Annons:
Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 943 ggr
Aleya
12/15/17, 5:56 PM

Äntligen

På lucia för 17 år sedan så hände det som inte får hända. Jag 5 år gammal får mitt i natten svårt att andas. Mamma väckte mig och jag sa bara att jag ville sova. På barnakuten visade sig att jag hade astma. Och livet förändrades i en handvändning. Jag skulle enligt läkare aldrig kunna ha djur och ha medicin livet ut. Jag märkte aldrig att jag reagerade på djur men vid ansträngning och förkylning blev jag dålig. Och vid 8 så gjorde dom en röntgen av lungorna. Ja jag fick gå till en kass astmasköterska som jag vägrade gå till. Åren gick och vid 12 fick jag mitt andra anfall av astma mitt ute i ingenstans under en vandring med skolan. Men jag fortsatte ignorera min astma. Nå men åren har gått och ingen har brytt sig om min astma. Vissa läkare har t o m sagt att jag inte har det. För det låter bra då dom lyssnar enligt dom. Men för någon månad sedan gick jag till min nya vc med en förkylning och då kom detta upp och den nya läkaren ville skicka mig till en spirometri(kolla hur mycket volym och annat lungorna kan hantera) och jag sa ja. Idag var det dags. Och jag har en underbar astmasköterska och det var inga krav som den förra hade och han förklarade diagrammen vi såg och att jag behöver ändra min medicin. Wow säger jag. Detta är nått alla astmatiker borde göra. Och ska komma åter på ett år. Jag är ju så van att ha svårt med andningen vissa gånger att det nu kanske blir stor skillnad.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Ulla
12/15/17, 6:12 PM
#1

Jag har haft astma ända sedan tonåren, men har aldrig själv sett det som ett handikapp. De mediciner som jag dagligen använder gör att jag kan leva som vanligt. Visst, det är inte optimalt att behöva medicinera varje dag, men än så länge funkar det. Tråkigt att inte kunna ha pälsdjur, men det kan jag acceptera. En del har dålig syn, andra dålig hörsel. Jag kan inte ha husdjur.

Men, naturligtvis är det viktigt att man blir trodd när man söker vård, så att man får rätt medicinering. Sedan kan man glömma bort att man är sjuk.

Vad som händer i framtiden är något som jag tar då. Just nu funkar det.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Aleya
12/15/17, 6:26 PM
#2

#1 glömde säga att jag tål djur, t o m blir bättre av dom(slutade vara sjuk så ofta jag var innan jag skaffade katt) ne jag har inte känt det som ett handikapp då jag bara blir dålig då jag blir förkyld. Men det är jobbigt då det är vinter. Många förkylningar samt att inte kunna andas trots medicinen man har. Men jag är glad att man nu då att det är ok men men medicinen inte är optimal. Och att det kanske blir lite lättare för mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herveaux
12/15/17, 6:26 PM
#3

Vad skönt att höra att du (äntligen!) får träffa en vettig astmasköterska! 

Håller tummarna att du märker skillnad till det bättre med ny medicinering.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Aleya
12/15/17, 6:36 PM
#4

#3 Tack. Och visst har jag lärt mig acceptera att jag har svårt att andas och inte få panik. Men är ju roligare att känna att det inte är motstånd. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ulla
12/15/17, 8:07 PM
#5

#4 Hoppas att du får rätt medicin så att du slipper känna att du inte får luft. De enda gånger jag får tungt att andas är när jag glömt att ta medicinen. (Peppar, peppar…)

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Upp till toppen
Annons: