Annons:
Etikettsmärta-och-värk
Läst 3431 ggr
mikkan01
2017-12-05 18:09

Hål i tanden

Nu har min värsta mardröm slagit in, har fått ett hål i tanden. Eller det måste ha varit där ett tag utan att jag märkt det förrän nu, upptäckte det då jag har sån jäkla tandvärk. Har tandläkarskräck och har därför inte varit hos tandläkaren på väldigt länge men inser ju att det behövs nu. Känns som taskig timing också i jultider… vad kostar det att göra en rotfyllning på ett ungefär? och vad gör man åt rädslan? kan knappt kolla upp lediga tider för jag vill ju egentligen inte gå dit. Hur länge kan man gå med hål i tanden utan att det är skadligt? Vill ju inte behöva gå med det för länge men samtidigt behöver jag samla lite mod för att boka en tid. Hela situationen är jobbig psykiskt för mig :/

~mikkan

Annons:
Maria
2017-12-05 18:16
#1

Det kanske räcker med en lagning. Rotfyllning göra ju bara om det är ganska illa.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
2017-12-05 18:18
#2

Testa att googla på kostnad tandvård + det län du bor i så får du en uppfattning om vad det kostar.

emeliiiiieee
2017-12-05 18:27
#3

Googla om du har gratis tandvård beroende på län. I mitt län är det gratis till 25. En rotfyllning görs bara om tanden är död iprincip. För rädslan kan man be om lungande man får ta hemma själv.

Sindri
2017-12-05 18:29
#4

Det finns nya, skonsamma metoder att laga små hål med. Ju fortare du kommer iväg desto mindre ingrepp. Hålet växer ju.

mikkan01
2017-12-05 19:28
#5

Tack för era svar. Suttit och googlat ett tag nu och här gäller gratis tandvård bara tills man är 19 tyvärr. Verkar vara rätt dyrt att fixa, läste något om att försäkringskassan tar en del av kostnaden, hur fungerar det? Görs det automatiskt eller måste man ansöka på något sätt? Tror hålet är rätt stort, det sitter på en tand längst in. Är det dumt att snåla och dra ut tanden istället? Får nog boka tid för undersökning inom den närmsta veckan iallafall.

~mikkan

Maria
2017-12-05 19:50
#6

Jag drog ut en tand längst in för många år sedan strax innan vi skulle på en resa och jag inte hade pengar över. Tandläkaren knorrade en aning men för mig var det ett bra beslut ;-)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
parsley
2017-12-05 19:58
#7

Information om tandvårdsbidrag. Enkelt utryckt så innebär det att du får ett par hundra kronor och betalar något mindre när du är hos tandläkaren. 
https://www.forsakringskassan.se/tandvard/statligt_tandvardsstod/allmant_tandvardsbidrag

Fråga tandläkaren om du ska laga eller dra ut tanden, samt vad varje alternativ kostar. Gillar du att googla så kan du googla på risker med rotfyllning t ex. 😉Det verkar finnas en del som menar att det är bättre att dra ut en tand än att rotfylla den. Din tandläkare kan säkert ge relevant information. 

Sitter tanden långt in så kan du säkert klara dig utan den. En utdragen tand kommer antagligen inte att ge dig några problem i framtiden när det väl läkt. En lagad tand kan ge problem om lagningen t ex går sönder om ett antal år.

OlgaMaria
2017-12-05 20:19
#8

Avdrag som man får genom försäkringskassan dras automatiskt. I alla har det funkat så för mig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Fixart]
2018-01-15 15:41
#9

Hur har det gått för dig? :)

mikkan01
2018-01-19 10:49
#10

Tanden lagades någon dag innan jul, var på gränsen till att behöva rotfyllas så det var ju skönt att slippa det i alla fall. Några tusenlappar fattigare men nu kan man iaf äta utan att det tåras i ögonen ;)

~mikkan

Upp till toppen
Annons: