Annons:
Etikettmotion-och-rörelse
Läst 2344 ggr
powerade
12/10/17, 9:27 PM

Ansträngningsastma

`Hej. Vi misstänker att jag lider av ansträngningsastma och jag tänker gå till läkaren.
Tränade för 5 år sedan, då vi upptäckte detta. Glömde enkelt bort att andas och blev aldrig slut eftersom att andningen blev för svår innan jag blev trött. Det blev ingen direkt skillnad med tiden.
Jag slutade träna och därför blev det aldrig uppkollat ( inte haft något problem).
Nu har jag börjat träna igen och jag märker av samma sak. Blir inte flåsig men jag måste koncentrera mig och andas stora djupa andetag. Idag började det irritera i halsen och jag började hosta. 

Tänkte kolla lite med er om någon har ansträngningsastma?
Hur märkte ni att ni hade det?
Och vad händer om ni skulle träna utan medicin?

Annons:
Giakou
12/12/17, 9:52 PM
#1

Ansträngningsastma är att man får svårare att andas vid fysisk ansträngning för luftrören drar ihop sig. Man kan känna ett tryck över bröstkorgen och man kan få en väsande andning och/eller börja hosta.  Även ovanlig trötthet vid ansträngning/träning är ett vanligt symtom.

Jag har inhalatorn Symbicort forte Turbuhaler som jag använder varje dag för att förhindra att jag får några anfall när jag anstränger mig. Sedan vet jag att det även finns andra läkemedel som man tar när man får ett anfall.
När jag var yngre använde jag Symbicort när jag fick anfall men för några år sedan så sa läkaren att man egentligen inte ska det utan det ska istället användas varje dag.
Symbicort innehåller laktos så man ska inte använda det om man är laktosintolerant.

Jag gick till läkaren när jag var runt tolv år för att jag höll på att kvävas när jag hade varit ute och sprungit runt och "lekt" med mina vänner, och då fick jag göra ett test som visade att jag har ansträngningsastma.

Det bästa är att gå till en läkare då det kan vara farligt att träna om man har ansträngningsastma för får man ett anfall så kan man i värsta fall kvävas.
Jag är inte hundra på hur testet går till nu för tiden men på min tid så fick man blåsa in i en grej medan man såg en ballong/boll på en skärm, och man skulle blåsa så länge man kunde om och om igen och sedan kollade läkaren på skillnaden mellan första och sista blåsningen.

=)

Aleya
12/15/17, 5:44 PM
#2

Gå till din vc och berätta dina problem så kanske dom skickar dig på en spirometri för att kolla hur det står till. Fick för första gången på 17 år sedan jag fick mitt första astmaanfall idag kolla med spirometri hur det står till och fick ovärderliga råd gällande medicinering. Jag har ju mest problem vid förkylning och rejäl ansträngning. Men man såg på mitt test att jag var inom normalvärdet men att jag inte ligger rätt i medicinerna.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: