettsyror: Omega-3, EPA-eikosapentaensyra, DHA-docosahexaensyra Omega-6, GLA-gammalinolensyra Och AA-arakidonsyra.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
Honestyisdead
2017-12-26 21:58
#7

Hosta en månad är inget. Mamma hostade 4 månader. Läkarna kunde inget göra eftersom det var virus och sänkan var normal. Så det var hostmedicin som gällde.

Till slut fick hon kortison och lungrönken som inte visade något.

2Sirius
2017-12-27 18:37
#8

Uppdatering: Då " Hygroton " förvärrade Bi-verkningarna jag fick av " Lamotrigin ", jämförde jag, och fann, att… 4 ämnen fanns i båda medicinerna: * Mikrokristalin Cellulosa. * Laktosmonohydrat. * Magnesiumstearat. * Povidon (i Lamotrigin fanns även ett liknande ämne, Krospovidon). Detta innebär att man kan misstänka en ökar risk att, vi reagerar på ett eller flera av dessa ämnen. Som jag nämn tidigare så skulle jag få prova en likvärdig medicin som Hygroton, dvs. " Hygropax ". Då jag idag fick hem den, så kunde jag konstatera att de 3 övre ämnena återfanns även i denna. Men det fanns inget " Povidon " i den. Tog denna för snart en timme sedan, och har ännu inte märkt någon ökad tendens till: Hosta, Ömma Muskler eller Kväljningar. Efter att tittat runt lite på nätet, så kan jag sammanfattningsvis konstatera… …att det är mycket sällsamt att man reagerar på Povidon, det samma gäller att Lamotrigin kan ge: * " - Illamående - (Kväljningar) - Kräkningar. * " - Svullnad runt Ansiktet (Ödem) eller svullna körtlar i Hals, Armhåla eller Ljumske (Lymfadenopati). " En av symtomen vid reaktion på Povidon, var svullna Muskler och Körtlar/Lymfkörtlar. Sköldskörtelen sitter ju i anknytning till kväljningsreflexerna. Svullna Lymfkörtlar i hals och bröstkorgs regionen, kan ge bland annat: Bröstsmärtor, svårigheter med Andningen, Hosta, svårt att Svälja och Heshet/Röstbesvär. Det möjlighet att Vitamin: C, E Mineral: Magnesium samt Bioflavonoider kan lindra svullnaden. Flavonoider återfinns bla. i: Kamomill (flavon), i Lök och Gröna Äpplen (quercetin) samt i Bovete (rutin). #5 Har du också upplevt konsentrerad smärta punktvis i bröstkorgen?

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Upp till toppen
Annons: