Annons:
Etikettallmänt-övrigt
Läst 2046 ggr
gickan87
12/5/17, 1:26 AM

Ischias?

Började i söndags med ilningar från höften ner till knät i mitt högra ben. Har kommit till och från under dagen (måndag ) men nu inatt har det blivit mycket värre. Gick på toa klockan 22.30 ungefär för att göra nummer 2. Hann bara sätta mig på stolen så kom en brinnande känsla genom svenskorna vidare i underlivet, kändes som någon stack en kniv i mig. Tog Voltaren T och har sedan dess vandrat. Törs inte sätta mig ner för svedan och står jag still ilar det för mycket i benet, från skinka/höft till knät. Har även upptäckt att om jag sitter ner och vrider på huvudet för att titta till höger eller vänster så känns det i korsryggen/svanskotan. Har kontaktat akuten men är 6 timmars väntetid. Hoppas på tid hos vc nu på morgonen istället. Nån här som varit med om liknande? Vad fick ni för diagnos och behandling?

MVH Erika :)

Annons:
Maria
12/5/17, 7:15 AM
#1

När min man hade ischias med diskbråck så var det sjukgymnastik och medicinering som gällde.

Har du svårt att känna om du blir kiss eller bajsnödig så ska du söka akut annars är 6 timmars väntetid ganska rimligt när man kommer med något som inte är så akut så att säga. Det kan säkerligen bli längre beroende på.

Hoppas du får tid på din vårdcentral.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
12/6/17, 7:40 AM
#2

Om din vårdcentral har en rehabavdelning med kiropraktor, sjukgymnast, naprapat kan man ev även ringa dit ibland kan man snabbare få en tid dit jag brukar gå dit ifall jag får låsningar, ryggskott och liknande men tror aldrig jag haft ischias men ibland har ju den nerven kommit lite i kläm när nått hoppat snett så det ilat lite grann.

[Devya]
12/16/17, 8:39 AM
#3

Låter bekant… För mig gick det så långt att jag knappt kunde gå utan fick halta mig fram för om jag stödde mig på högra benet så gjorde det så ont att benet vek sig under mig. Det var otroligt smärtsamt och jobbigt för jag kunde ju knappt ens gå utan att det förorsakade stora problem för mig.

Jag gick dock aldrig till sjukvården utan såg till att ta det så försiktigt som möjligt och ett varmt bad om dagen. Det blev bättre efter ungefär 2-3 veckor. Det kommer ännu tillbaka nu som då men inte lika farligt som den där ena gången då jag knappt kunde gå. Ibland känner jag av ilningarna och vissa gånger på morgonen kan jag inte stöda mig på ena benet (då jag ska dra på mig byxorna) för det gör så ont att benet viker sig.

Jag läste något om "falsk ischias" vilket tycktes stämma in på mig,

Det är nog bäst att ringa vårdcentralen för sådana grejer istället för akuten.

Upp till toppen
Annons: